Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-09-16, 17:03   #1
carmarnic carmarnic är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Start av företag med kavajsömnad

Vet inte riktigt om tråden hamnar rätt nu men jag provar lägga den här.

Jag har tänkt starta ett företag/hobbyverksamhet där jag syr kavajer (mest för ridning). Under det här året har jag provat lite olika arbetssätt för att försöka hitta det som går snabbast och jag trivs bäst med.
Tanken från början var att använda klistermellanlägg men nu har jag gjort en med vliseline och en med vliseline och klistervattulin och det har känts lite sådär.
Vliseline tycker jag inte alls om att hålla på med.
Klistervattulinet kändes rätt okej att hålla på med men jag har ingen aning om vilka egenskaper det har. Jag kan ju inte direkt blöta och formpressa det som med vanligt vattulin.
Är det någon som vet ifall det kan krympa vid tvätt sen?

Eller ska jag hålla mig till vanligt vattulin som jag trivs bäst med och försöka rationalisera så mycket jag kan?

Är det någon som har en idé om hur mycket man törs ta för en kavaj? Det är ju ändå ca 30-40 timmar som går åt :S Men det är nog svårt att få betalt för till att börja med i alla fall..
carmarnic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 18:04   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vad gäller prissättning finns det egentligen bara en väg att gå som är "rätt". Du måste ha betalt för alla timmar du lägger ner, allt material och alla kringkostnader.
Om det ger ett pris som är mer än din kund vill betala är det ingen hållbar verksamhet. Då får man börja jaga var felet ligger. Om det tar dig 30-40 timmar att sy en kavaj så behöver du ta en titt på din produktion och se om du inte kan effektivisera den på något vis. Titta på alla delar från hur du lägger ut mönsterdelar, metod för markering på tyget, metod för att skära till delarna och så vidare och så vidare. Vartenda steg måste analyseras och effektiviseras så mycket du kan. Det är där du kan göra eventuell vinst.
Om du efter det fortfarande inte är effektiv nog för att kunna ta betalt för ditt jobb så är det helt enkelt ingen bra affär för dig.

Vill du göra det ändå som hobby för att du tycker det är kul är det ju en helt annan sak, men om du ska driva det hela som ett företag med syfte att tjäna pengar på det så måste du hitta sätt att kunna ta betalt för jobbet du lägger ner.
Räkna också på hur många arbetstimmar du är villig att lägga i veckan, till exempel. Räkna ut vad det kostar dig att driva ditt företag per vecka (med din lön, material och alla kringkostnader) och dela det med antalet kavajer du kan klämma in på det antalet arbetstimmar. Glöm inte att räkna med att du ska ha råd att skatta för vad du tjänar och allt sånt. Då kan du räkna ut vad en kavaj måste kosta för att du ska kunna gå runt (utan vinst för företaget) över huvud taget. Och kom ihåg att då har du inte ens räknat med mariginaler för den händelse att du inte får alla kavajer du syr sålda.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 20:17   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Du skall givetvis ta betalt för din arbetstid, rider själv och har uppfattat att det finns ryttare som är beredd att betala i mina ögan fantasisummor för prylar inklucive kläder. tror att du har en marknad!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 20:29   #4
carmarnic carmarnic är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Tack för svaret!

Ja det är ju ett problem att få det att gå med vinst. Så jag har tänkt börja som hobbyverksamhet och det kanske aldrig blir mer heller även om det hade varit kul.
Tyvärr så är det ganska normalt med 30-40 timmar för en skräddarsydd kavaj. Jag hade hoppats komma ner i tid genom att använda klistermellanlägg men jag har inte hittat något sånt som jag trivs med (än) så det tar längre tid istället.
Men jag tror inte att jag kommer kunna få vettig betalt för den tid jag lägger ner till att börja med i alla fall. Så jag måste nog försöka hitta vad folk är villiga att betala och går det bra får jag höja efter hand.

Jag kommer bara sy efter beställning så jag kommer inte att ha uppsydda kavajer som jag inte blir av med.
Tanken är ett skrädderi med bara nysömnad. Jag har ett annat heltidsjobb så jag är inte beroende av att det blir någon inkomst från skrädderiet.
carmarnic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 20:37   #5
carmarnic carmarnic är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Du skall givetvis ta betalt för din arbetstid, rider själv och har uppfattat att det finns ryttare som är beredd att betala i mina ögan fantasisummor för prylar inklucive kläder. tror att du har en marknad!
Ja är det rätt märke så verkar inte priset spela så stor roll för hästfolk.
Är ute och tävlar en del och det är många på tävlingarna som har kavajer som passar dåligt så jag tror det kan fungera om jag kommer igång och blir rekommenderad vidare
carmarnic är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons