Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-25, 11:16   #1
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Tyg till produkt + tillstånd

Hej!
Jag har en fråga angående att jag har en idé om en produkt. Jag har eventuellt tänkt börja sy upp den och sälja lite. I alla fall pröva.
Nu till min fråga: Om jag ska använda tyger med mönster som alltså har någon typ av design hur går jag tillväga? Är det bara att köpa in och använda sig av det eller måste jag ha tillstånd m.m. Är det svårt att få tag i tyger som man får lov att använda ?

mvh
Catarina
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 11:20   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Här är en tidigare lång tråd i samma ämne. Men jag vet inte om den ger så mycket klarhet tyvärr. Kanske någon som vet mer nu?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 13:43   #3
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
det enda råd jag kan ge efter en hel del forskande är att kontakta de som tillverkat tygerna.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 19:37   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag håller med minx, kolla med tillverkaren/designern för att vara 100% säker.

MEN i vissa fall gäller att när du har köpt tyget så har tillverkaren sålt sin förfoganderätt för du har ju faktiskt köpt den. Men som sagt fråga för att vara riktigt säker.

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 20:05   #5
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Det är ju superkrångligt det här. Man kan ju köpa in tyg på mässa och så som de som syr upp kläder i stora mängder gör men att få hem flera 100 meter tyg är ju lite att ta i enligt mig. Speciellt om man vill ha flera färger.
Men om man köper av en grossist så borde ju de veta reglerna för just det tyget?
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 00:05   #6
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Överlag kan man väl säga att tyg från kända designers/företag får inte användas kommersiellt. Svenskt tenn tex där får man inte använda tygerna.
Men köper du tyg på tex ikea har du fullständiga rättigheter att göra vad du vill med tyget.
Men jag hade aldrig startat en lite större produktion av ett tyg utan att vara helt på den säkra sidan så hör efter med tillverkaren och se till att spara ev. mail och namn på den som gett tillståndet så slipper du råka ut för otrevligheter i framtiden.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons