Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-10, 11:20   #1
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
Ta betalt?

okej, en fråga såhär på morgonkvisten.

En kompis lillasyster vill ha sina draperier fållade. Det är en tunt sånt där silkigt tyg och det handlar om 3 längder på vardera 2.5 meter så sammanlagt 15 meter tyg som ska fållas. Jag ska stå för tråden så den kostar ju oxå. (har svårt att uppskatta hur mkt tråd som kan tänkas gå åt, nån som har en uppfattning?)

Är det orimligt att ta en hundring för jobbet?
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 11:37   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Räkna på hur mycket du vill ha i timmen. Generellt så kan jag säga att jag är trött på "kompispriser". Jag tycker att när det handlar om "kompispris" så är det alltid så att det är den som säljer en tjänst som förväntas bjussa på sin tid och sitt arbete. Det är väldigt sällan som det innebär att den som köper tjänsten säger "Eftersom vi är vänner och du är så bussig och hjälper mig så slänger jag på en femhundring extra."
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 11:41   #3
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
fast jag har ingen aning om hur lång tid det där kan ta. Och sen handlar det om en ung tjej som precis har fått en egen lägenhet. Hon har nog inte så mkt mer än en hundring att lägga ut på det.

Kan tänka mig att det säkert tar ett par timmar och iaf 60-70 vore väl rimligt i timmen eftersom det är "off-white"=) Iof blev det bara 120-140 men men, känns bara som en del pengar. Jag är rätt nöjd om jag får en hundring.Tänkte bara om en hundring var mkt.
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 12:01   #4
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
Det är absolut inte för mycket!
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 12:21   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag är absolut värdelös på att ta betalt!

När jag hjälper kompisar brukar jag försöka hitta något de kan hjälp mig med istället. Brukar funka riktigt bra, coh verkar kännas bra för båda parter! (Men jag inser att alla inte har lika lätt att hitta gentjänster. Jag kan ju alltid dra till med "ja, men då får du ta hand om min hund lördag eftermiddag", eller så...Snacka om något alla parter, hunden inräknad, brukar uppskatta!)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 17:41   #6
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Citat:
Asawi skrev:
Jag är absolut värdelös på att ta betalt!

När jag hjälper kompisar brukar jag försöka hitta något de kan hjälp mig med istället. Brukar funka riktigt bra, coh verkar kännas bra för båda parter! (Men jag inser att alla inte har lika lätt att hitta gentjänster. Jag kan ju alltid dra till med "ja, men då får du ta hand om min hund lördag eftermiddag", eller så...Snacka om något alla parter, hunden inräknad, brukar uppskatta!)
Så gör jag oxå ofta!!! Tycker det är ett bra sätt! Ibland handlar det om att bli bjuden på lunch eller en fika på stan och ibland om att jag får något tyg eller annat som jag vet att personen i fråga har hemma...
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 17:47   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Ida_B skrev:
"Eftersom vi är vänner och du är så bussig och hjälper mig så slänger jag på en femhundring extra."
Ha ha den var bra! Nästa gång ska jag säga "Du får det till kompis pris denna gång men nästa gång så får du betala kompispris"

Jag har sagt att vi kan hjälpas åt ibland och så får kompisen göra det tråkiga som att rita mönster och klippa så kan jag sy. Är de då intresserade så ställer de upp annars så drar de sig ur. Det kan bli riktigt trevlig plus att de lär sig på vägen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 20:11   #8
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Kan tillägga att en gardinbutik eller kemtvätt/skrädderi tar ca 100-200:- PER gardinlängd !

Har kompisar som vill ha hjälp med att tex lägga upp ett par jeans.
Hos ett skrädderi tar de ca 100-200:- även för detta.
Men snäll som man är så ställer man ju oftast upp !

Ett annat tips är annars att byta tjänster !
Jag hatar t ex att putsa fönster så det byter jag gärna bort mot att sy lite åt en kompis !!

// Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 20:56   #9
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Vad skulle ni ta betalt för att byta blixtlås i 2 par jeans? Det är inte än kompis utan bara en bekant som behöver hjälp med det.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 22:53   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag brukar ta 75,- för att byta blixtlås i byxor. Jag tar samma vare sig det är jeans eller andra byxor.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 23:01   #11
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
Dahlia skrev:
Jag brukar ta 75,- för att byta blixtlås i byxor. Jag tar samma vare sig det är jeans eller andra byxor.
Jag antar att det är 75:-/byxa
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 23:28   #12
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
jag tog 70 av min kompis när jag bytte blixtlås, men då betalade jag nytt blixtlås för 30 med dom pengarna oxå. jag själv känner inte att jag vill ta nåt slags timpris av kompisar (eller andra heller för den delen) så länge det är på hobbynivå. Okej om det dom vill ha gjort börjar inkräkta på min tid, men det är ju så sällan nån vill ha nåt fixat. Och sen får jag se det som så att jag lär mig oftast nåt på köpet. (kanske inte av att fålla gardiner då.. )
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 12:54   #13
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Ibland gör jag saker gratis och ibland tar jag betalt. Tror att det är nån slags magkänsla som säger åt mig när våra tjänster till varandra är i någolunda balans så att säga. Fast det finns ju undantag förstås, min mamma kan ju inte leva hur länge som helst på att hon låg 30 timmar i plågor när hon födde mig hahahaha. (Fast än slipper hon betala, om hon nu inte kommer med nån regelrätt beställning förstås)

Men om det var en kompis lillasyster skulle jag nog inte tänka på att hon inte har så mycket pengar. Då får hon väl antingen fålla själv eller vänta med gardiner till hon får råd. Skulle du själv kunna begära en sån stor tjänst i stort sett gratis om förhållandena var motsatta?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-12, 14:01   #14
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Det beror helt på situationen om jag tar betalt eller inte. Vänner som brukar hjälpa mig med saker (fixa datorn mm) tar jag inte betalt av, men jag skulle inte heller ta på mig att göra jättejobb till dem.

Annars brukar jag ta 500 plus material för enklare grejer som kjolar och blusar (svart).

Är det gränsfall eller när det är bekanta som inte verkar förstå hur mycket jobb det innebär hoppar jag över att sy till dem överhuvudtaget.

Tycker absolut inte att hundra kronor för att fålla gardiner är förmycket.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:39   #15
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
på mitt förra jobb brukar folk lämna in sömnad dom vill ha gjort, å eftersom jag inte har nåt jobb nu å inte har så mycket pengar så fick jag ta å sy några saker som lämnats in nu.

Det var att sy kanaler i gardiner, fålla upp byxor å byta två dragkedjor.

Jag har tänkt 100kr/kanal i gardinerna, 100kr/dragkedja (ny dragkedja ingår) å 100kr/uppfållad byxa.

Låter dom priserna bra, eller är det för dyrt/billigt?

var först ganska bestämd på att jag skulle ha dom priserna, men sen började jag fundera på om 100kr är för billigt för å t.ex byta dragkedja, för det är ju ganska mycket jobb å tar ganska lång tid...

å det är alltså ingen jag känner som ska ha dom här grejerna, så det blir inga kompispriser...
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons