Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-27, 16:38   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tidig knyppeldyna?

Halloj!

Så där lite emellanåt så syr jag på kläder som ska passa till sent femtonhundratal-tidigt sextonhundratal. Och nu går jag i tankarna att tillverka mig en knyppeldyna som funkar till samma period.

Men jag har tyvärr inte mycket att gå på. Jag har hittat foton på bevarade knyppelpinnar, men inga dynor. Kollar man på konst, så finns det en fin målning av Caspar Netscher som heter "the lacemaker" som visar en kvinna som sitter och knypplar, med vad som ser ut att vara en välvd, rektangulär dyna i knäet.
Tyvärr är bilden lite väl sen för mig. Den är daterad till 1662. Bättre än inget, såklart, men med tanke på hur mycket spetsen hunnit utvecklas på dom senaste femtio åren eller så när tavlan målades, får man nog utgå ifrån att dynorna också utvecklats en del.

Bilden kan ses här: http://www.wga.hu/art/n/netscher/lacemake.jpg

Det är svårt att se hur dynana är konstruerad och materialen kan man bara gissa sig till. Är det någon som känner till några bevarade knyppeldynor, samtida textkällor som beskriver hur dom ser ut eller vad dom är tillverkade av, eller något annat sånt?

Alla tips och tankar är välkomna. För jag har kört stenfast.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 16:44   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Har du provat med Nordiska Museet?
De har bibliotek online
http://nordiskamuseet.se/category.as...52&topmenu=144
och troligen svarar de på frågor.
Jag sökte på knyppling och det blev mycket
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 16:53   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tack för tipset och snabbt svar.

Nej, det har jag inte gjort. Jag har varit inne och vänt på deras sidan, men inte riktigt hittat något.
Jag hittar ingen sökfunktion. Vet du hur man använder sidan? Kan man maila frågor till dom? Jag hittar ingen sån kontaktinformation, bara en luddig formulering någonstans om att dom "bara svarar på frågor om föremål dom har i sina samlingar" vilker ju inte hjälper om man inte kan söka i samlingarna och en besöksadress för något dom kallar "arkivet" som mest verkar innehålla tryckta saker. Jag blir mest förvirrad av sidan och lyckas inte hitta fram till någon konkret information alls.

Historiska Museets "sök i samlingarna" har jag däremot testat utan framgång.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 18:55   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ofta lönar det sig att lyfta telefonen och se om det finns någon i andra änden. Nu försökte jag använda historiken i min browser och då fick jag upp ett annat gränssnitt
http://nordmlib.nordiskamuseet.se/mi...tId=1&comb=AND
Där skrev jag sökning på knypplingsdyna med noll träffar, men knyppling gav 17 sidor där det verkar vara 8 referenser per sida.
Jag blev en gång ombedd att trä trampning på en mycket gammal vävstol som alla vävtanter gått bet på men på biblioteket hittade jag en bok, doktorsavhandling på gamla vävstolar, där det gick att få fram hur det var tänkt. Med det vill jag säga att i akademiska böcker finns ofta referenser som gör att man kan borra djupt men bäst är om man då har nära till ett bra biliotek. NM har nog ett av de bättre men om det är nära för dig? Hm, Blekinge, kanske inte då. Prova med en telefonkontakt då. Holland, Belgien var väl stora på spetsar på den tiden så där kan säkert finnas källor som beskriver din epok.
NM's bibliotek är öppet för andra än forskare så vill du kan jag nog gräva lite på plats om du tror att det är till någon hjälp.

Ser i Wikipedia att knyppling kom från italien på 1500-talet så det är inte så lätt att hitta något så långt bakåt.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 19:10   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Hittade här en bild som sägs kunna ha likheter med tidiga italienska knypplingsdynor
https://docs.google.com/viewer?a=v&q...zkCMW-GfCFTZKg
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 19:16   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tack så mycket för tankar och länkar. Nu har jag lite att nysta vidare i!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 21:34   #7
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Lena Dahrén har skrivit en avhandling om knypplade metallspetsar, och hon tar upp en hel del allmän knypplelhistorik och mönstertyper. Boken heter "Med kant av guld och silver". Hittade en sida med kontaktinformation på textilvetenskapens hemsida också, ifall den är svår att få tag på via vanliga bokhandlar: http://www.konstvet.uu.se/textil/for.../avhandlingar/

En annan idé kan vara att kolla upp folklig knyppling, typ dalknyppling. Då är det ofta en hel del ålderdomliga mönster (och dynor tror jag) som används.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 17:13   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ja, nu är det ju inte hur själva spetsarna såg ut knypplades jag är ute efter. Det vet jag redan och har massor av på bilder och annan information om.
Hur senare knyppeldynor tillverkats vet jag också.

Det är just dom riktigt tidiga dynorna jag är nyfiken på.

Alltså form, material, ev. stoppning etc.

Men tack ändå, ni som svarat. Jag undersöker alla ledtrådar jag får.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 17:39   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Finns tydligen två böcker med mönster från 1500-talet. Framsidan av ena boken är en bild på knypplerskor, boken är tryckt 1561 i Schweiz.

http://www.havenonline.com/bobbinlace/
http://larsdatter.com/lacemakers.htm
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 17:45   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tack ska du ha.

Mönsterboken kännde jag till, men Karens sida hade jag av någon anledning inte tänkt på att kolla. Synd att så många av länkarna är döda, bara. Men nu har jag lite mer att jobba med i alla fall.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 21:02   #11
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Någonstans vet jag att jag har läst om folkliga knyppeldynor, hur de ser ut och vad de stoppats med (allmänt bös, verkar det som). Kanske i "Folklig knyppling i Dalarna" eller "Dalarnas Hembygsbok" årgång 1989. Dahrén tar upp en del om redskapen också i sin avhandling.

Nu rör det sig visserligen om bevarade dynor från 1800-talet, men i en tradition som funnits sedan kanske 1600-talet. Och i en väldigt konservativ miljö dessutom. De folkliga dynorna (cylinderformade eller ihåliga) påminner om de man kan se på tidiga avbildningar också. Eftersom vissa spetsmönster levt kvar i dessa trakter så kan ju dynorna också vara rätt ålderdomliga.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 19:35   #12
Elin.M. Elin.M. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 130
Lite sent kanske men ... s. 55- 74 i Lena Dahréns avhandling (som nämnts tidigare i tråden) berör redskap, med några foton på pinnar och dynor samt med avbildningar av bilder/målningar. Du kan också kolla referenslistan i boken för att ev. hitta andra källor.
Elin.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 22:15   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tack för tipsen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons