Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-01, 21:59   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Råd om 1300-talskjortel med tippets?

Hejsan!

Jag har redan frågat på historiska världar, men där är det ingen som vill svara, så jag hoppas på er.

Jag har en mörkblå cotehardie (ca 1370-80-tal) och tänkte nu sy ytterligare en att ha utanpå, med armbågslånga ärmar och vita tippets i detta tyg: http://www.medeltidsmode.se/?p=webbshop&product=130

Från start tänkte jag göra klänningen "super-för-lång" (så där så att det blir en tjusig pöl), men sedan jag fick tyget, har jag insett att det kanske är för grovt för att göra en så tydlig markering om rikedom. Dessutom, kan jag inte ens minnas att jag har sett ovanstående design tillsammans med för lång kjoldel.

Än har jag bara en budgetvariant till knapparna (moderna, silvriga med möster), men jag hoppas på att komma över typ tennknappar el.dyl. Och när jag kommer över lämpligt tyg, vill jag fixa "frilled veil" till dräkten (som här: http://lh6.ggpht.com/-0377HBzZsZc/TW...8%25252017.jpg).

Tror ni att tyget lämpar sig för denna typ av dräkt, eller borde jag tänka om och istället sy tex. en snörd cotehardie till lägre samhällsskikt?


/Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 22:35   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag tror inte att ingen "vill" svara. Snarare är aktiviteten där rätt låg. Alla har inte hittat tillbaka efter flytten än. Mycket information finns begraven i äldre trådar för den som orkar leta och det brukar uppmuntras att fortsätta på andra trådar hellre än att starta nya där.
Sen är det ju hela det här kapitlet med terminologin också. Men för argumentationens skull gissar jag glatt att du med "cotehardie" i det här fallet syftar på en figursydd kvinnokjortel? Sen förstår jag nog inte riktigt vad det egentligen är du vill veta, heller, men här är lite tankar i alla fall.

Vad gäller medeltidsmodes meltonull är den fin och jämn i kvalitén. Jag har själv gjort en figursydd trettonhundratalare komplett med "pöl" i det. Så med reservation för att det egentligen inte riktigt är min period så skulle jag nog vilja påstå att det funkar fint rent praktiskt i alla fall. Bild på min kan du se här: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=84570

Angående knappar brukar Handelsgillet ha en del fina om man har pengarna att lägga. Annars kan du göra tygknappar. Jag är rätt säker på att jag sett exempel på dold snörning i sidan på liknande plagg också, men det kan ha varit från lite senare. Sök på HV så hittar du nog mer om det. Det var en bild där snörningen glipade på en kjortel buren av en gravid kvinna.
Sen är det ju inte alls säkert att du behöver någon knäppning över hvuvud taget.
Jag har fått intrycket att det är ovanligt med synlig knäppning på dom kortärmade överkjortlarna, särskillt i dom högre skikten, men vanligare med en synlig knäppning mitt fram på dom långärmade. Men det är som sagt inte min huvudperiod, så jag kan ha fått fel för mig.

Några överkjortlar med kort ärm, tipets och pöl finns det bilder på här: http://www.maisonstclaire.org/resour...tehardies.html

Och slutligen, huvudlin med kruskant har man faktiskt hittat en del. Det finns en ingående PDF på ämnet här. Fast just dom är spanska. Är det till något glädje?
http://www.middelaldercentret.dk/pdf/burgosrapport.pdf

Testa att ställa frågan i en befintlig tråd på HV och försök vara lite tydligare med var, när och vem det är du siktar på. Inkludera gärna samtida och relevanta bilder på vad det är du är ute efter och ställ uttalade frågor. Det är lättare att få svar då än om man bestämmer sig först för vad man vill göra och först därefter börjar leta belägg för det. Och som sagt, uttala frågan, vad den nu månde vara lite tydligare, så blir det lättare för folk att ge dig svar du har nytta av.

Jag har sett din tråd på HV men låtit bli att svara just på grund av att det var för mycket jag hade fått försöka gissa mig till vad du menade med, så jag lät bli med tanken att där nog finns dom som är bättre på att gissa och därmed kan ge bättre svar än jag. Där ställer du bland annat frågan hur du "bör" göra och det kan ingen annan än du komma fram till. Ingen annan vet ju vad du ska ha plaggen till, hur höga krav du har eller vilka tolkningar du själv gjort eller vilka källor du tittat på.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 08:44   #3
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Instämmer med föregående talare... Men om det är om tyget passar du undrar, så tycker jag det är ett fint vävt tyg som absolut passar till en överkjortel. Har också använt det själv, till en moy bog klänning.

http://illumanu.tumblr.com/image/28653677177
Här är en bild där det inte är någon snörning eller knäppning fram eller i sidorna på damerna med tipets och överkjortel, vilket jag skulle tolka som att snörningen sitter i ryggen, för det är ju ändå tighta plagg. Det är dessutom fickslitsar fram. Det här stämmer överens med de flesta bilder jag hittar (bland de bilder från 1300-tal jag har sparat på min dator) med tipets, man ser ingen knäppning/snörning och de har fickslitsar.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...t_2505_37r.jpg
Här är en bild på damer med tipets, om än inte de vanligare vita, och krusad slöja.

Vill du köpa tennknappar så kan jag tipsa om Tudor Tailors webbshop: http://www.tudortailor.com/buttonshop.shtml Köpte precis common ball knapparna därifrån, snabb leverans, bra pris och bra service! De har precis kommit med en ny bok också, The tudor Child, den rekommenderas om man är intresserad av den perioden! Liksom deras tidigare böcker förstås.
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 18:14   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Angående snörning i ryggen ska man väl kanske dock komma ihåg att någon snörning syns inte på bilder där man ser plaggen bakifrån heller.

Det går ofta att få på sig ganska tighta plagg även helt utan en öppning. Många ylletyger är rätt flexibla och kan töjas och formas medan man drar på plagget. Dessutom är ju brösten, som ju är ett av dom större hindren, rätt mjuka och kan normalt stuvas runt en del medan man får plagget på plats. (Jag har själv korvskinnstighta plagg sydda utan snörning som går alldeles utmärkt att få på sig och dessutom ger stöd åt brösten.)
Dessutom vet vi att man använde snörning fram och i vissa fall i sidan. Tittar man frammåt i historien förekommer sörning i delningssömmarna bak, men eftersom dom sömmarna inte finns typiskt på det sena trettonhundratalets plagg och det oftast inte heller finns en söm i ryggen så känns det rätt ologiskt att man skulle dela plagget för att sätta dit en snörning.

Det är dessutom rätt bökigt att snöra sig själv i ryggen. Så om inget annat, ur ett modernt återskaparperspektiv, så hade jag valt en diskret snörning i någon av dom sömmar vi vet förekom och som går att komma åt själv. Man kan göra en snörning som blir så gott som osynlig när den är igendragen och eftersom synlig snörning inte är något man verkar ha eftersträvat så känns det väl som en av dom vettigare lösningarna om man nu inte vill göra något av dom alternativen vi faktiskt har belägg för.

Men allt sånt är ju upp till var och en i slutändan. Så länge man inte påstår sig ha "rätt" så får man gissa och hitta på hur mycket man vill. Det är ju lite det som är charmen med sånt här. Man bestämmer själv hurpass nogrann man vill vara.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 19:33   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Aha, tackar!

Ursäkta min otydlighet. Det var just för att jag var osäker och beredd att ändra inriktning helt, om jag var fel ute, som jag bad om råd om hur jag borde göra, men jag förstår att det kan bli svårt att svara då.

Ja, jag ville framför allt veta just om ni trodde att tyget var fint nog för att använda som överklänning. Så det ska jag göra.
Pölen på din klänning, Lillith, är underbar! Tror dock att jag ska hålla mig till en endast lite för lång variant, för säkerhets skull.

Det är bland annat bilderna nedanför, som har inspirerat mig och sedan har jag kikat på samtida bilder, med snarlika kläder, där det förekommer både tippets, krusat huvudlin och min tänkta färgkombination (dock ingen med allt i ett). Det var tygkvaliteten och längden på kjolen som jag inte var säker på. Tack så mycket för era utförliga svar och bra länkar! Väldigt bra tips med The Tudor Tailor. Dem ska jag definitivt vända mig till, när jag korrigerar min dräkt, eller börjar med tudor-dräkter. Intressanta synpunkter angående snörning.


Hälsningar,
Susanna



(För en klåpare, som jag, kan historiska världar vara väldigt frustrerande, eftersom man måste vara expert på allt, redan innan man ställer frågan... Men jag är väldigt glad att jag åtminstone kan läsa andras trådar och lära därifrån.)
Bifogade bilder
  

Senast redigerad av Busen den 2013-04-02 klockan 20:00.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 21:53   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tack så mycket. Mjo, extrema pölar kan vara lite knepiga att föra sig i. Det funkar så länge man har händerna fria, men kan vara lite speciellt om man samtidigt bär på något, till exempel. Särskillt i tappor och på lutande underlag eller i terräng när man inte lika lätt kan föra in tån under kjolfållen när man går.

Kan förstå din frustration över HV. Det kan vara lite svårkört ibland. Men man kan ju se det mer som ett kunskapsarkiv än som en frågelåda om man vill. Där finns redan sjukt mycket bra info i dom gamla trådarna. Där finns bland annat en riktig maratontråd om just figursydda trettonhundratalskjortlar. Många länkar har gått och dött med åren och forumflytt, men man kan ju alltid fråga om ifall någon där har koll på vart länkarna gått om det är något specifikt man är ute efter.
http://www.alternaliv.se/histvarld/f...8baa258b5d4db8
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 10:37   #7
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Ett snabbt inlägg om tennknappar, så är det billigare att köpa från England, sök på Pewter Replicas och Lionheart pewter replicas så får du upp de två företagen.

Ang. Burgosrapproten så är det modet väldigt, väldigt spanskt. Någonstans ska jag dessutom ha mer info om "pudelhuvudlinen", men i dagsläget har jag inte ordning på mina papper. Camilla Luise Dahl har iaf skrivit mer om de utöver Burgosrapporten.


/Linda, som lovar sig själv att läsa igenom tråden vid mer tid
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 16:12   #8
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Ja, får väl erkänna att det var lite väl snabbt reflekterande över snörning i ryggen. Kläderna är ju väldigt tighta under 1300-talet, jag har själv inga erfarenheter av att sy tighta ylleklänningar utan knäppning, men borde inte vara omöjligt!

Tudor Tailor är en engelsk sida? Kanske inte den billigaste, fast tycker inte det är så dyrt för 12 knappar med 65-80 kr, de är duktiga och gör saker efter historiska fynd. Det finns det säkert andra som gör också, men det här var den jag kände till
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 17:07   #9
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ah, så läckra knappar! Ja, jag tyckte också att Tudor Tailor hade rimliga priser. Fördelen med Lionheart Replicas, som är aningen dyrare, är dock att de har replicas från rätt tid för mitt nuvarande projekt. Blir ju löjligt sugen på att skaffa knappar med stenar, men jag ska hålla mig i skinnet... Huh, nu funderar jag på om jag borde avvakta med att fixa knäppningen, eftersom de där knapparna är mycket, mycket mindre än mina tillfälliga.

Du har nog rätt angående hur man ska betrakta HV, Lillith.

Haha, vilka skojiga huvudbonader de visar på skulpturerna, "längst ner" i Burgosrapporten. Den ska jag kika närmare på i helgen.


(Oj, vilken ambivalent text detta blev...)
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 22:44   #10
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Tror bestämt handelsgillet är återförsäljare av lionhearts knappar! http://handelsgillet.se/shop/index.p...22/language/se
20 kr styck tar de, blir ju typ dubbelt så dyrt som lionheart själva tar? I alla fall nu när kronan är stark... Men kanske tillkommer massa extra avgifter då, man kan ju alltid passa på att se knapparna live om man möter handelsgillet på någon marknad framöver

Åh, just det... Tipsa om Tudor Tailor eftersom en del av de knapparna funkar för 1300-tal, några finns från sent 1300-tal, och "common ball" funkar från 1300-tal till 1600-tal, klickar man på knapparna kan man läsa mer om dem.
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 06:42   #11
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Hurra! Du hade så rätt; både common ball, piecrust och threadcross funkar för sent 1300-tal! De har dessutom rätt mått. Jag antar att jag borde hålla mig till common ball, som jag tänkt från start, även om de båda andra varianterna är nog så läckra. Misstänker att de där utstående piggarna på ovansidan sliter en hel del på knapphålen (Undrar om det egentligen är meningen att de ska slipas bort?).

Jag kommer dessvärre sällan i närheten av handelsgillet live, eftersom jag mestadels håller till i Danmark. Nästa gång blir förhoppningsvis under nästa års medeltidsvecka, när dräkten rimligtvis borde vara klar.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 08:08   #12
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Eftersom Lionheart finns inom EU tillkommer inga extra avgifter, bara frakten. De knappar jag beställde från Tudor Tailor för några år sen hade gjutskägg kvar som behövde filas bort, inget som jag uppskattade.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 18:22   #13
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Linda och Emelie, tror ni att det är risk för att "common balls" http://www.tudortailor.com/button3.htm också skulle kunna ha gjutskägg? Det låter ju inte som något trevligt extraarbete.
Både Lionheart och Tudor Tailor är brittiska, så det borde väl inte vara någon skillnad i avgifter, tänker jag.

Tack så jättemycket för ert engagemang!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 20:35   #14
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Det var just de som jag köpte. Annars är det trevliga knappar, jag har bara inte fått sytt något till dem. Du kan också chansa, nu var det några år sen jag köpte dem. Själv tänkte jag köpa mer knappar från Lionheart, men det är också för att jag ska köpa bältesdetaljer också och på så sätt göra två flugor på smällen.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-05, 09:24   #15
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Jag köpte common ball och Dudley för en dryg månad sen, inga skavanker alls på common ball. Dudley hade lite små "tennflisor", men det var sånt som gick att pila bort för hand, jag har inte känt något behov av att fila dem.
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons