Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-11, 21:36   #1
JKopp JKopp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 16
Klubb logotyper!

Jag har spanska släktingar på besök och har tänkt sy en liten speciell present till killen i familjen. Han är fotbolls tokig och jag skulle vilja brodera Real Madrids logo. MEN, jag undrar hur det är med klubb logotyper, får man stygn sätta dom hur som helst? Är det någon här som kanske redan gjort det och kan hjälpa mig?
JKopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 12:45   #2
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
logotypes

Hej. Har tagit fram en del loggor på olika klubbar. Man kan ju faktiskt hämta hem dem från deras egna hemsidor. Jag vet faktiskt inte hur det är med användandet, men jag tror att man får göra det för eget bruk. Bara man inte säljer det vidare. Några av klubbloggorna har jag sytt och sålt, men bara efter att jag frågade klubben. Det var till medlemmar i de aktuella klubbarna.
Det gäller nog även märkesloggor.
Hoppas att detta hjälpte dig något./ Mari
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:01   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
I allmänhet får man inte stygnsätta och sälja eller ge bort klubblogotyper. Räkna med att för alla stora klubbar (och många andra också) är loggor copyrightade.

Vet inte om detta skulle hända i Sverige, men jag vet att i stora utländska (läs: amerikanska) klubbar har det hänt att man bett (i bästa fall, beordrat i sämsta) supporters med icke godkända märken att ta av sig dem när de kommit till match eller vad det nu kan vara. Men man stoppar knappast folk på gatorna... Och till exempel ett örngott i hemmet ser de ju inte... (och har förmodligen inget emot heller...)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:18   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har jobbat yrkesmässigt med just brodyr av logotyper o klubbmärken. Det är copyright på alla typer av logotyper och klubbmärken. Det finns mycket strikta regler runt detta. dom får inte se ut hursom helst. T.om färgerna måste vara rätt nyans för att få godkänt. Man kan kanske göra något som liknar, men om upphovsmannen ser den och tycker att det är en förvrängning eller plagiat kan man åka på dryga böter.Tyvärr. Jag vet att även här i sverige förbjuds idrotts män att delta i sporter om inte loggan är rätt. Vi höll på att sumpa chansen för en golfspelare då loggan till honom blev ca 5 mm för liten i omkrets. Vi fick göra om den i all hast dagen före tävling för att han över huvud taget skulle få ställa upp.T.om placering på plagg eller övrig utrustning måste vara rätt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons