Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-01, 19:02   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Bohus stjärna mönster??

Hej,
jag fick en fråga i min blogg om ett virkmönster som ska heta bohus stjärna eller bohusläns stjärna. Någon som sitter på ett mönster dit eller vet var jag kan hitta det?? Det lät lite spännande!

//Kaja

************************
Hello,

Many years ago when I was visiting in Sweden, my Aunt taught me to crochet. The design was called the Bohuslan Star. My Aunt is no longer alive and I would like to make something for my siblings. My Dad is from Svenneby in Bohuslan. Do you know how I can find this pattern?.
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 19:15   #2
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Jag var så säker på att jag hade mönstret i en bok, men tyvärr, jag hittade det inte.
Om du kollar länken nedan, så kan du se en bok, som den finns i. Jag har virkat massor med bohusstjärnor för 40-45år sedan.



http://www.slojdmagasinet.se/forsalj...k_virkning.htm
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:23   #3
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Kan det vara denna som menas?
Bifogade bilder
 
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 13:04   #4
Susanne.P Susanne.P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 4
Jag har boken Virka landskapsstjärnor och där finns bohusstjärnan med. Mejla mig om du är intresserad.

Susanne
Susanne.P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 13:12   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har för mig att bilden som visas är Bohusstjärnan! Mamma har gjort den och min mormor- till leda nästan!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 17:50   #6
Susanne.P Susanne.P är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 4
Mycket möjligt. Tänker inte säga emot.Men i min bok som är från ICA förlag ser den inte ut så.Därmed inte sagt att det är rätt i den. Får tyvärr inte in någon bild här fast jag har minskat ner som det står. Gör väl något fel kan jag tro.
Susanne.P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 18:56   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Googlade på Bohusstjärnan och fick upp en länk och flera länkar som länkat!
Varsågod och lycka till!

http://www.grunnebogarn.se/moenster-...621-p-303.html

http://groups.yahoo.com/group/tygbytarklubben/

http://community.webshots.com/user/maritirene

http://maritirene.blogspot.com/
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 22:00   #8
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Tack för hjälpen! Det finns någon på andra sidan atlanten blir väldigt glad för alla svar!

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 19:13   #9
LottaPB LottaPB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 7
Två olika "Bohusstjärnor"

I Boken "Virka landskapsstjärnor" från ICA-förlaget och i häftet "Sveriges Virkade Landskapsstjärnor" från Brunners Garn, visas en modernare variant av Bohusstjärnan än den klassiska som visas av 'myggorna' och som 'beda' virkade för 40-45 år sedan.
ICA-kuriren utlyste 1978 en tävling bland sina läsare. Uppdraget var att virka en stjärna för sitt eget landskap. Eftersom Bohuslän redan hade sin sedan länge klassiska "Bohusstjärna" var bohuslänningarna nödgade att hitta på en ny stjärna. Därav kommer det faktum att Bohuslän har två sinsemellan väldigt olika virkade landskapsstjärnor.
Min mamma kommer från Bohuslän och i hennes föräldrahem - och i min mosters linneskåp - finns många finare och grövre klassiska Bohusstjärnor. Själv har jag i min verksamhet tagit upp den klassiska stjärnan, vilken jag använder för att i sytråd tillverkar örhängen, brudkronor, tiaror, hängen, broscher, coursage och armband. Många äldre känner igen formen men kan inte placera den eftersom det tunna formatet är dem främmande.

Den klassiska Bohusstjärnan finns i de flesta gamla virkböcker och -häften som finns att få tag på i antikvariat och på Tradera. Den är så klassisk och välkänd att jag tror att den är den i Sveriges mest kända virkstjärnan, förutom mormorsrutan.

Lycka till med stjärnorna!

Lotta

Senast redigerad av LottaPB den 2008-09-08 klockan 19:16.
LottaPB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 19:17   #10
LottaPB LottaPB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 7
I Boken "Virka landskapsstjärnor" från ICA-förlaget och i häftet "Sveriges Virkade Landskapsstjärnor" från Brunners Garn, visas en modernare variant av Bohusstjärnan än den klassiska som visas av 'myggorna' och som 'beda' virkade för 40-45 år sedan.
ICA-kuriren utlyste 1978 en tävling bland sina läsare. Uppdraget var att virka en stjärna för sitt eget landskap. Eftersom Bohuslän redan hade sin sedan länge klassiska "Bohusstjärna" var bohuslänningarna nödgade att hitta på en ny stjärna. Därav kommer det faktum att Bohuslän har två sinsemellan väldigt olika virkade landskapsstjärnor.
Min mamma kommer från Bohuslän och i hennes föräldrahem - och i min mosters linneskåp - finns många finare och grövre klassiska Bohusstjärnor. Själv har jag i min verksamhet tagit upp den klassiska stjärnan, vilken jag använder för att i sytråd tillverkar örhängen, brudkronor, tiaror, hängen, broscher, coursage och armband. Många äldre känner igen formen men kan inte placera den eftersom det tunna formatet är dem främmande.

Den klassiska Bohusstjärnan finns i de flesta gamla virkböcker och -häften som finns att få tag på i antikvariat och på Tradera. Den är så klassisk och välkänd att jag tror att den är den i Sveriges mest kända virkstjärnan, förutom mormorsrutan.

Lycka till med stjärnorna!

Lotta
LottaPB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 19:27   #11
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
lite extra

om bohusstjärnan.
Blev lite nostalisk inför detta inlägg.
Ja den har jag virkat en del av, det har blivit både brudkrona -60-talet - min egen, gardiner, dukar, babyfilt, det är bara garnet som skiftat.Som barn fick jag höra att "rutnätet" i mitten symboliserar ett fisknät, 7 rutor var det vanligaste, men senare kom en version med 5 rutor. Öglorna som man virkar utanför med picot runt om skulle symbolisera fiskflöten , d.v.s de olikfärgade glaskulor som användes och som man fortfarande kan se som dekorationer runt om i Bohuslän.
Kanske dags att ta fram nål och garn igen.
Gunilla
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 21:16   #12
LottaPB LottaPB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 7
Intressant information om design av Bohusstjärnan

som gunillabc ville dela med sig av! Historien om den "gamla" Bohusstjärnan och vad dess form symboliserar ger mig massor med inspiration och jag blir ändå mer förtjust i formen!
Ska se om jag lyckas få igång scannern, så kan jag scanna in bilder på den "nyare" Bohusstjärnan.

Lotta
LottaPB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons