Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-16, 17:51   #1
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Irriterande billigt på hemmagjort.se

På nämnda hemsida så kan man som bekant annonsera ut sina alster. Jag satt och kollade hur mycket folk begär för sina stickade alster och blir rent förfärad! Ett exempel: en mönsterstickad tröja i ull, stl M för 500 kronor! Jag tycker att jag är billig som tar 200 kronor för ett par mönsterstickade knästrumpor av acrylgarn i stl 38/39...är jag "ute och cyklar" eller???
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 19:19   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det kan bero på att det har varit svårsålt på den sidan, en del har sänkt sina priser rejält har jag sett.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 22:18   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Personligen tycker jag att prissättningen ska vara upp till var och en. Det är inte riktigt riktigt snällt att tycka att folk värderar sin tid varken för högt eller för lågt, på något sätt...
Man handarbete och hantverk över lag är svårsålt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 06:30   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag håller med Lillith. Det är ju upp till var o en att sätta sina priser.

Vissa vill ha betalt för tiden som man lägger ner på sitt alster medans andra tycker att det räcker med materialkostnaderna för deras "hobby".
Sen beror ju även prissättningen av vad det har kostat i material. Om jag får tag på något billigt material så inte tar jag betalt för den färdiga varan som om jag hade köpt materialet dyrt. Därför kan ju priset på samma vara bli olika mycket.
Man kan ju ha handarbeter som terapi o då bara var glad att man kan sälja saker man gör o få in pengar till mytt material.
Det är upp till var o en.
Man får ju kolla marknaden för sin produkt o jämföra o sätta priserna lite utifrån det också.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 06:53   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Borde väl inte ge mig in i denna debatt men kan inte låta bli.
Kan förstå tanken att jag säljer för att få ihop till material som går åt.
Då kan man ju vara riktigt billig.
Fast samtidigt förstör man lite för dem som
försöker leva på sömnad.
Som måste betala moms och skatt.

Ta betalt tjejer, nervärdera inte ert arbete!!
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 07:06   #6
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Håller med om att man inte ska vara rädd att ta betalt för sitt arbete och sin tid!! Verkligen!

Tänk bara hur lång tid det tar att stick t.ex. en tröja. Vilken timersättning tror ni att t.ex. en mekaniker skulle ha fått för samma tid/arbete?
Verkligen mycket mer än man får för att sy...

Men å andra sidan håller jag med om att man måste få bestämma sina egna priser. Det är väl det som är charmen med hemmagjort.se, att det faktiskt är hemmagjorda saker man köper där..
Alltså, jag förstår ju precis att det inte är så kul för dom som försöker försörja sig på sömnad och handarbete att priserna sänks p.g.a. av sånhär konkurrans. Men å adnra sidan, hemmagjort.se är väl mer gjort för folk som hobbysyr/-stickar etc. än såna som ska livnära sig på sitt handarbete?

Och så är det väl tyvärr så, att om priserna för hemmagjorda saker blir för höga så finns risken att folk inte vill köpa dom via nätet. Det kan ju avra väldigt svårt att t.ex. returnera en vara som det var dålig kvalitet på. Köper du från ett företag el. liknande har du ofta ett rätt bra hum om kvaliteten på arbetet innan du får det, + att du har en större möjlighet och det kanske är lättare att kunna ångra köpet eller få en defekt vara utbytt.

Tror samtidigt att det kunde avskräcka folk om man försökte med typ nån slags standardpriser där etc. "Är min sak verkligen värd så mycket? Tror inte det..." och så struntar man i det istället.

Min gissning är att först kommer den allmänna prisnivån att sjunka p.g.a. konkurransen etc. men den kommer säkert att stiga sakata mak vartefter folk börjar våga ta mer betalt för arbetet (när man har andras prissättning och alster att jämföra med) och sånahär sidor blir mer allmänt kända/mer använda...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 08:26   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
kanske lite off the record

Över huvudtaget är väl hantverk undervärderat. Men det kanske är Jantelagen som spökar. Den som värderar sitt arbete och tar betalt därefter kan sträcka på sig. Kan tänka mig att vi är ganska få som står och sträcker på oss

Skämt åsido så undrar jag ibland varför en etikett av känt märke ökar priset på plagget med flera hundra %. Det är dessutom massproducerat i fabrik. Spottas ut på no time! Så sitter vi och sliter i timmar och har inte vett att ta betalt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 11:00   #8
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tror detdär med märke är nånting av en status-grej. Är ett skilt märke trendigt/modernt/dyrt så är det ju lite status att äga ett plagg eller en sak av det märket. Därför är man villigare att betala mera för märkesprylar.

Men jag tror också att det till en del beror på att med välbekanta märken så vet du helt enkelt vad du får. Man vet vilken slags kvalitet det är på sakerna, eller vilken kvalitet det är väntat att de ska hålla. Svårt att veta vad man ska förvänta sig av hemmagjorda produkter, är sömmerksan, oerfaren, slarvig, jätteduktig..?
Och är det problem med t.ex. brister i varan är det kanske lättare att kunna byta eller att få kompensationer från större företag än från en försäljare på ett torg eller via internet.

Sen så tror jag att det också till stor del beror på att man helt enkelt förknippar dyrare pris med bättre kvalitet. Man tar ju för givet att man får det man betalar för. Därför köper folk hellre dyra märkesprodukter, fabrisktillverkade i en (slav...)fabrik i Asien, än en högkvalitativ, handgjord produkt tillverkad i det egna hemlandet som är billigare. Man tror att dyrt = bra.


Så min teori är helt enkelt följande:

Dyrt märke = status, trygghet och hög kvalitet
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 12:34   #9
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Självklart så är det upp till var och en att själv bestämma sina priser! Det är ju att folk undervärderar sitt eget arbete som jag irriterar mig så över!
Även om jag har handarbetet "bara" som en hobby så vill jag gärna ha en liten slant för mitt arbete. Bara såpass att jag kan förgylla åtminstone söndagsmiddagen en aning...som sjukpensionär (ja så är det ju för ålderspensionärer också) är det ovanligt med en söndagsstek...
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 16:09   #10
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Har läst alla inlägg i detta forum.
Det är ju upp till var och en hur mycket man värderar sitt arbete. Många hobbyhantverkare har ju detta som en meningsfull sysselsättning. Tycker att det är bra om hobbyn betalar för sig själv.

Har själv hållit på i många år och sålt både som hobby och i butik. Min erfarenhet är att " KUNDER INTE FÖRSTÅR ATT VÄRDERA HANTVERK". Därför tycker de att det är dyrt. I dagens samhälle kan de ju köpa billigt på varuhus m.m.

Det är faktiskt svårt att sätta priser på sitt arbete. När du skall räkna ut ett pris, måste du först se vad den materiella kostnaden blir. Sedan skall du se plagget i helhet. Var det ett plagg som gick fort att göra eller var det ett plagg som var tidskrävande? Sen kan man fundera på vad det kommer att kosta.
Själv brukar jag kolla vad det kostar mig att sy. Sedan brukar jag jämföra med liknande plagg. Innan jag prissätter.

Idag är jag en sjukpensionär. Min glädja är att kunna arbeta med händerna. Kan jag sedan tjäna en liten slant, så visst är jag tacksam för det. Men det är ofta jag bara tar betalt för materialet. Är tacksam att kunna arbeta med mina händer.
Det viktigaste för mitt välbefinnande är att kunna försörja min hobby.

ALLA BORDE TÄNKA IGENOM VAD DE PYSSLAR MED OCH VAD DE VILL MED DET. De som har hantverk som sitt levebröd bör se sig om efter lämpligt försäljningsmetod. Trodde även hag att hemsidan alla pratar om var till för hobby-hantverkare. Men jag har kanske misstagit mig.

STÅ PÅ ER NI SOM HOBBYHANTVERKAR. VAR OCH EN VÄRDERAR SIG SJÄLV PÅ OLIKA SÄTT.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-19, 06:51   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tycker alltid att folk värderar saker för lågt.
Jag säljer ibland dockkläder och då kan jag ta 200-600 kr för ett plagg eller ett litet set med plagg. Vissa tycker att det är helt rimligt eller rent av billigt, medan andra bara gapar och förstår inte. Själv skulle jag föredra att kunna ta lite mer betalt, men måste hålla mig nere. Det gör att jag inte alltid kan sälja allt vad jag gör. Vissa saker motsvarar inte arbetstiden till priset folk vill betala, då blir det ingen försäljning. (t.ex. stickat i små maskor)

Jag har märkt tydligt att de som förstår min prissättning och betalar glatt är de som själva pysslar med handarbete. Och de som knorrar* brukar antingen vara jätteunga eller inte handarbetar och jämför då priser med massproducerade saker.

*De som emailar mig och tjatar om att de totalt älskar det jag gör och väl kan få köpa "den och den" och sen plötsligt blir tyst när jag säger priset. Jag antar att några här känner igen sig i det där. hahaha!

Senast redigerad av ichigo den 2008-09-19 klockan 06:54.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 21:28   #12
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Ett vettigt alternativ

Besök signerat.se

Skönt att se att folk är modiga nog att ta betalt för det dom tillverkar.

Jag tycker det är skamligt att folk säjer sina saker så billigt som en del av det på hemmagjort.se, i längden förstör det för oss som försöker leva på att vara konsthantverkare.

Älskar man att sy och inte har något vinstintresse utan bara vill ha råd med materialet tycker jag man ska vända sig till röda korset och be om att få hjälpa till med babypaket.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 22:36   #13
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Du får förlåta minx, men nu måste jag protestera. Jag älskar att arbeta med händerna så långt jag nu kan. Det har jag gjort i hela mitt liv.Nu är det dessutom värdefull arbetsträning för mina händer. MEN jag har inget intresse av att göra babypaket för att skänkas bort. Jag gör dom saker jag vill och säljer det jag kan. Jag har all tid i världen så den tar jag inte betalt för. Det enda jag vill är att få en liten slant till material så man kan få det att gå runt. Det är svårt att ta mycket betalt för då skulle ingen köpa, men jag skulle aldrig få för mig att skänka bort det jag gör såvida jag inte får en förfrågan att hjälpa till att göra något för insamling. Jag tycker inte du ska hacka på oss som har det som hobby. Om du tycker det blir svårt att sätta höga priser bland dom som inte vill gå så högt så får du hitta dom ställen som är till för dom som lever på det där du kan sätta högre priser. DET ÄR INTE SKAMLIGT ATT SÄTTA DET PRIS MAN VILL! DET ÄR UPP TILL VAR OCH EN. Alla har vi olika orsaker till varför vi säljer och då även olika orsaker till det pris vi sätter!
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 23:22   #14
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Håller med många av insändarna. Här i landet har vi fri konkurans o det tycker jag är bra.

Vad jag inte kan förstå ibland är hur någon som tex sytt en tshirt av ett avklipp från Stoff o Stil som kostar 29,95 för 1½m kan sätta ett pris på tröjan för 195:-
På den tygbiten går det ut 2-3 tröjor o tiden att sy ihop en tröja med overlocken är inte lång...Sen kan dom ta samma pris för likadan tröja men som har ett tyg som kostar betydligt mer.
Så det kan bli fel åt bägge hållen. Själv så hobbysyr jag men priserna varierar. Det är så många olika faktorer som spelar in.

Sitter just nu o syr en tröja/jacka fodrad o är i valet o kvalet vad jag ska ta för den. Till saken hör att tyget har jag fått, en sån tröja/jacka med foder har jag aldrig sytt så det är lite små missar (dock så syns dom inte). Jag ser det som ett prov från min sida o sen att någon vill köpa den är ju skoj. Men jag känner att jag kan inte ta fullt betalt för den. (Vad nu det är) För mig har det varit "priceless" att få chansen att lära mig att sy en.
Så det där med prissättning är så olika.

Men det är ju som att gå till en riktig bra tex Herr Ekipering (Finns knappt kvar) eller att gå till H&M. Det är ju väldig skillnad på varorna fast att det är nästan samma sak, å priserna är ju också väldigt olika.
Nu menar jag inte att alla dom som har hantverket som hobby gör sämre än dom som lever på det. Där finns ju också väldiga olikheter.
Men oftast är det ju så att du får vad du betalar för.
Får jag inte sålt saker jag gör med min prissättning så får jag ju kanske sälja för att få sålt det. Jag kan ju inte sitta kvar med allting jag gör själv o förr eller senare så är släkten mättad...:-)
Detta är en diskusion som kan pågå i det oändliga men nån gemensam lösning finns inte.
Alla sätter sitt eget pris efter vad man tycker.

Ps jag säljer inte alla mina saker "billigt" utan tar betalt också. Sneglar ju på andra som också säljer för att ha nt att jämföra med..
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 00:45   #15
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har en väninna som sa till mig en gång "Problemer med oss kvinnor är att vi inte vet att ta betalt för det vi gör, tänk på att män fakturerar 17 kronor i minuten, räkna därefter vad du har för timpenning".

Jag tycker hennes ord är kloka, det är inte meningen att vi som sitter hemma och pysslar ska tävla med barnarbetarna i Asien, vill man köpa barnkläder för femtio kronor plagget så kan man gå till de stora kedjorna med underleverantörer i Asien.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons