Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-03, 17:47   #16
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Detta hör väl egentligen inte till diskussionen men jag blir så förvånad när folk tänker att ett plagg med en overlockssöm är mindre välarbetat. Vad olika man tänker Och tur är kasnke det


På vävda tyger funkar ju overlocken som en sicksack ....bara lite snyggare Jag syr en raksöm med vanlig maskin och använder overlocken som sicksack..pressar jag isär så är det en overlock på var kant. Precis som när man sicksackar.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 17:56   #17
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Håller fullständig med dig Mia, jag gör likadant. Alltså pressar isär overlockade snygga och prydliga kanter på allt jag syr. Mycket jobb och glädje bakom mina plagg fast jag syr med overlock.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 19:43   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men om man overlockar och ändå pressar isär sömmar är det ju ok! Jag tänkte mest på om man jämför mellan plagg som bara overlockats ihop som enda söm, versus plagg som sytt med raksöm och sen pressats isär (och sen omkastade kanter vare sig sicksack eller overlock).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 08:09   #19
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Jag upptäckte att min symaskin har fuskoverklock söm, sick-sack + raksömm. Funkar det? Och det jag hade täbkt att sy i är bomullstyg, så det är inte trikå eller något annat superstrechigt tyg. Det jag har tänkt att sy är gothic lolita och den sortens kläder
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 08:22   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lolitakläder behöver inte overlock. Kör gärna på gedigen gammal stil eftersom det är det som passar lolitastilen. Franska sömmar är bäst, men jobbigast att sy förstås.

Jag har sytt ett antal lolitakläder och aldrig känt behovet av att ha overlock där, så det går bra det, så länge du syr snygga sömmar och sicksackar snyggt. (inte fransar som spretar ut och så) Klyvpressade sömmar är oftast bättre än ihopsackade sömsmån.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 08:29   #21
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jo om man syr "vävdatyger-plagg" med bara overlock då tycker jag nog att plaggen är lite dåligt sydda
Men jag har aldrig använt overlocken på det sättet så jag tänker inte att andra gör det helelr

(jag förstärker även vissa sömmar på trikåplagg med raksöm)

Om man pressar isär eller ej har med att göra vilken söm det är tycker jag. Vissa sömmar håller bättre om de overlockas/sicksackas ihop



vad irriterad man blir när man skrivit ett långt meddelande och datorn blir svart
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 08:32   #22
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
fuskoverlocken på min vanliga symaskin är jättebra. Har använt den där det är svårt att komma åt med vanlig overlock. Nu har jag mest använt den på trikåtyg men den borde vara helt okej på vävda tyger också.

personligen tror jag att den är snyggare än sicksack men den tar ganska lång tid att sy
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 08:40   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jo, min maskin har också fuskoverlock (och då pratar jag en sån som ser ut som riktig overlocksöm, och inte bara stretch-söm) och också skär rent tygkanten, men oj vilken tid det tar att sy........ Då går det fortare med sicksack, i alla fall om jag syr på min gamla 50-tals-pfaff... då går det undan.

Isärpressade sömmar har ju fördelen att man kan justera passformen även i efterhand, bara att sprätta upp o sy igen. Men det kanske hör till dåtiden att ändra i plagg efterhand man ökar/minskar i vikt.

Men ja, vissa sömmar funkar bättre att sicksackas ihop... t.ex. runt ärmhålan går det bort med isärprssat för min del!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 08:20   #24
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag tycker sicksackade kanter är helt ok. Så länge det är smyggt gjort!

Men det gäller ju å andra sidan alla sömmar
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 22:56   #25
retrochic retrochic är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Hej! Jag hade turen att hitta en overlock för 700 spänn, en second hand maskin som aldrig sålts till kund, ett restlager alltså. Det går för övrigt att hitta fina begagnade overlockar.
retrochic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 21:15   #26
pigge pigge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 23
Två helger sedan här i Göteborg på världskulturmuseet kunde man köpa eko kläder från olika designers.En sålde omsydda gamla klänningar och dessa var sydda med zigzack.Det var jättemånga som tittade på dem och flera köpte så zigzacken var inget problem. Det var jätte fina klänningar och billiga 350:- (om jag kommer ihåg rätt).
På rätt ställe med rättplagg tror jag som de flesta här att det inte är något stort problem så länge det man gör håller bra kvalite och design.
pigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 21:28   #27
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 21:30   #28
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
LillaMian skrev:
Detta hör väl egentligen inte till diskussionen men jag blir så förvånad när folk tänker att ett plagg med en overlockssöm är mindre välarbetat. Vad olika man tänker Och tur är kasnke det


På vävda tyger funkar ju overlocken som en sicksack ....bara lite snyggare Jag syr en raksöm med vanlig maskin och använder overlocken som sicksack..pressar jag isär så är det en overlock på var kant. Precis som när man sicksackar.
håller fulständig med dig!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 11:31   #29
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Jag tycker att det inte spelar så stor roll hus sömmen ser ut bara det är ett välsytt plagg som håller för användning.
Vill man sy i trikå så fungerar Overlock"sömmar på vanliga maskiner utmärkt tycker jag det är ju lite pill att klippa rent förståss.
Om man vill ha snygga fållar eller stickningar kan man använda en dubbelnål då blir raksömmen ochså elastisk.
Jag fick ett tips att man kan använda förstärkt raksöm den blir också lite elastisk. Lycka till!
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 12:50   #30
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Personligen skulle jag nog kunna köpa sicksackade kläder, men overlocken är ändå ett snäpp bättre, så det sicksackade plagget måste nästan ha något speciellt att komma med som gör att jag MÅSTE ha det. Nu har jag "invigt" min overlock med att sy ett par byxor, jag har overlockat tygdelarna, sedan sytt ihop med raksöm och pressat isär sömmarna, och det är först nu jag känner att jag har modet att kunna börja sälja till folk som inte är mina kompisar och bekanta. För mig var alltid sicksacken lite av ett gissel eftersom man måste vara så noga med att klippa tygerna, och det tar en hiskelig tid som ändå gör plaggen dyrare om du tar betalt enligt timpenning. (Nu pratar vi alltså om icke-stretchiga tyger.)

Min overlock kostade 2500:-, jag köpte den begagnad. Min lokala syaffär fungerade som mäklare och visade mig också hur den fungerade, och jag kan inte ha varit mer nöjd!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons