Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-20, 16:23   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Frågor om hur man syr effektivt

Hej allihop! Jag är ny medlem men har tittat in här på forumet och "smygläst" då och då under lång tid - jättetrevligt forum Nu har jag en egen fråga att ställa.

Jag har designat någonting som jag nu drömmer om att starta ett företag kring. Jag är en glad amatör som har lärt sig det mesta på egen hand och har hittills bara sytt för mitt eget bruk och för mitt eget nöjes skull (kläder och hemtextil). Jag har alltså ingen formell sömnadsutbildning.
För att få företaget att gå runt inser jag att jag måste effektivisera produktionen så mycket som möjligt. Jag hoppas på att småningom kunna anställa personer med olika färdigheter. Till en början måste jag dock klara mig själv. Det är inte en fabrik jag ska starta utan en effektiv atelje som syr många likadana... Jag kommer inte att ha något stort startkapital så jag måste prioritera och bara köpa det viktigaste . Vad ska jag satsa på när det gäller att effektivisera? Vad behöver jag för utrustning utöver en symaskin? Hur gör man med tillklippning och mönster t.ex. Finns det någon bra bok jag kan läsa i ämnet?

Stort tack för svar i förskott!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 13:09   #2
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 59
Nu är i och för sig jag också amatör, men jag märkte att livet blev mycket lättare när jag fick ett stort klippbord i bra höjd och sedan investerade i en stor skärmatta och rullkniv. Det går mycket snabbare att skära ut mönsterdelar än att klippa, så länge du har skarpa blad.
Sen brukar det vara bra att tänka över själva arbetsordningen också. Ska jag sy flera likadana av något brukar jag klippa till alla först, sen nåla alla, sen sy alla. Eller vilka moment det nu kan vara. Det blir lite hattigt mellan momenten annars.
Lycka till =)
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 13:18   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Klipp ut i flera lager och sy samma söm på alla delar.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 19:09   #4
SaraSiv SaraSiv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 67
Overlock!

Min sömnad (också amatör) Har blivit mkt snabbare sedan jag skaffade en overlock. Efter tillklippning tar jag bort 2 av 3 moment: att nåla och kasta över. Att få ihop delarna går i ett steg.
Jag sydde 60 toppar till en förening, alla måttsydda, och gjorde då 3-4 i taget från klippning till slutpress. Designen byggde på heldragna sömmar, alltså inga moment med kalkerpapper, insnitt och annat som tar tid och är pilligt.

Lycka till!
SaraSiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:27   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Du behöver en industrisymaskin som syr raksöm med knähävert och så en bra overlock, industri eller babylock.
Så behöver du ett tillskärarbord som är STORT och i rätt höjd, armbågshögt. Du kan ta vilket vanligt matbord som helst. som du sätter klossar under benen på, så blir det billigt.
Så behöver du inställbara kontorsstolar framför symaskinerna och så till något av det viktigaste:
massor av bra arbetsbelysning!!!
Det betyder rejäla taklysrörslampor som sitter med en meters mellnrum i taket + platsbelysning. Tänk speciellt på att det är ljust ovanför tillskärarbordet.
Vidare ett stort pressbord (om du behöver pressa/stryka det du ska sy) med ett professionellt ångpressjärn ( ett som man pumpar upp trycket i eller en strykstation). Bordet ska vara stort och fyrkantigt och lagom höjd för att stå och jobba vid. (Du kan ta en loppisbyrå, som du klär med dubbelt lager av en vanlig yllefilt, och ovanpå det ett par lager lakansväv. Sätt fast med ett par nubb.)

Finns inga böcker på svenska (vad jag vet) men den här engelska tycker jag är väldigt bra och du kommer att ha användning för den :
http://www.amazon.com/Dream-Sewing-S...5&sr=8-1-spell

De här har jag inte läst, men verkar intressanta för dig:
http://www.amazon.com/Sew-Success-Ho...0632494&sr=1-9

http://www.amazon.com/Handmade-Marke...ef=pd_sim_b_16

http://www.amazon.com/You-Sew-Profit...ref=pd_sim_b_5
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:50   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Här har du en bra idé hur man syr effektivare och på ett ergonomiskt sätt:
http://www.andersj.se/sybord.htm
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 12:10   #7
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jättetack alla för era hjälpsamma svar!
Jag har arbetat en god stund med att uppdatera min "att-göra/att anskaffa-lista" med era tips och ni har också hjälpt mig en god bit mot en kostnadsberäkning inför starten.

Åh, det här är så spännande! Jag hoppas så att jag klarar att dra igång detta! De där böckerna vill jag absolut läsa!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:06   #8
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hej
Se till så att alla mönster du använder passar ihop. Detta sparar massor av tid i sömnaden. Detta kan tyckas självklart men jag fick aldrig lära mig det på min sömnadsgymnasie utbildning. Mät alla delar som skall sys ihop så att de är lika långa. Vet du att allt passar ihop kan du sluta med att nåla i 95% av fallen vanliga hobbysömmerskor nålar.
I riktig produktion är nålar nästan obefintliga! Sy du långa sträckor så sätter du ut stämmhack på sträckan istället för att nåla.

Detta är mitt bästa tips för att sy mer effektivt!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 18:03   #9
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ok. Tack Jo, tanken är att det ska bli väldigt enkelt. Jag arbetar på stadiga mallar så att alla bitar alltid blir exakt lika och får passmärken på exakt rätt ställen.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 13:58   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle rekommedera att du läser på www.fashion-incubator.com. Hon går igenom mycket kring hur man gör i industrin och det finns ännu mer i boken.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 18:37   #11
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ok! Tack! Jättebra info!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 01:55   #12
Linda3 Linda3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 2
Lightbulb Spontant förslag

Det lär med största sannolikhet även finnas tonvis med instruktionsvideos på Youutbe, där hittar man i stort sett allt. :-). Lycka till med skapandet! :-)
Linda3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons