Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-09, 14:10   #1
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Kurs i mönsterkonstruktion

Har upptäckt att jag glömt det mesta jag lärt mig om mönsterkonstruktion och skulle vilja gå en ny kurs. Någon som vet om någon bra helg-/distanskurs som är prisvärd? Har inte lust att betala flera tusen... Har hittat en i Karlstad, men tycker att det är lite långt bort...bor i Nyköping.
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 16:30   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det finns en kurs vid Linköpings universitet. Det börjar antagligen en ny till hösten.
http://www.liu.se/utbildning/kurs/919G08?l=sv

Jag gick den för några år sedan och var mycket nöjd. Vi utgick från färdiga mönster i passande storlek och lärde oss att justera mönstren för alla möjliga sorters kroppsliga avvikelser. Har man bara ett passande grundmönster så kan man åstadkomma det mesta i mönsterväg.
Bland klasskamraterna fanns sådana som bara tovade kläder, sådana som aldrig använde pappersmönster, sådana som sydde historiska kläder etc. Det blev en fantastisk blandning av olika personligheter som bidrog till förståelsen för hur man kan tänka när det gäller kläder.
Jag fick med mig avprovade grundmönster för byxor, kjol, blus och något mer plus alla härliga ärmar, kragar osv.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 20:31   #3
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Tyvärr, för höga krav för att få delta för mig....
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 21:59   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag såg att crafsy.com har nu en kurs i mönsterkonstruktion.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 11:51   #5
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Tack, men jag vill helst ha en fysisk kurs där man får handgriplig hjälp att t ex prova och ändra toiller...
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 15:08   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Folkuniversitetet och Tillskärarakademin har kurser i Stockholmsområdet som kostar tusentals kronor. De är antagligen inte intresanta för dig.

Det finns några folkhögskolor som lär ut mönsterkonstruktion med toillesömnad också.
Eskiltuna fhsk har lördagskurs och söndagskurs, som båda är fulltecknade. Man kan stå på väntelista ändå.
http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/Sodermanlands-lan/Eskilstuna-folkhogskola/Kurser/2014VT/Monsterkonstruktion/

Åsa fhsk i Sköldinge har kurs fredag + lördag vid fem tillfällen. http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurse...istans-deltid/

Du kan själv gå in och leta dig fram i kursutbudet på http://www.folkhogskola.nu/
Jag har hittat de två ovanstående som finns närmast dig.


Kanske att Komvux eller bildningsförbunden kan ha något mera. Jag hittade
http://www.abf.se/Distrikt-och-avdel...rkonstruktion/

Hoppas att du kan hitta något passande-
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 17:27   #7
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Tack, Susanne, den i Eskilstuna vore perfekt. Jag har ställt mig på väntelistan!
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 12:21   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Vad kul att något passade dig! Nu håller vi tummarna för att du ska komma med på kursen.

Annars finns ju kursen på Åsa fhsk som verkar ge väldigt mycket tycker jag. Att vara där två dagar i rad och få maten inkluderad i kurspriset är definitivt värt vartenda öre. Att det är klart preciserat vad man beräknas hinna med under våren gillar jag. När kursdeltagarna träffas under sammanlagt 10 dagar så blir det en samhörighet som kan tänkas fortsätta. Det där med att jobba hemma och sedan redovisa på skolan ger en väldigt bra inlärning. Det ser ut som om de 3 lärarna är toppenkrafter.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 14:00   #9
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Jag gick hos en syateljé där innehavaren gav 10 lektioner per termin. Kom med efter tips.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 18:56   #10
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Citat:
Smirk skrev: Visa inlägg
Jag gick hos en syateljé där innehavaren gav 10 lektioner per termin. Kom med efter tips.

Var det länge sedan? Tror du möjligheten finns kvar om jag inte kommer med på kursen i E-tuna? Jag åker gärna till Stockholm men inte på kvällar eftersom jag oftast börjar jobba svintidigt på morgnarna? Vad kostade det? Var det privatlektioner? Många frågor på en gång...
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 18:58   #11
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Vad kul att något passade dig! Nu håller vi tummarna för att du ska komma med på kursen.

Annars finns ju kursen på Åsa fhsk som verkar ge väldigt mycket tycker jag. Att vara där två dagar i rad och få maten inkluderad i kurspriset är definitivt värt vartenda öre. Att det är klart preciserat vad man beräknas hinna med under våren gillar jag. När kursdeltagarna träffas under sammanlagt 10 dagar så blir det en samhörighet som kan tänkas fortsätta. Det där med att jobba hemma och sedan redovisa på skolan ger en väldigt bra inlärning. Det ser ut som om de 3 lärarna är toppenkrafter.
Jag har ju bra avstånd till Åsa fhsk men jag vill hellre gå en kurs med BARA mönsterkonstruktion (och toillsömnad, förstås) Resten kan för all del vara roligt, men det är inte det jag behöver just nu...
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 20:10   #12
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Citat:
mariebo skrev: Visa inlägg
Var det länge sedan? Tror du möjligheten finns kvar om jag inte kommer med på kursen i E-tuna? Jag åker gärna till Stockholm men inte på kvällar eftersom jag oftast börjar jobba svintidigt på morgnarna? Vad kostade det? Var det privatlektioner? Många frågor på en gång...

Ja, det var för 10 år sedan och hon flyttade och upphörde med sina lektioner sedan. Vi var ca 5 kvinnor som hade skitkul ihop och alla sydde sina projekt. När det uppstod problem eller det fanns ett moment som berörde många så stod vi som tända ljus kring objektet. Många tips och trix lärde jag mig. Det här var i Stockholm. Tror det kostade 750 kr för 10 ggr och vi fick rabatt på material.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 23:58   #13
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Smirk skrev: Visa inlägg
... Vi var ca 5 kvinnor som hade skitkul ihop och alla sydde sina projekt. När det uppstod problem eller det fanns ett moment som berörde många så stod vi som tända ljus kring objektet. Många tips och trix lärde jag mig. ...
Det är just sånt som händer när man ses flera gånger och jobbar hemma mellan träffarna, man lär av läraren och varandra. Man får ut så oändligt mycket mer när annorlunda frågor dyker upp och ventileras.

mariebo Kursen i Eskilstuna önskar att man ska sy toille och behärska deras symaskiner när man är där, inget hemarbete krävs. Du kan kanske få med dig en toille för liv, men jag tror inte du har möjlighet att få alla de andra delarna avprovade och klara. Jag skulle inte vilja slösa bort tiden med sånt som jag klarar av hemma. Men kanske kan du jobba annorlunda och knipa lärartid för dig själv.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 17:23   #14
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Det är just sånt som händer när man ses flera gånger och jobbar hemma mellan träffarna, man lär av läraren och varandra. Man får ut så oändligt mycket mer när annorlunda frågor dyker upp och ventileras.

mariebo Kursen i Eskilstuna önskar att man ska sy toille och behärska deras symaskiner när man är där, inget hemarbete krävs. Du kan kanske få med dig en toille för liv, men jag tror inte du har möjlighet att få alla de andra delarna avprovade och klara. Jag skulle inte vilja slösa bort tiden med sånt som jag klarar av hemma. Men kanske kan du jobba annorlunda och knipa lärartid för dig själv.
Jag står på reservplats 2 -bara att hoppas att någon ångrar sig och inte vill gå!
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 18:27   #15
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Ja, det finns ju en hyfsad chans om det bara är en före dig. Hoppas att allt går bra.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons