Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-08, 17:23   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
"Historiska" öljetter?

Egentligen ska jag ha snörningen till min blivande rokoko-klänning men anser att intresset för öljetternas historia borde vara större i korsettforumet...

Enligt Corsets and Crinolines kom metallöljetter som dom ser ut idag först 1828. Frågan är då hur det såg ut innan... Hål sydda enbart med tråd förekommer ju sedan lång tid tillbaka, men jag skulle gärna förstärka med en liten metallring och då funderar jag givetvis på om det är historiskt korrekt att göra så för kläder som ska vara mitten 1700-tal.

Och, skulle brickan till vanliga öljetter månne kunna fungera som metallring eller bör man välja en variant med mer rundad kant, och i sådana fall, finns det någon som vet något lämpligt?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 19:32   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag har _för_ mig att jag läst någonstans att man under någon period prövade lite med att lägga en metallring runt hålet, men då mer en rund ring. Har för mig att ringen då lagts på insidan av plagget, eller möjligen mellan tyglagren. Låter vansinnigt pilligt oavsett.
Jag skulle,om jag ville testa metoden, göra egna ringar av något lämpligt, som inte rostar alltför enkelt.
Jag tror att en bricka av typ öljett-baksida skulle äta sönder tråden med tiden, speciellt när snörningen nöter mot.


Men har man hålen någorlunda tätt och ser till att ha stadiga tyglager så håller prylade och tätt handsydda snörhål förvånansvärt bra och länge!
I och med det isär-prylade tyget blir det extra hårt och tätt runt hålen.
Och de är onekligen hk.

En mindre hk variant, som dock ser snygg ut, är att slå i öljetter och kasta in dem i tråd.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 20:39   #3
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Jag har sett att vissa som återskapar medeltid använder sig av metallringar för att förstärka hål till snörning. Isånt fall sitter de på utsidan, både snyggt och stabilt. Finns snygga och biliga hos Panduro. Vet inte riktigt hur pass HK det är, du kan ju alltid fråga i forumet på Historiska världar. Där finns det ,mycket duktigt folk
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 12:41   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Metallringar är väl i senaste laget för medeltid i alla fall. har itne stenkoll på när det kommer, men jag har ett vagt minne av att jag hört det andävdas i rustningssammanheng typ sent femtonhundratal eller något sånt.
Metallringar fastsydda i kanten av ett plagg som man använt att snöra direkt i har jag sett på målningar från femtonhundratalet, då på en kvinna.

Annars är sydda hål en bra lösning. Dom är lätta att göra, håller bra och går rätt snabbt när man väl fått in snitsen. Så det finns liksom ingen anledning att hålla på och peta med metallringar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 12:50   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Från nya boken 'Corsets' av Jill Salen:
Citat:
Occationally a small metal or bone ring is used to strengthen the hole, which is then buttonholestitched rather than whip stitched. The c. 1598 corset pattern in Janet Arnold's Patterns of Fashion is executed this way.
Riktigt bra sydda hål blir väldigt starka, och ska det vara till en klänning blir ju inte belastningen lika stor som en korsett, men om du vill ha en metallring så går en öljettring bra att använda. Ibland när jag bara är lite halvt HK har jag först satt i öljetter och sedan täckt dem för hand med tråd så att de ser handsydda ut.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 12:47   #6
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Prylade snörhål är väl bra, det har jag på min halvseriösa maskinsydda 1700-talskorsett. Dessutom så går det väldigt fort att göra. Och i alla fall jag tycker att det är väldigt fint.

Jag såg en rekonstruktion av en folklig 1700-talströja härom veckan. Den hade helt vanliga snörhål. Vet inte hur originalet såg ut, men jag tror inte skräddaren gick så långt ifrån originalplagget i och med att han inte ens ftorleksförändrat det.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons