Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-02, 23:46   #1
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Ang. prissättning för brudklänning

Hej!

Jag har fått in en beställning på en brudklänning och jag tar allt ganska lugnt utom priset. vi har inte diskuterat det ännu då jag först ska lägga upp designförslag.

Jag ska alltså:
- designa klänningen
- göra mönstret
- köpa tyget
- sy upp den

Jag vågar inte lägga ett pris inklusive material då jag inte har den blekaste om hur mycket som behövs förrän jag är klar med mönster i pricip. (jag har aldrig varit människa för uppskattningar av saker hehe)

Men vet ni ungefärligt så får ni jätte gärna dela med er så jag kan testa och se hehe

Annars tänkte jag 2500:- för jobbet + material. Det måste ju funka... eller?

Hjälp
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 00:01   #2
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har aldrig tagir betalt för en brudklänning, Jag syr just nu en till en väninna som hon ska få. Men hade jag tagit betalning för arbetet efter att jag har designat kjolen (livet är köpemönster), letat tyger, priser, köpt till extramaterial som pressarfötter endast för endamålet (hennes klänning) och sedan sytt, sprättat och sytt igen efter ett antal provningar och ändringar bruden bestämt sig för, så hade det nog blivit minst 4000:-, jag räknar med att jag hittills har lagt mer ca 50 timmars arbete, det blir en timpenning på 80:-.

Kanske för mycket, men det hade jag tagit eftersom. Kanske finns det någon annan som har mer erfarenhet.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 14:14   #3
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag konstruerade ett mönster efter en kompis design och det blev iallafall 2 st toiler i lakansväv, plus en klänning i "riktigt" tyg. Med andra ord sydde jag egentligen tre klänningar. Eftersom bruden gick ner en massa under tiden, fick jag även ta in klänningen/ändra mönstret under hand. Jag är ju inte så van att rita/konstruera mönster ännu, så det tog ju lite längre tid än jag hade tänkt mig, men om jag idag skulle göra om det, skulle jag ta minst 2500 kr för en brudklänning. Minst. Mer om jag inte hade någon relation med bruden, dvs om det var en ren kund, ingen vän.
Låt kunden betala för materialet, rakt av, så blir det allt et material hon vill ha och hon får själv bedömma om det är värt det priset hon betalar.

Lycka till! Det är ju superkul att få äran att sy en klänning!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 16:51   #4
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Det är alltid svårt ta betalt! Ibland tror jag att en del tror att det ska bli billigare låta sy upp en klänning ist för att köpa...

Att sy en brudklänning är ofta tidskrävande; man ska sy en toile och det blir en massa provningar - och ibland en massa ändringar. Tyget är ofta lite dyrare, det ska fodras, fixas och det brukar oftas vara en del pillgöra...

Jag har sytt två brudklänningar, en till min svägerska, då fick hon arbetet i present och sen en till någon som var på hennes bröllop, den tog jag 3000 för att sy och det är tio år sedan. Och hon var lite besvärlig...och smal men bantande som attan så varje provning fick jag sy in den...

Jag tycker du ska våga ta betalt!

Lycka Till! (Och det ÄR roligt sy brudklänning!) /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 17:34   #5
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Ja detta är andra brudklänningen jag ska sy men första till en ren kund. Förra var till min bästa väninna och den gjorde jag på 20 dagar inkl. design. *stolt* (fick reda på att hon behövde klänningen 20 dagar innan bröllopet - panik)

Hur som helst visst är det superkul. Samtidigt är det ju en otroligt viktig uppgift så egentligen skulle man haft betalt för ansvaret man får också haha. Är inte klänningen som den ska så är man ansvarig för att ha förstört hela bröllopet haha. Allt måste vara perfekt.

Skönt att höra att jag lugnt kan ta det priset. Jag känner själv att det är ett lämpligt pris för min del. Men visst sen kan hon ju hitta fantastiskt vakcra brudklänningar för samma pris som är färdigsydda. Men vill hon ha den skräddarsydd så... jag måste försöka tänka så annars får jag aldrig kunder haha.

Tack för era svar
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 11:49   #6
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Det är det jag menar - en skräddarsydd ska kosta mer än en färdigköpt! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 22:26   #7
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Om du lägger priset för lågt kan det vara svårt att höja det till nästa kund, ryktet sprids.... Svårt att veta hur lång tid det tar att sy.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 10:27   #8
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Jag har sytt en brudklänning till min bästa vän och min sons gudmor. Jag sydde den som bröllopspresent och hon köpte allt material själv. Jag sydde två toile och en helfodrad klänning men broderier som jag iofs gjorde på maskin men kompleterade med sötvattenpärlor. Men det tog jättelångtid och det var en massa provningar för att få den att sitta perfekt. Det är ju en heldel pill med handsömnad för att få det perfekt. Jag tycker 2500 inkl material låter otroligt billigt. Jag vet att en kompis till min syster köpte en klänning som var ett ångerköp från en annan kund och då fick hon den för 6000 kronor. Det tyckte hon och de på skrädderiet var billigt. Jag tycker du i alla fall ska ta 3000 bara för arbetet. Priset kan ju ses som ett mått på kvaliteten också.
Lycka till
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 11:01   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kika runt lite på bröllopstorget så ser du vad en brudklänning kan kosta. Tror dom har begagnat annonser där. Även Tradera har väl bröllopsklänningar och en del har väl utgångsbud. Då får du ett hum om du är för billig vilket jag tycker.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 13:10   #10
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Har aldrig sytt en brudklänning- men de allra flesta brudklänningar kostar minst från 2500 och uppåt- färdiga! Så om du designar en egen, fixar och donar, tyg, provningar, arbetet osv så tycker jag att 2500 låter som rena vrakpriset! Nu är kanske jag speciell- men många av mina vänner som gift sig har betalt liknande - för färdiga klänningar!- eller betalt det i [I]hyravgift[I]: dvs det har betalt mellan 6000-10000 för en klänning!! En alltså enbart som hyravgift!

Så ta mer än 2500kr!!!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 22:51   #11
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
priset beror helt på modellen du ska sy.

Enkel modell som är snygg kan i bland vara lätt att sy och kanske inte behöver underkjol med flera lager volanger osv. blir billigare än väldigt avancerad modell med olika dekorationer i pärlor och spets mm. Priset faställer du utifrån kundens önskemål. Räkna ihop vilken modell och tygåtgång + arbetstid. Jag upskattar allt minst till 3000kr+ moms även om det är enkelt. Du har kanske behövt beställa tygprover och sedan tyg och tillbehör som slutgiltiga priset inkluderar. Det är ateljesömnad(perfekt passform)som kunden betalar för. Det är därför man har många provningar.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 23:00   #12
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Jag har tidigare sytt brudkklänning på beställning. Tog 100 kronor/timme.Då räknar jag även med mönster-ritning, klippning av tyg. Ja, allt arbete som gäller klädesplagget.( Det gör jag med alla kläder som beställs.) En skräddare tar MINST 300 kronor/ timme. Du skall absolut inte underskatta ditt arbete. Ta betalt.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 10:27   #13
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tror ärligt talat att just brudklänning kan man ta lite mer betalt för. Det är ju oftast så att man lägger mer lite extra på just bröllop och tar med i beräkningen att det kostar, så lägg dig inte för lågt prismässigt.Är du noggrann kan du säkert lägga dig på en nivå som ungefär motsvarar köpta.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brudklänning, prissättning, ta betalt

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons