Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2014-01-09, 17:18   #46
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Om du ställer spaken högst upp till vänster på noll, längst ner alltså, samtidigt som den högra spaken oxå är i det nedersta läget, mot dig alltså. Sedan har du det översta vredet på noll och det nedre vredet på valfri stygnlängd då borde du få till raksöm.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 17:23   #47
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Ska du göra mönster så väljer du siffra 1-12 samt ser till att högra spaken är i övre/bortre läget. Och välj kort stygnlängd, typ 1.
Öppna gärna locket och titta vilka grejer som rör sig när du vrider, vickar, och rör knappar och spakar. Då blir det mycket lättare att förstå hur maskinen fungerar.

Det är en jättebra maskin du har som kommer att käka fårskinn som om det vore trikå!! Bara att gratulera!
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 18:16   #48
hursomhelst hursomhelst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 34
Sara

Tack!
Men du, jag ksn verkligen inte få den uppe på ovansidsan 1-13 att röra sig :-( Det går inte. Jätte tråkigt att jsg inte begriper. Jag har öppnat, kollat, vridit och vänt. Och det verkar som om inte spaken 1-12 går hela vägen ur sina kuggar när man skjuter den åt höger.

Vad är tofflorna sydda av för söm? Finns den på min maskin?

DAVID- Har din ilska på mig lagt sig ännu, nu när jag förstår lite isf ★
hursomhelst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 18:25   #49
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Mitt intresse i samband med symaskiner slutar precis där ordet "sy" börjar. Jag gillar maskinen. Detta betyder inte att jag njuter av att sy också.

Dina frågor i samband med att sy kan jag låta besvaras av de som kan sy.

Du kan komma i gång när du använder dig av instruktionsboken (antingen den engelska eller den svenska). Du behöver sitta vid symaskinen med manualen i handen och studera maskinen och de möjligheter som den bjuder på.

När jag får din adress skickar jag en manual på svenska mot portot.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 20:02   #50
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Sätt fingret på spaken, skjut spaken åt höger, den ska ut och förbi ett typ halvt kugghjul, det är en kugge mellan varje söm. Så till höger och sedan ska den skjutas upp och tillbaka till vänster så den lägger sig mellan kuggarna. Funkar inte att skjuta rakt upp eller ner. Ut-upp/ner-in.

Lycka till!
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 20:04   #51
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Du får kanske ta i lite när du skjuter åt höger. Kan vara trögt, ser du om fjädern under mönsterväljarna rör sig?
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 20:09   #52
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Tofflorna ser ut att vara sydda med en overlock maskin, den skär av överflödig sömsmån så det blir så där snygga och rena kanter. Jag skulle eventuellt testa att köra med en bred sick sack med rätt litet stygnavstånd istället.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 20:46   #53
hursomhelst hursomhelst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 34
Jo jag såg det att de ska ut höger ur kuggarna, men det går inte. Den vill inte gå sista halva mm eller så.

Kan ta en bild sedan och visa kanske..

misstänkte att det va en overlock-maskin... blä!
Och köpa en sådan som tuggar sig igenom fårskinn lär väl kosta multum :-( ???

David- Skickade jag inte adressen till dig?
hursomhelst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 20:56   #54
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
öppnade och pillade lite på vår. Ska försöka förklara.
Nedanför/till vänster om den högra spaken så finns en liten "klump" det är markerat med rött för att smörjas. Om du tar fingret och trycker den mot vänster så ska spaken för sömmarna röra sig åt höger. Testa att trycka den där lilla klumpen åt vänster samtidigt som du trycker spaken åt höger. Det är en fjäder under den högra spaken som borde röra sig några millimeter neråt då. Det kan ju vara så att det kärvar lite. Testa att röra med fingrarna på de olika delarna inne i maskinen. På vår är den högra spaken lite trög när den sla "vippa" över och lägga sig i mönsterläget, man få ha lite tjong och fart när man byter läge på spaken annars vill den ligga kvar i raksömsläget.

Hoppas du förstod hur jag menade.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 21:18   #55
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
hursomhelst skrev: Visa inlägg
Jo jag såg det att de ska ut höger ur kuggarna, men det går inte. Den vill inte gå sista halva mm eller så.

Kan ta en bild sedan och visa kanske..

misstänkte att det va en overlock-maskin... blä!
Och köpa en sådan som tuggar sig igenom fårskinn lär väl kosta multum :-( ???

David- Skickade jag inte adressen till dig?
Jag har inte fått din adress. Inga mail från dig ÖHT.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 21:35   #56
hursomhelst hursomhelst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 34
David- prövat och skicka igen nu.. kolla... tack fina du!

Sara-Ska kolla min maskin lite senare å se om jag hänger med i din beskrivning...
hursomhelst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 21:40   #57
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
hursomhelst skrev: Visa inlägg
Jag ser inte vilken som är 12 och 13 på min dåliga engelska kopia, men själva vredet, det med sträcket på. Inte det som ändras mellan 0-4 men dendär spärr grejjer, utan den jag pekar på.

varför sitter den, 17 och 9 stenhårt fast??
Den knappen som du pekar mot ska man inte röra,enligt manualen. När maskinen körs kan man vrida på den. Du kan prova och se om det stämmer.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 21:50   #58
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Nu fick jag adressen. Imorron skickar jag iväg manualen till dig.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 22:01   #59
hursomhelst hursomhelst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 34
Sara-Kan du röra på det vredet med ett streck uppepå, som jag hsr mitt finger på i tidigare inlägg?
Likaså kan du röra den lilla runda ratten längst ner till höger på maskinen???
hursomhelst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 08:51   #60
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
vredet du har fingret på bestämmer nålpositionen(vänster-mitten-höger), tittar du inuti maskinen innanför vredet så bör du se en grej med tre hack i och på min ser det liksom nästan ut som en liten kula som man flyttar mellan hacken med hjälp av vredet. Det är "ringen" innanför vredet som är stygnbreddsställaren.

Jag har en lite svart knapp på min som sitter bredvid stygnlängds/back spaken men jag vet inte vad den är till för. Min sitter som berget och jag har inte lyckats se på insidan heller vad den kan vara bra för, den sitter så långt ner att det blir svårt att se inuti uppifrån.

Har du en liten knappgrej på högra gaveln?
I såfall om du inte redan listat ut det så är det en spärr som gör att du kan bestämma en stygnlängd och när du har spärren i och kör spaken i botten mot spärren så får du alltid samma stygnlängd, t ex om du vill ha en zig zag med stygnlängd 2 men bara ett ögonblick vill ha en stor zig zag så behöver du inte hålla på att finlira när du ska ha 2 igen utan det är bara att köra spaken mot spärren så är du hemma.


=)
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons