Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-25, 17:22   #1
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hjälp med framkant+halskant på stickad kofta.

Hejsan!
Jag håller på att sticka den här koftan:

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=4&lang=se

Och jag har kört fast med beskrivningen till framkanten halskanten som lyder så här:

"Framkant: Sätt de 5 m på det ena framst på st 3,5. Sticka rätst uppöver i ca 7-7-7-7-8 cm (motsvarande resten av framst upp till halsavm), sätt m på 1 tråd. Upprepa på det andra framst - kom ihåg knapphål på höger framkant. Sy fast framkanten mot framst, sy i de yttersta maskbågarna med små fina stygn.

Halskant: Sticka upp ca 116-128 m (inkl m från trådarna) runt halsen på rundst 3,5 med 1 tråd Alpaca + 1 tråd Glitter - starta på höger framst och sticka upp från rätsidan. Sticka slätst med avigsidan ut (dvs räta på avigsidan och avigt på rätsidan) samtidigt som yttersta m i slutet på varje v sätts på 1 tråd - Läs Sticktips.

(Sticktips (gäller halskanten):
* Sticka tills det återstår 1 m på st, vänd arb och sätt den yttersta m på 1 tråd
*, upprepa *-* till färdigt mått.)

Samtidigt när kanten mäter 2 cm ökas det 1 m i var 4:e m v ut - öka 1 m genom att hämta upp m från föregående v och sticka denna i slätst = ca 137-152 m. När kanten mäter 4 cm sätts m på tråden i varje sida tillbaka på st och det stickas 1 v slätst över alla m, och sedan maskas det av - för att avm-kanten inte ska strama görs det 1 omslag efter ca var 8:e m samtidigt som det avm (omslagen avm som m) - halskanten kommer att rulla sig inåt.
Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm och sy i ärmarna. Sy i knapparna."

Jag tolkar det som att det sista/översta av framkanten ska stickas för sig och inte ihop med den övriga koftan? Varför det?

Sedan förstår jag ingenting i beskrivningen på halskanten?

Så tacksam för hjälp!

/Maria
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 19:23   #2
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Översta delen stickas för sig för att kunna sticka den på rätt stickor. Man byter ju till grövre stickor när man stickar slätstickningen
Annars skulle kanten bli "för lång"
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 19:51   #3
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Ja, så klart! Nu fattar jag ju det!

Tack för hjälpen med det!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 22:55   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Jag tror jag fattar det här med sticktipset också + hur jag ska sticka halskanten!

Tror ni förresten att man kan lämna maskor på en tråd istället för att av- maska dem i halskanten och då behöver man inte plocka upp maskor sen?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:11   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ja, det kan man.

Oftast blir det bra, men ibland kan det bli lite "håligt" men då får man väl göra om då.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons