Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-05, 15:11   #16
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ah, då hoppas jag helt enkelt att gjutskägg hör till deras mörka förflutna.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 13:22   #17
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Knäppning och kilar fram?

Hrm, nu har jag en ny fråga!

Jag vill ha massor av vidd i kjolen, så jag tänkte ha minst en kil mellan varje tygvåd. Men hur gör jag framtill? Ska jag ha två smalare kilar, som "deltar" i knäppningen, eller ska jag ha extra många kilar på de andra ställena och strunta i att ha någon kil framtill? Det känns lite riskabelt att sy knapphål rakt genom sömmen... Alternativet är ju att jag har en kil som börjar nedanför knäppningen, men då drar sig tyget och veckas.

Förresten, jag ärvde ett nästan antikt vitt kaninskinn från släktens skattgömma, så nu blir det definitivt en den kjortelvarianten som är jättelång och har pälstippets istället för i vitt tyg. Är det något jag borde tänka på när jag syr i päls?

Hälsningar,
Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 15:34   #18
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Det går bra att ha en delad kil fram, då får du dessutom ut vidden runt om.

När du syr i skinn eller päls är det bra att tänka på att man faktiskt perforerar det man syr i. Flera sömmar på samma ställe behöver kan därmed göra materialet svagare om man inte tänker på hur man syr. Om du kombinerar tyg och skinn så använd inte skärande skinnål, då skärs ju fibrerna i tyget av.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 15:56   #19
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tusen tack, Emma!
Du har gjort min dag! Eller klänning.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 22:58   #20
Ithreth Ithreth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11
Visst går det bra att ha kilar framtill, men min erfarenhet är att det är snyggare utan, och att vidden kan ges av de andra kilarna istället. Har tyvärr ingen bra bild på just framsidan, men den gröna cotehardie jag har lagt upp på min sysida är sydd med två kilar fram, en på var sida om knäppningen, och tre kilar i övriga sidor - 11 kilar totalt. När jag färdigställde den lovade jag mig själv att till nästa cotehardie med knappar skippa kilar framtill för att få ett snyggare resultat. Det såg helt enkelt konstigt ut när knapparna går ut i kilarna. Men det är som sagt bara min egen erfarenhet, tycke och smak. Rent tekniskt sett är det inga problem med kilar och knappar framtill, men historiskt sett så vet jag faktiskt inte vad som är mer korrekt.
Ithreth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 10:42   #21
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Aha. Tack för den synpunkten, Sofia!
Jag får nog helt enkelt göra knäppningen ned till midjan och se hur tyget beter sig utan kilar fram, innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
Jag är så glad att jag får dra nytta av era erfarenheter!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 14:24   #22
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Jag sätter alltid en kil (sydd av två halvor) framtill, eftersom jag tycker att det blir snyggare om vidden är jämt fördelad. Eftersom put/gravidmage-looken var högsta mode är även det en orsak till att göra så. Att jag sätter en delad kil fram gör det enkelt att få in en öppning där utan att det ser dumt ut. Bifogar en bild på hur det brukar se ut i mina klänningar.
Bifogade bilder
 
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 14:47   #23
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ah, det ser ju bra ut. Denna variant känns som det rimligaste alternativet, om man nu ska ha någon kil framtill. Tack så mycket, Sarah!

Haha, det där med gravid-looken har i och för sig aldrig varit något problem för mig att få till, eftersom min djupa svank får min mage att puta ut, men nu kan jag ju till och med framhäva magen och få guldstjärna i kanten för det. Härligt!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 20:16   #24
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Skulle du någon gång bli gravid på riktigt så har du redan lite extra plats för magen - den gula klänningen på bilden sitter riktigt tight på mig, men jag kunde fortfarande snöra igen den nästan helt när jag var i sjätte månaden.
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 09:45   #25
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Perfekt!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 23:02   #26
Ithreth Ithreth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11
Du kanske redan hunnit sy färdigt, likväl tänkte jag i alla fall bidra med en bild på hur knappar och knapphål kan se ut med delad kil fram, då jag genom Sarahs inlägg blev upplyst om att man kan bifoga bilder i forumtrådar =) Och som sagt, att jag tycker att det ser lite konstigt ut handlar bara om egen smak. Men utan kil framtill går man förstås miste om putmage-looken, om man nu inte har eget hull att bidra med vill säga =P
Bifogade bilder
 
Ithreth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 14:46   #27
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack för bilden, Sofia! Jag har faktiskt inte kunnat avsluta klänningen än, eftersom knapparna aldrig anländer (metallknappar från England). Knäppningen ser ut ungefär som jag föreställde mig. Knäppningen vore ju helt klart snyggast utan kilar, men fallet på kjoldelen blir så extremt mycket bättre med kilar, att jag tar denna variant i alla fall.

Tack för alla era goda råd och synpunkter!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons