Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-01, 16:51   #1
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Hur vet jag vad företaget är "värt"?????

Hur ska jag börja...

Här i stan, i ett ytterområde finns en tygbutik (aktibolag) till salu. Den har haft samma namn och samma lokaler i över 50 år. Är en butik som säljer stuvar (nya och gammla), lapptäckstyger, mattrasor, lite möbeltyger mm Ligger i en källarlokal som inte är så stor och skulle behöva en del renovering.

Ägaren idag har haft butiken i snart två år och vill sälja pga förlånga pendlingsavstånd.

Hon köpte företaget för 500 000:- och vill nu ha lika mycket. Då köper man alltså hela aktiebolaget, i detta ingår butikens inventarier, lager, bil och brodermaskin. Hur vet jag vad det egentligen är värt??? Rent spontant känns det som ett riktkigt överpris... Företagets skulder är idagsläget ca 350:-.

Tidigare ägaren hade en omsättning på 800 000:- och kvinnan som har butiken nu för ca 440 000:-.

Dagens ägare har ej gjort mycket sömnadsjobb elelr marknadsförst sig så mycket.

Mina tankar med butiken är att snygga till och att under "dö-tid" sy barnkläder av gammla tyger och sälja under eget namn, kan man göra så??? Vill i så fall sälja via nätet och att kläderna säljer vet jag ju redan...

Nån som har några kloka ord att komma med????

Vad ska
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 18:41   #2
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
En fråga finns det mycket i lager och i sådana fall vad? Hur gamalt är det det måste du väl kunna få reda på.Det beror mycket på vad som finns tråd etc. Vad jag förstår så var det skullder på 350000.- kr. Jag hade varit fråg viss, dom kan ju säga vad dom vill om omsättningen se om du kan få se papper på det var lite kall. Börja med 350000. och se var ni hamnar för det hänger på efterfrågan och hur många tygaffärer som fins i området etc. Bara en parantes. Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 21:43   #3
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Lagret består av tyger, ungefär lika mycket som i butiken. En hel del mattrasor, mycket stuvar(äldre), möbeltyger och mycket enfärgad lakansväv. Lagret betår alltså av ungefär samma saker som butiken, en del äldre tyger och en del nyare...

Var kan man få hjälp med sånt här?
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 23:21   #4
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
En halv miljon ......

får Du mycket nya och fräscha tyger o tråd för istället för att köpa sånt som är gammalt och kan vara svårsålt.


Om Du skall låna pengar på bank kanske Din bankman kan hjälpa Dig att gå igenom företagets papper.
Eller kontakta något nyföretagarcentrum i Din närhet. Det finns alltid någon som är duktig på räkenskaper.

Du kan också kontakta någon annan liknande butik på annan ort för att få tips o råd.

Ta reda på så mycket som möjligt!!!!!!!!
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 08:09   #5
tantelin tantelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 22
En opartisk bedömning av aktiebolagets värde i lager, inventarier och maskiner etc. kan du möjligen få genom Handelskammarens
besiktningsmän/värderingsmän.
http://www.north.cci.se/index.php?id=31&menu=3
tantelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 09:33   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Skuldernas ålder är ju också av intresse, har de intecknats av nuvarande ägaren eller är de äldre?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 10:16   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Minimum: Du skall begära det senaste bokslutet.
Där framgåt alla siffror. lagervärde, inventarivärde. skulder och tillgångar. också vad
alla kostnader för lokalerna är.
Sedan är det du som måste bedömma om lagret är säljbart eller gammal skåpmat.
Ta reda på om det finns några skrivna avtal mellan aktiebolaget och andra intressenter.För dom tar du över.Du tar över hela aktiebolaget med skullder och tillgångar+ det skullder på lån som du måste ta och lösa ut henne.

Du skall allra helst begära bokslut för 3 år tillbaka.
För att gardera sig kontrollera med skattemyndigheten att dom inte har obetalda skatter,leverantörsskullder.
Om du är verkligt intresserad ta hjälp av en revisor till granskning det kan vara värt några tusen istället för att förlora hundratals tusen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 10:19   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Eftersom det är ett AB så är bokslutssiffror m.m. offentliga handlingar som du kan begära att få del av. Det bästa är att be din bank ta fram underlagen, det gör dom enkelt. De kan också hjälpa dig att tolka siffrorna och komma med synpunkter på vad som är ett relevant pris i dagsläget.

Vad hon köpte företaget för är helt oväsentligt för dig, du kan ju inte veta om hon gjorde en bra affär eller inte, så bry dig inte om det.

Var på din vakt, ha is i magen, lyssna på banken och andra rådgivare och lägg sedan ett bud. Kolla också hur kontrakt m.m. ser ut när det gäller lokalen, där går också att göra stora tabbar om man inte är noga...

Håller med om att siffran ska jämföras med hur mycket nytt material och inventarier du kan få för samma summa. Saker som då är anpassade till dig till 100%.

Lycka till och kör hårt!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 12:20   #9
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
tack för att ni kommer med goda råd!

Bokslut ska jag absolut be om men jag kan bara få för de två åren som hon ägt affären, innan hontog över var det inget aktiebolag, enligt henne vile inte banken låna ut pengarna om hon inte startade ab.

Att toka alla dessa siffror har jag som tur är hjälp av min pappa som kan sånt...

Gubben som ägde stället tidigare hade enskilld firma, kan man då få tag på info om hur ekonomin i företaget då såg ut?
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 13:26   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Nej det behöver du egentligen inte.
Om man tittar på årsomsättningen som är 450.000.-
så är det inte mycket det är ju en brutto försäljning-
Vi gör en kalkyl om du säljer för 450 000 så har du ju kostnader för inköp av de varor som du säljer.Vi säjer att du har betalat hälften 225.000.
450.000 -225.000 är 225.000 kvar. På dom pengarna skall du driva lokalen med hyra ström du skall även ränta lånet på 500.000 kanske amortera. Om det finns banklån eller andra billån på aktiebolaget då skall du ju betala även dom.du skall betala en revisor.
Sedan om det blir några pengar över då kan du ta ut lön.Vad vill du ha i lön 100.000 i bruttolön
innan skatt blir 5800:-när du har betalat 30% i skatt per månad. det kostar företaget 135.000:- om året för att du ska få 5800 ut i månaden.Sedan om det finns en bil får du betala förmånsvärde alltså skatta för bilen.
Min åsikt är att du bör minnst ha en omsättning på 600.000:-
Jag har själv drivit ett aktiebolag i 15 år .så jag skulle tänka mig för och kolla allt väldigt noga
När man säljer eller köper ett AB då är det bara aktierna som byter ägare Alla banklån och avtal och skullder tar du därmed över.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 13:51   #11
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
mitt råd

ta dit en värderare som är opartisk
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 19:08   #12
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Men hur kan hon då påstå att hon får ut 8000:- i lön

Å vad för slags oberoende värderingsman finns det?

Ju mer jag tänker på det här så känner jag att hon gjort en urdålig affär... Å det tänker inte jag göra

tack för alla goda råd, ska fundera vidare, räkna lite, å gå dit och titta på hennes lager igen...
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 21:10   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om det är bruttolön på 8000:- i månaden blir det 96.000:- i årslön ,.det är inte omöjligt. Hon har kanske inte dessa banklån som du skulle få.
Eller så skarvar hon lite friskt.
Någon oberoende värderingsman har inte med saken att göra.det handlar om det bokförda värdet i företaget.vad har företaget för vinnst innan hon tar ut lönen.
När hon köpte företaget fanns kanske ett bokförtvärde på några hundra tusen. men det behöver inte betyda att det är värt det samma idag Hon kan ha sålt ut mycket av lagret och bilen om den har följt med har ju sjunkit i värde Ett Ab består av sina aktier som har ett visst värde och det är det som är den ekonomiska substansen. företagets sparade vinnster ,lagervärdet,inventarievärdet, sedan har du skulder obetalda skatter,inköpsfakturer,och andra obetalda skulder.
kvar blir värdet på aktierna. de pengar någon vill ha utöver dessa är för att ta över ett fungerande upparbetat företag ,kundkontakter i princip för jobbet dom har lagt ner.
Bara du räknar noga och vet hur mycket du behöver ha i vinnst för att det skall gå runt och få lite lön. så är det inte omöjligt.men gå inte på några glädje kalkyler.
lycka till det vore roligt att höra hur det går.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-03, 19:22   #14
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Håller med Ann-Christin. Gå absolut inte på några glädjekalkyler!! Det kan ge dig en kalldusch som räcker i många år och dessutom en uppförsbacke som är svår att bli av med.

En värderingsman jobbar inte gratis utan tar betalt för värderingen. Däremot ingår detta från bankens sida, speciellt om du har goda kontakter redan och i synnerhet om du tänker utöka dina affärer med detta "äventyr". Banken ser det enbart ur finansieringssynvinkel och brukar därför komma med den enkla och ibland även bistra sanningen. Men det är mycket värt att få den INNAN man sätter igång för att möjligaste mån förhindra att man går på de vanligaste minorna. Med detta menar jag att man alltid måste räkna med risker och chansningar - likaväl som möjligheter och framgång.

Lycka till igen och tala gärna om hur det går!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-04, 07:01   #15
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Att köpa ett företag kostar - och då menar jag att få riktig hjälp. Vänd dig till en aukoriserad revisor som hjälper dig att värdera företaget. Jag tycker att det låter som om hon inte klarade av affären. Pendlingsavstånd etc ska du ine lyssna på. En revisor tar drygt 1000:-/timma. Han kan se saker i bokslutet som du inte kan och hjälpa dig vid möten och ställa de rätta frågorna. Jag tycker inte att företaget verkar värt det pris hon begär med tanke på hur dåligt det gått under hennes ägo. Och vad är det du få när du köper företaget? En bil som är bankens? Etc etc. Rådfråga också hos din bank.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons