Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-27, 10:55   #1
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Question Sy i mönsterpapper?

Hej alla kloka!

Har flera gånger sett annonser i amerikanska tidningen Threads för något som kallas "Swedish tracing paper", och på nätet hittar jag bl.a. de här sidorna:


http://www.birchstreetclothing.com/notions2.html

http://www.sewbaby.com/big/patterns12_/sw-1.html

http://www.nearseanaturals.com/item.php?id=2117


Och det verkar ju onekligen praktiskt att klippa ut sina mönsterdelar i sådant papper, som man sen kan sy ihop och anpassa, istället för att göra en toile.

Är det nån som vet om det finns att köpa i Sverige? Har googlat som en galning, men har inte lyckats hitta svaret på den frågan.

/Mia
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 13:46   #2
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Har för mig att jag sett nåt liknande på olssons tyger på sveavägen i stockholm.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 14:52   #3
Sara_Elis Sara_Elis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Är det inte vanligt mönsterpapper som man kan hitta i syaffären? Det som jag använder för att få mönsterdelarna är i nonwoven polyester. Finns nog säkert i papper men har för mig att det är tunnare och svårare att spara.
Sara_Elis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 21:16   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Tygvaruhuset har 50 meters rullar med "mönsterpapper" som håller mycket bättre än det traditionella mönsterpappret. Det är svårare att riva sönder och man skulle kunna sy i det. Priset är 99 kr om jag inte har helt fel. Det finns även rullar om 10 meter. Ohlsons tar närmare 80 kr för 10 meter så jag tycker att det är värt att ta sig en tur till Tygvaruhuset om man bor i Stockholmsområdet. Visst, det kostar lite mer jämfört med vanligt mönsterpapper men eftersom jag oftast använder mina mönster fler än en gång tycker jag att det är värt de extra örena per meter. En rulle räcker ca 1 år och då slipper jag springa och handla mer stup i kvarten.

Säljs i rullar med gult skyddspapper och liknar det som var på länkarna. Kan vara samma sorts "mönsterpapper" men har ingen aning om det här är typiskt svenskt mönsterpapper.

Senast redigerad av HelenD den 2006-01-27 klockan 21:21.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 21:58   #5
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Tack för tips! Tygvaruhusets variant verkar ju lovande, det ska jag absolut ta mig en titt på!

/Mia
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 11:14   #6
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Helen!

Jag köpte en sån där rulle du tipsade om, den med gult skyddspapper, och fick i helgen anledning att testa vad papperet går för.

Jag är mycket nöjd, det gick bra att både rita på och sy i. Det här är ett bra alternativ för mig, som varken har någon provdocka eller ork/tålamod att göra toiler...



/Mia
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 19:11   #7
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Är lite nyfiken om detta mönsterpapper...är det enfärgat eller genomskinligt så man kan lägga det över mönstret och rita av? Är ute efter papper som man kan rita upp mönstrena på som håller. Vanligt mönsterpapper går ju sönder med en gång, räcker att titta på pappret så är det i bitar.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 21:11   #8
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Pappret ser ut ungefär som vlieseline. Väldigt följsamt och man kan se igenom det när man ritar. Håller bra att använda gång på gång, går inte sönder som vanligt mänsterpapper.
Har du en gång provat vill du inte ha något annat papper.
Bibbi säljer det till väldigt bra pris
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 21:48   #9
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Jo, vet Bibbi säljer så därför funderar jag på det.

Låter som det är ett bra papper som fungerar bra att kunna använda flera gånger utan att det går sönder.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 11:29   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag kan lägga till om pappret med gult skyddspapper, att om det blivit skrynkligt kan man inte bara stryka det utan till och med dänka det och stryka det utan att det tappar form eller ändrar storlek för att få det slätt och fint igen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 19:34   #11
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Det är det enda mönsterpapper som jag använder sedan lång tid tillbaka. Jag brukar sy till flera stycken av samma mönster och de har lite olika storlekar och det har alltid hållit bra både att sy och sporra i. Jag sparar dessutom dessa mönster och använder dem flera gånger i flera år och de är fortfarande hela och användbara. Det är värt hur mycket som helst att köpa.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 19:55   #12
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Låter perfekt till mönster man kommer använda om o om igen. Blir till att införskaffa!!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 21:03   #13
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Det är bra med storstädning. Jag hittade en helt ny rulle i klädkammaren som jag hade glömt bort att jag köpt. Nyservad symaskin och mönsterpapper i mängder gör att min semester är räddad! Här ska sys i mängder när jag tagit hand om röran i källarförrådet.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons