Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-10, 15:53   #1
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Banderoll på hemsidan

Kan någon förklara för mig hur jag får in en banderoll på min hemsida som visar olika bilder, dvs bilden byts ut efter en viss tid. Jag har Front Page men lyckas inte. Så här gör jag: Infoga-webkomponent-dynamiska effekter-webannonshanteraren, sen tar det stopp. Vet inte vad jag ska länka till för att det ska fungera. Det finns så många fina hemsidor bland sysidans medlemmar så jag hoppas nån kan förklara!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 12:48   #2
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Gör en gifanimation. Det finns enkla program att ladda ner gratis som gör jobbet åt dig (sök på gif animation program) det enda du behöver göra är flera olika banderollen i samma storlek.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 13:10   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Gif animation?? Uttryckte mig oklart, det är foton jag vill ska visas.....
Tack ändå!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 13:37   #4
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
En animerad gif kan mycket väl innehålla bilder. Om du har bildbehandlingsprogrammet Photoshop eller känner någon som har det, kan du/ni göra sådana gif:ar i ImageReady-applikationen som följer med till Photoshop.

Med webb-kodning kan man såvitt jag vet bara göra så att en bild byts ut mot en annan när man placerar muspekaren över bilden.
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 14:14   #5
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Gifanimering funkar kanon med foton. Det går även att lösa med färdiga script men jag vet inte hur insett du är i html?
Men klarar du av att ändra lite och sklistra in en kod är kanske det är här en lösning för dig?
Script för bildslumpning

Senast redigerad av minx den 2008-03-11 klockan 14:17.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 15:06   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack båda två. Börjar låta avancerat nu.....Men Photoshop har jag så ska se om jag lyckas göra gifanimeringar av foton. Vill att nya bilder ska visas utan att jag rör muspekaren över bilden. I Front Page som jag använder står det under "Webannonshanteraren" att den "skapar en banderoll som visar bilder i en tidsbestämd ordning." Antar att den funktionen är vad jag är ute efter. Fattar bara inte hur jag går tillväga, försöker följa instruktionerna men får inte till det.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 16:40   #7
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
I Photoshop gör du först en vanlig psd-fil (ett slags grundformat i Photoshop) i den storlek du vill ha den slutliga bilden (alltså animationen där bilderna ska bytas ut). Varje enskild bild placerar du i olika lager ovanpå varandra. Spara psd-filen så att alla lager fortfarande ligger separata.

Öppna sedan psd-filen i ImageReady där du ställer in hur länge varje enskild bildruta ska visas och sedan sparar filen i gif-format istället.

Hoppas att min förklaring hjälper åtminstone en bit på vägen. :-)
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 18:13   #8
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Haha, låter enkelt men inte då....har mailat dig privat om du orkar hjälpa mig på traven!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 19:51   #9
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
Barbro, jag har just mejlat svar till dig! Hoppas att jag inte bara gör dig ännu mer förvirrad med det! Sådant här är baske mig inte det lättaste att förklara på ett pedagogiskt och bra sätt ... :-)
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons