Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-30, 21:56   #1
avsl11 avsl11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 2
Question Pressa en brudklänning i råsiden?

Hejsan på er. Mitt första inlägg här.

Hoppas dock jag lagt frågan rätt, hittade inte nått annat ställe som passade bättre men kanske inte såg skogen för alla träd ;-)

Har en enkel fråga, inte så mycket om att just sy men desto mer om tyg och material. Har mitt hobbyprojekt med klassiska brud/balklänningar och har lyckats få tag i min första klänning i råsiden. Känner inte riktigt till detta material och ställer frågan rätt ut.

Kan man det? Eller är det att lämna in den om gäller? Hur jag "pressar" mina andra klänningar vågar jag knappt skriva men dom är ofatst i polyestersatin.

Några tips?

MVH

Fozzie aka Björn
avsl11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 08:29   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Hej!
Jag syr en hel del bal o brudklänningar i olika kvalitéer och jag pressar det mesta med 2-3 prickar o ånga (proffsjärn). Man måste dock vara noga med att det inte blir några vattendroppar - de är nästan omöjliga att få bort om de inte ångar bort fortast möjligt, speciellt på siden.
Sedan brukar jag aldrig behöva pressa om dem eftersom kunden får göra som de vill sedan!
(Jag rekommenderar dem alltid att lämna på kemtvätt då man får bort ev fläckar direkt o man slipper pressa...)

Prova gärna att pressa från avigan där det finns mycket "rätsida" så du ser om det blir blankt eller att sömnsmånen "trycks igenom" och du behöver duk emellan för att kunna pressa från rätan eller pressa helt enkelt från avigsidan!
Lycka till!

(Är det inte helt tillknycklat och du har ett bra ångjärn kan du försöka ånga bort rynkorna med högt tryck!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 12:24   #3
avsl11 avsl11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 2
Tack Johanna. Har aldrig tidigare ställts infor problemet med råsidan men hittade en klänning som jag köpte för 200:- som var gudomlig, en sådan som SKA användas vid bröllop och inte trycka i någons garderob. Men den är sydd i just råsiden. Vill vara försiktig så jag inte sabbar den dock.

Pressa kommer dock inte bli det enklaste, vill knappt veta hur många meter tyg denna klänningen har? :-)
avsl11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons