Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-05-31, 15:38   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
Starta företag?!

Hej jag syr endel hattar och väskor mest på beställning. Och efter påtryckningar (!) känner jag mej nu manad att sälja in mina alster till små handarbetsaffärer och boutiquer - men för detta krävs att jag har egen firma (antar jag, för att det inte ska bli svarta ev pengar) Jag räknar ju inte med några större summor så häri ligger min fråga; Hur liten verksamhet kan man ha registrerad eg? Omsättningen kommer troligen att vara nära 0 men däremot kanske min egen arbetstid ökar fr sporadiskt till lite mer strukturerat arbete...
Vad är det som ska bokföras förutom moms?
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 15:49   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Du kan registrera aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma. Det finns inga krav på omsättning för att ha företag. Alla kostar en slant att registrera. För AB måste du ha ett aktiekapital på 50 000 kr (tror jag det är nu).
Alla affärshändelser i ett bolag skall bokföras. Dvs intäkter, kostnader, tillgångar och skulder. Allt materialinköp, telefon, fax, brevpapper fakturapapper mm.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 15:51   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om inkomsterna inte överstiger 30 000 kr per år så räknas det som hobbyverksamhet och då behöver du ingen firma.

Annars kan man ha en enskildfirma som inte gör nånting (som jag). Det är bara upp till dig hur mycket som du använder dig av firman. Fördelen med en firma är att de du säljer till kan fakturera vilket oftast är en fördel, nästan ett måste.

Jag skulle kunna skriva mer men jag börjar få sådan huvudvärk, så vill du veta mer så får du höra av dig igen. Nu ska jag ta ett pulver och gå och ta en tupplur.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 16:30   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Man kan ju lämna in och sälja på kommision, då får an betalt när det blir sålt har jag för mig. vet inte om man behöver firma då.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 17:37   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Aktiekapitalet måste vara minst 100.000 kr numera.

Anledningen till att många affärer vill att du har eget företag = F-skatt sedel är att de får kvitta ingående och utgående moms mot varandra. Det kan de inte göra när de köper av en privatperson eftersom en privatperson inte gör någon momsredovisning som staten ska ha. (Företagen förlorar på att köpa från privatpersoner jämfört med andra företagare.)

Säljer du för under 4000 kr/år som privatperson så behöver du inte ta upp dessa pengar i deklarationen har jag fattat det som när jag har kollat upp Hobbyverksamhet.

En av fördelarna med eget företag är att du kan handla av en väldig mängd leverantörer som bara säljer till företag och det dessutom till mycket bättre priser.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 17:44   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag frågade pappas revisor i torsdags och han sa 30 000 kr för hobbyverksamhet, men man ska kanske kolla det en extra gång.

Jag gick in på www.rsv.se och kollade man behöver inte redovisa moms förrens man tjänat 30 000kr. här kan man läsa mer:

http://skatteverket.se/broschyrer/344/34406.pdf


Senast redigerad av Alvan den 2005-05-31 klockan 17:52.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:14   #7
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
enskild firma...kostar inget!

Det är bara att ansöka om F-skattsedel och namge ditt företag! Heléne
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:17   #8
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
enskild firma mer....

Du kan dra av momsen på allt du köper som du behöver för din firma....du kan tjäna 5000kr utan att skatta - men du måste redovisa momsen....det ena tar ut det andra om du har underskott i firman...man måste ju ha ett tyglager tex....Lycka till! Heléne(jag har dragit av min dator tex. eftersom jag har en hemsida....)
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 11:40   #9
Bronseydesign Bronseydesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
enskild firma

Enligt RSV kostar Nyregistrering av enskild firma 1000:-. Kan det ju kanske vara värt i längden. Lilli
Bronseydesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 21:47   #10
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Kolla riskerna också...

Det finns en risk med att ha en enskild firma och det är ifall firman blir skuldsatt. Eftersom firman är du själv, innebär det att du är personligt ansvarig för firmans skulder. Man kan alltså få sälja sitt hem för att kunna betala företagets skulder. Den risken slipper man med de övriga företagsformerna.

I ditt fall kanske det inte handlar om så stora belopp och om du inte skuldsätter dig, så klarar du dig bra med en enskild firma.

När det gäller bokföringen så är det oerhört viktigt att hålla reda på ALLA transaktioner, faktiskt varenda krona. Anmäl dig till en grundkurs i företagsekonomi på Komvux till hösten. Det är en jättebra kurs som kommer att ge dig användbara kunskaper. Dessutom är ju kursen gratis!

Lycka till med företagandet!
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 09:14   #11
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag startade en enskild firma i våras. Det kostade ingenting. Om man däremot vill registrera ett namn hos PRV så kostar det omkring en tusenlapp. Jag har inte registrerat något namn ännu. Tänkte se hur det går först... vilket är tur för det har inte hänt nånting än. Blev ju gravid i samma veva och har inte haft någon större inspiration, men det verkar vända nu...vilken tur...
Dessutom har jag kört fast med vad som ska bli min hemsida...

Lycka till i alla fall!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons