Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-24, 08:37   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Sticka nackvärmare

Nu är det höst och det börjar dra i nacken och det värsta bekymret är på jobbet med ventilationen, det är skönt att "hänga" något på nacken som värmer och då tänkte jag plocka fram stickorna och se om man inte kunde knåpa ihop något. Jag har inte stickat mycket i mina dar men lite räta och aviga på grova stickor kan väl inte vara s svårt, eller? Har ni några bra tips eller mönster eller förslag på något enkelt att sticka som nackvärmare. Jag har stickor i
stl 8-10 hemma. Hur funkar det att sticka på en rundsticka? Kan man bara lägga upp maskor och sedan sticka runt, runt till en lång korv eller måste man avsluta varje varv?
Ni ser ju själv på frågorna hur oerfaren jag är på att sticka.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 08:50   #2
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
www.garnstudio.se har många gratismönster och faktiskt ganska många halsdukar och annat.
tex: http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=14&lang=se (sökte på cape och poncho)

Jag håller själv på att sticka en rundstickad halsduk nu, stickor 7 i tjockt garn, men jag har tänkt att ha den utanpå jackan så därför blir den lite större. Den stickar jag som en tub, 6 varv räta (runt runt runt) sen vränger jag och stickar 6 varv räta igen (vilket blir aviga från rätan då) och får då en korvig tub... Tänk bara på att göra den tillräckligt vid för att få igenom huvudet.

Om du vill kunna värma axlarna också, behöver man kanske göra den i lite elastiskare stickning, eller vidare. Tex enligt mönster en bit ner på den här sidan: http://www.billigt-garn.net/billigt-garn-060926.html

lycka till!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 08:56   #3
Ust Ust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 19
Kanske kan en möbius/moebius vara något för dig. http://www.wermland.nu/Stickning/Moebius.pdf
Lycka till med stickningen!
Ust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 10:29   #4
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
När man stickar på rundstickor tar man antingen ihop arbetet så det bildar en tub eller också stickar man fram och tillbaks som vanligt, fast man använder rundstickor istället för vanliga stickor. Ett skäl till att använda rundstickor när man stickar fram och tillbaka är att det frestar mindre på axlarna.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 16:04   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hej igen
Har nu varit i garnaffären och köpt ett mjukt halvluddigt garn (återigen avslöjar jag min okunskap "halvluddigt"....) och ska nu antingen sticka en helt vanlig halsduk eller en schal där
man började med 3 maskor och sedan ökade en maska på varje varv tills det blev en lagom trekant. MEN så såg jag något häftigt hos garntanten - en handdriven stickmaskin som man stickade tuber på. Hon hade i två storlekar och man kunde hyra den över en helg för 150 kr. Det tog inte mer än en timme att sticka en halsduk. Ja jag vet att det förtar glädjen med stickning men för en annan som inte är så van och som dessutom har en del värk i händer och handleder så hade det varit ett himla kul alternativ. Men om man skulle vilja äga en sådan, var kan man köpa en sån då tro - någon här som vet?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 17:49   #6
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
prova att köpa en quick knit (kallas även knifty knitter), det är samma princip. En rund ring med piggar på som man lindar och lyfter maskor från. Jag har precis åstadkommit nåt mellanting mellan sockar och tofflor på en sån. Panduro har flera storlekar, mina sockar är "stickade" på den som är rosa - tror det är mellanstorleken. Jag ska köpa fler, iaf den största för den har jag hittat ett mönster på trekantssjal till.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 06:32   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Citat:
Neferu skrev:
prova att köpa en quick knit (kallas även knifty knitter), det är samma princip. En rund ring med piggar på som man lindar och lyfter maskor från. Jag har precis åstadkommit nåt mellanting mellan sockar och tofflor på en sån. Panduro har flera storlekar, mina sockar är "stickade" på den som är rosa - tror det är mellanstorleken. Jag ska köpa fler, iaf den största för den har jag hittat ett mönster på trekantssjal till.
Är det samma sak som en påtbräda?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 07:55   #8
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Principen är ju densamma men denhär "apparaten" som hon hade vevade man på så den gjorde hela arbetet själv och det var ju himla bekvämt, är man lat så är man.
Förresten körde jag till min mamma igårkväll och lånade stickor till min nackvärmare men det slutade med att hon la beslag på stickor och garn för hon blev så sugen på att sticka igen och jag sa bara varsågod. Eftersom jag känner hösten i alla mina leder så är det bara dumt att utmana dom med en maratonstickning också.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 15:07   #9
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Ja, en Quick Knit (eller Knifty Knitter) är i stort sett som en större påtdocka, eller en rund påtbräda - finns även avlång variant.

Varianten man vevar såg jag i en katalog hos Järbo Garn, http://www.jarbo.se/katalog/ sida 17-18, så det borde ju nån av deras återförsäljare kunna ta hem om det inte går att beställa från dem direkt. Däremot såg jag inga priser i katalogen, men sånt går ju att ta reda på. Själv gillar jag att sitta och "linda och lyfta", det håller mina fingrar borta från godisskålen. Handarbete som viktkontroll!

Senast redigerad av Neferu den 2008-09-25 klockan 15:12.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons