Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-01-21, 17:48   #1
helenamj helenamj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 26
Trådar till overlock/coverlock?

Hej!
Jag undrar vilka trådar ni använder till era overlock/coverlock-maskiner? Använder ni Gütermann eller något annat märke? Är ni nöjda med andra märken...? Jag hörde någon säga att "icke-märkestrådar" kan skada maskinen, men jag vet inte om det är sant. Vad är er erfarenhet???

Tacksam för era synpunkter om detta!

Glada hälsningar
Helena
helenamj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 17:53   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag syr med dor tak från www.bibbistextil.se
Dom är billiga och bra. Använder dom i overlocken, covermaskinen och vanliga symaskinen
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 18:24   #3
Miata Miata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 18
Citat:
helenamj skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag undrar vilka trådar ni använder till era overlock/coverlock-maskiner? Använder ni Gütermann eller något annat märke? Är ni nöjda med andra märken...? Jag hörde någon säga att "icke-märkestrådar" kan skada maskinen, men jag vet inte om det är sant. Vad är er erfarenhet???

Tacksam för era synpunkter om detta!

Glada hälsningar
Helena
Hej!

Jag har bara bra tråd typ coats overlocktråd. Då blir stygnen fina och det blir inte så många hoppstygn. Lycka till. Miata
Miata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 19:42   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag använder mest Dortak. Både 1000 metersrullar och stora konor.
Ibland när jag vill ha fina dekorativa sömmar använder jag broderitråd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 12:24   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag använder också Dortak för det mesta, och den tråden fungerar bra tycker jag.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 07:06   #6
corren38 corren38 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 1
Overlock som ej sammankopplar tråd.

Hej!

Provar att kasta ut en fråga. Jag har en overlock, Mammylock ml 1026 som inte sammankopplar tråden. Den klipper bara tyget när jag provkör. Den har sytt fina stygn men slutade efter att jag stängde av den. Nålhållaren sitter löst också, den rör sig i sidled, min fråga är om någon snäll själ vet vad jag ska göra? Har trätt om maskinen och bytt nålar men det blev inget bättre.

Tack på förhand
Mvh Karin
corren38 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 14:51   #7
Haverskaka Haverskaka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 25
Citat:
helenamj skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag undrar vilka trådar ni använder till era overlock/coverlock-maskiner? Använder ni Gütermann eller något annat märke? Är ni nöjda med andra märken...? Jag hörde någon säga att "icke-märkestrådar" kan skada maskinen, men jag vet inte om det är sant. Vad är er erfarenhet???

Tacksam för era synpunkter om detta!

Glada hälsningar
Helena
Så lustigt, jag gick in här och skulle ställa samma fråga men du hade hunnit före!Har precis (igår) beställt en overlock (Brother 3034D) från England och längtar efter att testa.
en annan sak jag undrar är om man kan ha vanliga trådrullar eller måste man ha konformade?
Haverskaka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 15:19   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan ha vanlig symaskinstråd på plastspole, du kan använda rullar med pappersrör i mitten och koner. Du kan sy med metalltråd tjockare tråd övre och under griparen.
Jag rekommenderar att du köper konor i dom färgerna du kommer att använda mycket och 1000 meterrullar i dom du inte använder så mycket. 1000 meter rullarna räcket ganska länge. Köp en rulle tråd av varje färg till din vanliga symaskin också. Vissa sömmar syr man på overlocken och andra på symaskinen. Ha båda maskinerna framme och nära varandra så at det är lätt att byta mellan maskinerna.
Jag brukar sy sömmar jag inte är helt säker på först med den vanliga symaskinen med långa stygn innan jag syr sömmen på overlock. Detta gör jag för att det är mycket lättare att sprätta vanlig söm än overlock och för att inte riskera att man klipper bort tyg man skulle behöva.
Sömmarna blir finare om man låter overlocken klippa bort en bit av sömnsmånen.
Passa på att köpa en extra uppsättning knivar, dom är bra att ha om du skulle skada eller knivarna blir slöa. Detta händer nästan alltid när man år mitt uppe i ett projekt. Dom slöa knivarna lämnar du till ett sliperi och du får tillbaka dom och dom brukar vara i nyskick eller bättre.

Tråd köper till bra pris du hos Bibbis texil.

Lycka till med din nya kompis. Förstår att du går i väntans tider.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 21:15   #9
Haverskaka Haverskaka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 25
Tack Bila för ditt utförliga svar!
Har just beställt hos. Bibbi! Såg att min maskin redan hade lämnat England (trots att jag beställde i går em!) så har jag tur får jag den på måndag!
Haverskaka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons