Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-07, 11:01   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
ändra empirklänning rygg

Jag har fått i uppdrag att sy en klänning från tidigt 1800-tal (empir).
Mönstret är köpt från "rekonstrukting history" och har en slät rygg bestående av två bitar delade med en "prinsess"-skärning.

Men jag kan inte få ryggbitarna att stämma ihop.

Om jag mäter bitarna så siljer det 5 cm, på en 9cm sy sträcka. Lite hållning skulle inte vara några problem men detta är löjligt (ser lite ut som det är tuttar bak)

Det jag undrar nu är om man kan ge sig in och ändra i ett historiskt mönster hur som helst (tycker alltid det är lite svårt när jag inte gjort mönstret själv).
Kunden är inte jättemån om autencitet, så där är det inga problem.
Jag blir bara lite fundersam på hur de har tänkt att den sömmen ska sys.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 19:27   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
usch, jag verkligen avskyr sådant.. När mönsterbitarna inte passar ihop med råge! då blir man verkligen frustrerad. (och man börjar fundera på "man betalar för detta här")
Det finns inga markeringar där man ska matcha? Så man ser hur de tänkt?

Har du provtyg så kan du justera mönsterbitarna så de stämmer.

Hmmm.. kanske är det tänkt att tyget ska vara flexibelt och kunna töjas på snedden? Men 5 cm på 9 låter helt galet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 20:41   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Näe, inga stäm-märken, och i beskrivningen står det bara att "sy ihop sidan med ryggen genom att "hålla in" i kurvan"... Jag köper att det kan vara hållning, men detta är ju mer än på en kavajaxel...

Jag fixade lite med mönstret och lyckades få ner "hållningen" till 2 cm utan att ändra för mycket på storlek och dylikt. så nu borde det funka att få till en snygg söm. Väldigt irriterande dock.

Ja precis, skaman köpa förutsätter manju att de ärrätt och att man ite ska behöva ändra och fixa en massa.
Själv hade jag iof aldrig köpt ett mönster som är såpass simpelt som detta (borde ha varit) utan kostruerat det själv. Det var kunden som kom med det. Hon kontaktade mig efter att hon inte lyckades lösa ihopsömnaden av livet (och särskillt bakstycket)...
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:07   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
kan mösterbitarna vara av två olika storlekar, ihopblandat
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 14:26   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Det där mönstret har jag också använt och jag fick kolla runt i olika böcker, innan jag bestämde mig för att ändra på det. Visst är problemet att den "runda" fram/sido-delen är längre än ryggdelen? Jag nålade ihop från ärmhålet och ned och klippte helt sonika bort det överflödiga tyget. Du kan ju kolla min sida, om du vill se hur det resultatet blir.

Förresten kommer sidorna gå mycket längre ned än mitt bak, vilket är snyggt, om man vill ha en kudde, för "hög-stjärt-effekt". Om man däremot vill ha en lika låg midje-linje bak som fram, bör man se till att antingen göra riktigt långa axel-partier (som jag var dum nog att klippa bort) eller förlänga mitt-bak-stycket nedtill.

Lycka till!

Hälsningar,
Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 15:51   #6
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Aha, ser att det redan är fixat.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons