Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-26, 10:48   #31
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Då kanske JAN-formatet funkar som ART-formatet. Ett vektorbaserat format. Ett mönster skapat i ART kan förstoras/förminskas i princip hur mycket som som helst.
Men det är ju inte aktuellt för Helle.
Men jag måste säga att jag har gjort betydligt större storleksförändringar än 20% i både Embird och PE Design helt utan problem också. Men man ska vara medveten om att det kan vara problem. Komplicerade fyll till exempel kan bli fula för att nämna något.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 11:08   #32
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Så embird har dom flesta funktionerna i basprogrammet som jag vill ha alltså?

Sedan går det att köpa till alfabet?

//Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 11:54   #33
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu ger jag mig också in i denna gamla diskussion för jag tycker det är tråkigt att Embird ska klankas ner så eftersom det är ett så prisvärt alternativ.

Att klaga på testprogramet för att det inte går att spara är ju lite konstigt eftersom man inte kan testa Janomes program överhuvudtaget innan man köper det (Jag har i alla fall inte hittat någon testversion. Om någon vet om det finns så vill jag gärna prova). Himla konstigt att man inte kan det föresten med tanke på att man ska betala nästan 13000 kr för det!!! Dessutom är metoden att inte kunna spara det vanligaste sättet hindra att vissa gör ful kopior.

Att sedan jämföra ett program som kostar 13 000 kr med ett som kostar knappt 3500 kr (inkl alla programmen utom korsstygn) är ju också konstigt. Jag har aldrig testat Janomes program av ovan nämda skäl men med tanke på vad man kan åstadkomma med Embird så verkar det inte nödvändigt. Kanske krävs det lite mer arbete så som att man själv får tala om var ett broderi ska börja och sluta som med t ex bokstäverna men det är det värt, tar inte så mycket extra tid och som någon sagt en vanesak.

Och visst går det att stoppa in extra punkter i ett broderi allt handlar väl om att lära sig programmet ordentligt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 12:59   #34
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, man kan köpa till alfabet. Köper man Embirds färdiga alfabet kan man skriva som man gör i ett ordbehandlingsprogram och man kan manipulera sina bokstäver en hel del. Sätta dem i cirkel eller båge, fylla dem med mönstrat fyll i stället för satinstygn eller bara göra kontur och så vidare.
Detta kan man göra i Font Engine också, men då har man alla TrueType typsnitt man har på datorn till sitt förfogande. Alla ger inte bra resultat, men man lär sig efter ett tag vad som brukar funka. (Det är för övrigt detsammma i andra program som hanterar TrueType-typsnitt.)
Embirds färdiga alfabet kostar ungefär $15/styck. Jag använder ofta nr.17 till barngrejor för egen del. (jag har andra textmöjligheter i andra program, men jag tycker nr.17 är så bra så jag har köpt det i alla fall.) Tyvärr brukar man få fylla på med ringar och prickar i våra ÅÄÖ, men det är inte så besvärligt. Man kan ju använda punter och så som finns med i alfabetet och flytta till rätt plats.
Så kan man förstås i Embird som i andra program ladda in en bokstav i taget från andra färdiga alfabet man kan ha samlat på sig. Men det är ju lite mer jobb...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 15:21   #35
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag var nog för snabb där om alfabeten. Man kan inte göra riktigt allt som jag trodde med de färdiga alfabeten. Jag vet inte hur det är med konturer till exempel.
Men sätta i ring och så är enkelt.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 16:15   #36
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Ber så mycket om förlåtele för att jag har "Klankat ner" på Embird. Trodde i min enfald att det var meningen att man skulle skriva vad man tyckte om detta program i det här forumet, dvs både för- och nackdelar, men det fick man tydligen inte göra . Bara fördelar får läggas in här...
Ni får det att låta som om det är ni som gjort programmet och tar allting personligt...

Ni kanske tycker att det är prisvärt, men jag betalar hellre lite mer och får något som är bättre än bra (går fort och lätt att stygnsätta i), än för något som är bara nästan bra. En sak som ni kanske glömmer bort är att tid är pengar, dvs tiden man lägger ner på att stygnsätta något är väl också värt någonting?

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2005-09-26 klockan 16:20.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 16:18   #37
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Re: Tack snälla Gunilla

Citat:
angis skrev:
Du är en klippa, God Jul var precis vad jag önskade mig just nu till mina julalster. Tusen tack för att du är så generös och delar med dig! //Agneta
Skönt att någon är glad i alla fall... passa på innan jag plockar bort allt jag lagt ut här, för det gör jag snart...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 16:25   #38
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Varför? För att vi har olika åsikter om Embird?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 16:34   #39
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är klart du får säga var du tycker men det innebär ju också att jag får säga min mening, eller hur?

Om du nu tycker 9 500 kr (mellanskillnaden på programen) är lite pengar så visst. För mig är det jättemycket pengar och om man inte ägnar jättemycket tid åt stygnsättning så är det inte värt den mängden pengar. Jag tvivlar inte ett dugg på att Janomes program är bra, kanske även bättre, vad vet jag.

Men att skriva att ett program är skrattretande (vilket du kanske senare tog tillbaka) är lite hårt. Sen kan du väl hålla med om att klaga på testprogramet också är lite hårt med tanke på att man inte ens kan testa Janomes alls (gäller ju även husqvarna). Jag ville mest slå ett slag för ett väldigt prisvärt program.

Det är som att jämföra bilar i olika prisklasser. Även om du köper en billigare bil så behöver det inte vara en sämre bil, däremot så kanske den saknar alla finneser som den dyra har.

Senast redigerad av Alvan den 2005-09-26 klockan 21:09.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 16:35   #40
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
"Varför? För att vi har olika åsikter om Embird?"

Absolut inte! Men för att jag får höra att jag "klankar ner" på Embird, bara för att jag belyser några brister med programmet. DET kan man faktiskt ta personligt.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2005-09-26 klockan 16:38.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 16:36   #41
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det var kanske fel ordval, jag ber om ursäkt om du uppfattade det personligt det var aldrig min mening.

Vänner??
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 17:02   #42
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
Alvan skrev:

Det är som att jämföra bilar i olika prisklasser. Även om du köper en billigare bil så behöver det inte vara en sämre bil, däremot så kanske den saknar alla finneser som den dyra har.
Finesser i mitt program? Det är nog snarare alltför mycket finesser i Embird för att det ska vara bekvämt att använda. Det låter ju på beskrivningarna ovan att man måste göra en massa specialinställningar för att åstadkomma något som borde vara default.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 17:09   #43
onebigmob onebigmob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Citat:
gh64 skrev:
Finesser i mitt program? Det är nog snarare alltför mycket finesser i Embird för att det ska vara bekvämt att använda. Det låter ju på beskrivningarna ovan att man måste göra en massa specialinställningar för att åstadkomma något som borde vara default.
/Gunilla
Dyrt program = mycket automatiserade funktioner = mer finesser = enklare att använda
Billigt program = mycket göra själv = mindre finesser = svårare att använda
Svindyrt program = du behöver inte göra något själv överhuvudtaget = för idioter

Sen är det bara att välja efter plånbok och kompetens.

med vänliga hälsningar
onebigmob
onebigmob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 17:20   #44
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Citat:
gh64 skrev:
Ni får det att låta som om det är ni som gjort programmet och tar allting personligt...

Absolut inte! Men du är faktiskt lite hård mot ett program som du inte satt dig in i ordentligt och gör hela tiden jämförelser med ett program du använt i flera år och är väl bekant med.

För den som stygnsätter väldigt mycket och kanske har det som yrke är kanske inte Embird idealt (men jag vet många mycket seriösa stygnsättare i USA som använder Embird), men glöm inte bort att vi är många som inte stygnsätter mycket alls. Att då punga ut 10-15 tusen kronor för att få funktioner som man kan få för kanske rentav under tusenlappen, med fullt godtagbart resultat, ja inte tycker jag att det känns bra! Det gäller här som så ofta att kolla sina behov mot alternativen!

Jag tycker det var en väldigt bra ide av dig att föreslå att vi skulle skicka in Font Engine-filer så att avr och en kan avgöra själv om det är något de tror skulle duga till dem, till exempel. Eftersom många vill ha just den funktionen, att lägga till text till sina mönster. För egen del har jag faktiskt nu blivit sugen på att köpa Font Engine då jag inser att jag kan ha så bra kontroll i det, just för att det är lite mer manuellt. Studio däremot tror jag nog att jag avstår från, för precis som du, så tycker jag det verkar jobbigt! Men om man kolalr Monicas lektioner kanske det visar sig att jag har helt fel... igen...

Jag tycker det är jättebra att det blir diskussion i vilket fall! Och jag tycker att det är jättekul när du och andra delar med er av era fina mönster!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 11:30   #45
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är några Embird filer för dem som är intresserade.
Bifogade filer
Filtyp: zip god jul embird hus.zip (20.6 KB, 221 visningar)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons