Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-31, 17:50   #1
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Lära sig mönsterkontruktion

Hej
Har sytt en del efter färdiga mönster men skulle vilja lära mig att göra egna mönster. Finns det någon som har tips på någon bra bok som går igenom hur man gör. Kanske någon kurslitteratur på kurs i mönsterkonstruktion eller annat. Om det finns bra info på nätet är det också av intresse.

Med vänlig hälsning
Mimmi
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 07:51   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
http://www.bokus.com/bok/97891271200...for-damklader/
Denna används mycket o är bra.
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 10:12   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag håller med Pia om att den är bra och lätt att förstå, så därför tror jag det kan vara en bra nybörjarbok.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 12:33   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
På den boken får du med grundmallar med mönster och en bok som visar hur den ändra grundballarna till olika modeller och hur du får grundmallarna att passa dig.
Boken är jättebra. Du kan göra oändligt mycket olika plagg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 13:27   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Öberg är ganska mycket inne på att konstruera grundmönster inom ramen för svensk måttstandard.
De här böckerna innehåller mycket mera av varianter på utformning av kragar, ärmar, kjol- och klänningstyper och hur de konstrueras mönstertekniskt.
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1798
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1548
Du kanske ska börja med att låna dem via biblioteket så kan du se om det är något du vill köpa.
Vad jag också vill rekommendera är boken av Sarah Veblen
http://www.adlibris.com/se/bok/the-c...-9781589236080
som kostar under 200 kronor och som lär ut hur man ändrar i mönster efter provning. Den lär inte ut hur man konstruerar mönster men med den som bakgrund förstår man mycket bättre hur mönster egentligen fungerar, och vad man ska göra när de inte fungerar.
Grundmönster enligt Öberg är typ B-kupa och "standard"-stuss. Vad gör man då om det är en platt bak med svank och stor byst?
Din fråga "konstruera mönster" har flera vinklingar -
* vill du designa nya plagg och göra ett mönster sedan för din design?
* ska det mönstret i så fall vara personligt eller ska du göra flera storlekar?
* vill du kunna göra ändringar i befintliga mönster, t ex bystutökning, byxanpassning för stor/liten bak, lårvidd, mage osv?
Mönsterföretaget Colette har många bra tutorials som hjälper en att förstå mönster.
Jag har hobby-studerat nu i några år och det är intressant att se vilken bredd och vilket djup det här ämnet har.
Sedan kan man lägga till drapering och det sättet att ta fram modeller och sedan översätta sin drapering till papper. Sedan är det lätt att halka in lite på modehistoria för man ser att modet är cykliskt, mycket kommer tillbaka.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 14:41   #6
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Jag köpte den här. Tyckte den var bra för den var upplagd som en kurs, den används som kursmaterial på en del skolor. Det finns även en motsvarande för damplagg.

Annars är ju Il Modelismo Sartoriale en fin bok att jobba uifrån. Den är nedladdningsbar på länken. Också den på engelska.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 14:57   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag kollade in hemsidan till författaren i dina första två länkar och där hittade jag en bra sammanfattning över många aspekter av mönsterkonstruktion som vi amatörer ofta inte alls tänker på eller kommer i kontakt med,
http://lorianndesign.com/patternmaking-services/

Man kan notera att det ofta finns skillnader i måttsättning mellan USA och Europa, som större ärmhål i USA. Sedan är det det där med Imperial measures dvs yards och tum och alla bråkdelar som gör det lite tröttsamt att läsa amerikanska böcker, men det är väl en personlig smaksak.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 15:08   #8
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Hej och tack för många bra tips. Har kollat runt och det verkar som att det bara är Öbergs bok som finns på biblioteket (här), kanske börjar med den och ser om jag ska köpa nåt.

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Din fråga "konstruera mönster" har flera vinklingar -
* vill du designa nya plagg och göra ett mönster sedan för din design?
* ska det mönstret i så fall vara personligt eller ska du göra flera storlekar?
* vill du kunna göra ändringar i befintliga mönster, t ex bystutökning, byxanpassning för stor/liten bak, lårvidd, mage osv?
.
Bra frågor, det jag hade tänkt var att kunna konstruera mönster till mig själv i en storlek utifrån egna ideer. Men också att kunna ändra i färdiga mönster som inte passar till 100% pga att jag har en annan form än modellerna, tex brukar jag få olika storlekar i måttabellerna beroende på vilket mått jag mäter.

Med vänlig hälsning
Mimmi
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 18:56   #9
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Du kan låta biblioteket låna in böcker som de inte har, distanslån.
Av din beskrivning skulle jag föreslå dig att köpa Veblens bok. Den kostar knappt 190 kr och är väl värd det, inte mycket mer än ett köpesmönster men den boken är mycket praktiskt instruktivt skriven för oss som vill modifiera mönster där det är passform som vi vill åtgärda.
Det är vanligt att man behöver en storlek upptill och en annan på nederdelen och om man vill ha en klänning, ja då behövs några ändringar. Ingen konfektion kommer att fixa det åt dig. Tvådelat är enklare förstås.
Själv har jag inte så lite sluttande axlar och om jag inte vill använda axelkuddar, ja då krävs mönsterändringar. Smalt axelparti likaså, en ganska enkel ändring men det finns inte särskilt mycket att köpa som tar hänsyn till det om man tänker på vävda tyger. Dessutom är det roligt och intressant!
Att anpassa ett köpesmönster är mycket enklare än att ta ett grundmönster, lägga till sin design och sedan göra det till ett symönster. Köp lite enklare tyg, klipp och prova dig fram.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 19:06   #10
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Att anpassa ett köpesmönster är mycket enklare än att ta ett grundmönster, lägga till sin design och sedan göra det till ett symönster. Köp lite enklare tyg, klipp och prova dig fram.
Håller inte med alls. Mycket enklare med grundmönster. Eller rentav rita från grunden. Angående sluttande axlar, det är ingen fara med axelvaddar, man behöver inte gå bananas ā la 80-tal, axelvadden har fått ett dåligt rykte. Om man pikerar och pressar sina egna axelvaddar och har en ärmregel som är anpassad till vadden så kan man få ett diskret och riktigt snyggt resultat. Tycker du ska testa. Det beror såklart på plagg, men allt som är i vävt material och har ärmar kan man testa på.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 11:42   #11
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Tack för alla tips!
Nu har jag lånat Öbergs bok på biblioteket och bläddrat litegrann och det finns ju lite instruktioner i den hur man ändrar efter egna mått. Boken "metric pattern cutting..." har jag beställt från ett annat bibliotek (jag hade ingen aning att man kunde göra så, jag trodde bara man kunde få böcker från samma kommun, fantastisk möjlighet hur som helst)
Tyvärr var den utlånad men jag får ha tålamod nån månad. Kanske lika bra att inte ha alla på en gång

Mimmi
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 16:57   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Visst kanvas, i en jacka är det t o m en fördel med axelstuffning. men en blus med vaddar, en klänning, nej oftast inte. Tunna tyger syns de igenom.
Bortsett från det, jag vill kunna göra den passform jag önskar. Det är det som egentligen är viktigast. Inga draglinjer vid ärmhålorna, inte ett bakstycke som flyttar sig bakåt. Har nog av det, färdigköpt, ändå. Kontrollfreak, petimeter? Nej faktiskt inte, jag bara försöker göra det som går att göra. Att sedan göra ett nytt mönster från grunden istället för att justera ett mönster med en design som man gillar. Det är skillnad!

Jag började med Öberg, inga infodringar, upplägg, sömsmåner och en hel del konstruktion som man måste kunna lägga till, om man nu inte är född till en skicklig sömmerska med erfarenhet. öbergs bok är en grundbok för studenter som har lärare och andra böcker som fyller i hela bilden. Till att börja med hade jag noll koll och genom att studera många flera böcker har jag lärt mig vad jag inte ens visste att jag inte alls visste något om.

Jag tog till att börja med Öbergs grundmönster, ritade ett byxmönster enligt anvisningarna, tänkt för min yngsta dotter som inte riktigt ser ut som standard, som Öbergs formler är gjorda för. Inte passade det! Inte ens Öbergs ändringsanvisningar hjälpte. Jag hade ju tre problem som skulle lösas samtidigt, grenlängd, byxhöjd och lårkurva. Öberg täcker i princip in byxhöjd. Resten är "standard". Personliga mått, pyttsan, bara om du följer normalformen. Inget för stor stuss, platt bak, mage, svank osv. Boken innehåller ett avsnitt som beskriver att det är så, Svensk Standard C32-C54.
Sarah Veblen (liksom flera andra) visar i sin bok
- vad man ska titta efter för att se problemen
- hur man går till väga för att söka en lösning
- vilka lösningar man kan börja med och se om man löser sitt problem.
Det är så lätt att skapa nya problem med sina ändringar, min erfarenhet av den vanliga metoden "trial and horror".
Jag visade den boken i julas för min svärdotter - hon tog den med sig så jag fick köpa en ny
Eftersom den till stor del bygger på bilder så bör inte engelskan vara ett så stort problem. Du är säkert mycket kunnigare än jag men det har jag inte så stor nytta av och därför är det här den väg jag rekommenderar för amatörer som mig själv.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 20:12   #13
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Nu har jag även beställt Sarah Veblens bok. Hittade den ännu lite billigare på Bokus. Googlade och hittade bilder ur boken och den verkar lovande.
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 18:02   #14
Taina Taina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 7
Hej! Har du börjat med ditt grundmönster?

Blev inspirerad av alla boktips här och beställde även två böcker i dagarna. Nu undrar jag hur det har gått för dig.
Taina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 18:22   #15
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
För er som köper Veblens bok och för alla andra som syr byxor eller bara funderar över det, Titta här på Janis blogg. Hon har köpt ett mönster av Sarah (Eureka) och följer anvisningarna i det, gör en toile med horisontella balanslinjer enligt ordinationen. Hon provar också lite olika ändringar och är generös med bilder och kommentarer. Det är 9 och 19 juli som inläggen avser byxorna. Klart läsvärt.
Sarah Veblen har sin egen websida där ni kan få en del detaljer också.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons