Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-11, 21:24   #1
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hobbyverksamhet eller enskild firma?

Hej på er!
Så här i deklarationstider sitter jag och funderar. Jag säljer programvara på min hemsida för att göra egna stick/virk-beskrivningar och gör det som hobbyverksamhet. Men nu när jag sitter här med anvisningarna och ska deklarera blir jag lite fundersam. Vad är det egentligen som skiljer enskild firma från hobbyverksamhet? De bägge vekar ha närmat sig varandra sedan förra gången jag bedrev någn mer systematisk försäljning (ca 15 år sedan, tillverkade waldorfdockor på beställning). Då var hobby hobby, men nu verkar det vara ett konstigt mellanting. Skattemyndigheten säger att det finns hobby av tre olika slag som alla verkar ha lite olika regler för beskattning. Man kan t.o.m bli skyldig att redovisa moms för hobbyverksamheten (men bara om man tjänar mer än 30.000 på ett år.) Mina förtjänster på försäljningen är inte stora. Jag får utgifterna täckta men inte så mycket mer. Det rör sig om en tusenlapp eller två kanske. Skulle det ändå vara bättre att starta enskild firma? Fördelar/ nackdelar? Hoppas att det finns någon här som är klokare i dessa frågor än vad jag är.
Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 22:28   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Fördelen med enskild firma är att du inte behöver ligga ute med momsen för ditt lager eller maskiner..All moms du erlägger på inköp av matrial maskiner mm som du behöver för dina produkters framställningar är avdragsgill = staten betal tillbaka den till dig.Men när du säljer en vara måste du betala in momsen som du har fått in pengar för till staten. Fördelen med detta är att om du har ett stort lager och köper dyra maskiner slipper du ligga ute med momsen utan betalar först när du har sålt en vara.
Man kan också skriva av maskiners inköp mot inkommsten med 25 % åm året. Du får helt andra krav när det gäller bokföring . möjligheten att dra av för alla omkostnader blir större Du kan momsredovisa 1 ggr om året vid varje deklaration . Skriver upp moms man har erlagt och moms man har fått in. Om du har betalat mer än du fått in får du pengarna tillbaka av staten, annars får du betala in till staten..Vid nystartad veksamhet får du under 5 år kvitta förlusten mot annan inkomst.Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 17:23   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Tack för svaret! Nu har jag en del att fundera över när jag fått ordning på deklarationen. Det verkar ju finnas en del poänger med att ha enskild firma istället för att driva det som hobbyverksamhet.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons