Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-01, 11:10   #1
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Betalt för upplägg av byxor?

Snälla, kan någon ge mig ett snabbt svar...
Ska hjälpa en kompis mamma att korta av ett par byxor. Har varit hem till henne och mätt/ nålat. Måste köpa tråd eftersom jag inte har färgen hemma. ( Tråden kommer jag nog att få behålla, hon syr inte, men jag vet inte om jag heller komma använda just den färgen) Byxorna ska klippas av en bit samt sys upp med tvillingnål.(Elastiskt tyg.)
Vad ska jag ta betalt för jobbet? Någon som har erfarenhet?
Tack på förhand
/ Maria
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:14   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag hjälper till att lägga upp byxor, brukar jag ta 60 kronor
för ett byxupplägg.
Om jag måste sprätta upp den gamla fållen tar jag lite mer, när jag klipper bort överflödet tar det inte lika lång tid att göra jobbet.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:28   #3
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Menar du förutom tråden, då...? Den lär ju kosta ca 25-30 kr...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:39   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Naturligvis ska du ta fullt betalt för materialkostnader! Det måste man alltid. Här är det tråden som kunden ska betala.
Sen får du själv avgöra vad du ska ta för jobbet, du har ju lagt ner tid på att åka hem och ta mått. Värdera din tid. Ingen klagar hos tandläkaren, men sömmerskors tid och kunskap( och maskiner man har betalat) är ju också värdefull!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:48   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Svårt.... personligen skulle jag kanske ta 200 för jobbet + materialkostnad (bensinkostnad??), men många klagar på att jag är för billig.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:50   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
I mitt pris är tråden inräknad.
Får Du behålla tråden behöver Du inte lägga på för den.

Du kan ta betalt för trådrullen, men lämna den till Din kompis när Du är klar med jobbet.

Det går inte många meter tråd till ett byxupplägg.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:59   #7
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Tack för era svar Nu vet jag lite hur ni andra tänker / gör även om det var lite olika...

Nä, det är sant Dahlia, att det inte går många meter tråd. Hade nog tänkt mig att köpa tråden, ta betalt för den och lämna resten. Eftersom jag troligen inte har användning av den själv, p.g.a färgen.


200 Kr är inte att tänka på! Alldeles för dyrt, anser jag! Gissar att hela byxorna kostar ungefär den summan!
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 12:09   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Att lägga upp en byxa tar inte mer än knappt en kvart.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 12:28   #9
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Nä, det är sant. Har lagt upp ett antal byxor till både mig och maken, så jag vet vad det innebär, var mest fundersam på hur man tänkte angående ersättning...
Hade funderat ungefär som du, Dahlia, och även tänkt att göra det gratis, faktiskt... bara ta betalt för tråden... ska dessutom göra ett par örhängen också till denna dam.
Det blir nog ca en 50:lapp för byxan, skulle jag tro...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 09:05   #10
plutofamiljen plutofamiljen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 1
Smile Beror väl på hur man ser det...

Mitt första inlägg här!

Priset måste väl spegla hur "seriös" man utger sig för att vara?
Om man syr upp ett par byxor till en komis är det grattis förstås, men om man syer upp ett par byxor och det kan anses som "kommersiellt", så har man ju ett ansvar gentemot "kunden".

Att ta 50:- av en främling som förväntar sig att man ska hålla en viss kvalite etc. tycker jag är för lågt, om man då ska väga in risk etc. Vad händer om något går snett och resultatet blir dåligt? Kanske till och med kvaddar byxorna på grund av maskinhaverie eller liknande...

Vad jag menar är att priset bör avspegla "relationen" mellan dig och "kunden". Om man har en butik där man bara går in och lämnar byxorna och sedan hämtar dom ett par timmar senare så bör det ju vara dyrare, då kunden förväntar sig ett bra och proffsigt resultat...

Är jag ute och cyklar helt?

Mvh Örjan.
plutofamiljen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 13:14   #11
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
... ja, nu var det en god väns mamma, som ville ha hjälp med att lägga upp ett par byxor ( som jag gissar att hon köpt för ca 2-300 kr). eftersom jag inte syr kommersiellt, utan bara som hobby, så tycker jag inte att man kan ta speciellt högt pris, heller. Jag menar att jag betalar ju inte en massa avgifter runtomkring. I detta fall tog jag betalt för trådrullen (som jag lämnade till henne sen), och gjorde jobbet gratis.( tjänster och gentjänster) Visst är det väl skillnad vad man tar på sig att utföra. Jag skulle aldrig ta på mig ett jobb som jag inte är säker på att jag kan utföra på ett proffsigt sätt! Och jag vet att i vissa butiker tar man en 50-lapp för att lägga upp ett par byxor. Är man medlem i någon kundklubb, kan det oxå vara gratis... Det är ju som Dahlia säger oxå, ett par byxor tar ju inte mer än en kvart att lägga upp. Tar man då 50-60 kr bet. för jobbet, så blir timpenningen 200-240 kr.
Själv har jag lämnat in och fått lagat klackar på skor "under ett par timmar" och betalat 75 kr. Ungefär samma jobb... Jag förväntar mig självklart ett proffsigt jobb av den som tagit på sig att fixa det, oavsett priset.
.... sen är det tyvärr inte alltid så att dyrt = proffsigt...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons