Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-18, 11:17   #16
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jo men när jag såld min bil så skrev jag bara en 4A papper, o stod det 13000 kr, datum, befintligt skick, bilens reg.nr, bilmärke, var och underskrev bägger mig o köparen. Färdigt! o skit i det skattverket.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 13:11   #17
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tänk om det vore så enkelt gentemot ett företag, att bara skriva kvitto och skit i det skatteverket

Men jag tror det skiljer på varor och tjänster och du säljer ju en vara,,, hmmmm. Nu blev jag fundersam. Varför inte lyfta luren och ringa skatteverket och fråga.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:21   #18
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Tänk om det vore så enkelt gentemot ett företag, att bara skriva kvitto och skit i det skatteverket

Men jag tror det skiljer på varor och tjänster och du säljer ju en vara,,, hmmmm. Nu blev jag fundersam. Varför inte lyfta luren och ringa skatteverket och fråga.
Ja det var få varor som säljer... Högst till 30 000 kr så har man skyldighet att redovisa till rövslickande skattverket.
Jag såld min ruttna bil för 9 år sen o skattverket har ej hört av sig ännu idag
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:36   #19
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
Ja det var få varor som säljer... Högst till 30 000 kr så har man skyldighet att redovisa till rövslickande skattverket.
Jag såld min ruttna bil för 9 år sen o skattverket har ej hört av sig ännu idag
Det är fel.
Om du säljer som hobbyverksamhet och säljer i vinstsyfte så ska du redovisa från första vinstkronan.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:45   #20
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Det är fel.
Om du säljer som hobbyverksamhet och säljer i vinstsyfte så ska du redovisa från första vinstkronan.
Nää jag nämnde inte om hobbyverksamheten, så bilförsäljningen var inte en hobbyverksamhet iaf, utan som privat person.

Man behöver inte starta hobbyverksamhet direkt från början. Jag har gjort flera ggr, genom min kläder, o polarnas kläder som jag sydde om eller justera o fick betalt. Minns att det var nåt, om det är över 9 000 kr under året då måste skaffa hobbyverksamhet.
Eftersom jag fick runt 1-2000 kr per år. Det är så pisslite. Skattverket bryr inte om det. Men DE vill att jag ska skaffa hoppyverksamhet för att dra pengar ur min arsel.

Det var för 9 år sen, var det en annan regel för bilförsäljningen genom privat person, tror jag.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:49   #21
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
Nää jag nämnde inte om hobbyverksamheten, så bilförsäljningen var inte en hobbyverksamhet iaf, utan som privat person.

Man behöver inte starta hobbyverksamhet direkt från början. Jag har gjort flera ggr, genom min kläder, o polarnas kläder som jag sydde om eller justera o fick betalt. Minns att det var nåt, om det är över 9 000 kr under året då måste skaffa hobbyverksamhet.
Eftersom jag fick runt 1-2000 kr per år. Det är så pisslite. Skattverket bryr inte om det. Men DE vill att jag ska skaffa hoppyverksamhet för att dra pengar ur min arsel.

Det var för 9 år sen, var det en annan regel för bilförsäljningen genom privat person, tror jag.
Som sagt, det finns inga beloppsgränser när det gäller hobbyverksamhet, och det är inget man "skaffar".
Gör man saker i vinstsyfte, och inte har företag, så ska man deklararera enligt det jag skrev i ett tidigare inlägg.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 20:57   #22
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Som sagt, det finns inga beloppsgränser när det gäller hobbyverksamhet, och det är inget man "skaffar".
Gör man saker i vinstsyfte, och inte har företag, så ska man deklararera enligt det jag skrev i ett tidigare inlägg.
Ja läst. Som sagt att jag sket i det att redovisa i deklarationen. Skattverket behöver inte veta om detta.

Det är omöjligt att kontrollera. Polarna som besöker hemmet och lämna... Skattverket ser inte här. Skattverket ligger bortom 5 km. Höhöh...

Det finns folk som har sjuklig samvete att betala välvilligt.

So what..
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 21:10   #23
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle vilja be er hålla er till ämnet, vilket handlar om vad man rent juridiskt är skyldig att göra. Vad ni själva personligen väljer att göra är ert egna val, precis som era åsikter kring hur det borde vara. Dessa två saker hör inte hemma i den här tråden. Vill ni diskutera det, skapa en ny tråd under "Fritt forum", tack.

Fortsätta diskussioner kring sådant kommer jag att radera.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 22:28   #24
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Jag skulle vilja be er hålla er till ämnet, vilket handlar om vad man rent juridiskt är skyldig att göra. Vad ni själva personligen väljer att göra är ert egna val, precis som era åsikter kring hur det borde vara. Dessa två saker hör inte hemma i den här tråden. Vill ni diskutera det, skapa en ny tråd under "Fritt forum", tack.

Fortsätta diskussioner kring sådant kommer jag att radera.

Jimipe
Forumvärd
Du kan radera väl. Behövs inte skriva ner, bara att radera direkt. Bäst så. Mindre jobb för dig, Jimipe.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-19, 11:49   #25
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Jag har lärt mig om hobbyverksamhet att man får omsätta 30 000 kr alltså både in och ut. Allt över 30 000 kr skattar man för
Är man två på en hobbyverksamhet är det 60 000 kr. Detta fick min vännina tills var då hon kollade upp det hela
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-19, 12:11   #26
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Henrietta skrev: Visa inlägg
Jag har lärt mig om hobbyverksamhet att man får omsätta 30 000 kr alltså både in och ut. Allt över 30 000 kr skattar man för
Är man två på en hobbyverksamhet är det 60 000 kr. Detta fick min vännina tills var då hon kollade upp det hela
Det är möjligt att man inte börjar skatta förrän 30.000, men man ska ändå deklarera från första kronan.
De uppgifter jag har är bara en månad gamla.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 13:37   #27
Chokladkatten Chokladkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 4
Ett bra tips är att läsa skatteverkets broshyr om hobbyverksamhet:
http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf

gränsen på 30000 har med momsplikt att göra, alltså: omsättningen överstiger 30000kr=du skyldig att betala moms.


Men till TS: Jag förstår att företaget i fråga vill ha en faktura (eller kvitto?) det har nog med deras bokföring att göra, för att dom ska kunna ta upp köpet i sin verksamhet. Köp ett faktura/kvittoblock på bokhandeln. Skriv ditt namn som säljare, och företagets namn och adress (köpare) Datumet för försäljningen, eventuella betalningsvillkor, vad försäljningen avser och belopp (ingen moms!!)
Chokladkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 14:34   #28
tvilling22 tvilling22 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 98
Kontant kvitto

Hej!!

jag brukar skriva kontant kvitto, även om de betalar till mitt konto i efterhand eller mot postförskott.
tvilling22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 06:14   #29
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Jag läser på länken till hobbyverksamhet och där står:

Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som utvisar underskott. Däremot ska du spara kvitton och anteckningar

Så man måste inte deklarera.
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 07:29   #30
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag hade samma "problem" när jag skulle sy div saker till kyrkan!

Eftersom jag inte ville "väcka den björn som sover" - dvs skatteverket, men ville ha betalt för arbetet löste vi det så att jag sålde "kuddar", stället för "omklädning av soffa"!
Det får man ju göra som privatperson! Så därmed varken momser, sociala avgifter eller annat.

Samtidigt har jag naturligtvis koll på inkomster/utgifter IFALL jag under året skulle gå med vinst... vilket inte är troligt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons