Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-08-16, 09:44   #16
malajo malajo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2018
Inlägg: 17
Vaselin, det borde man ju tänkt på.
Jag hade något litium-fett hemma, till växlarna på cykel egentligen, oxå "vitt", vet dock inte om det är ätbart. Jag använde lite sånt i alla fall.
Men det är inte direkt att jag behöver smörja upp några plast-detaljer vad jag vet.

Jag värmde i alla fall på stället för det inte snurrar som det ska men jag fick inte det att lossna.
Kanske är det något fel på maskinen eller så sitter det mycket hårdare än jag trodde det kunde göra.
Där finns plast-detaljer i närheten så jag vill inte värma för mycket.
Hjulet snurrar alltså fint för att ställa in söm-bredd, men när man ska ställa in för knappnåls-söm går den inte vrida.

Jag fick ihop en lite video som kanske visar var det strular någonstans. Fick filma med telefon samtidigt som jag försökte demonstrera, vinklarna är alltså inte dom bästa!

https://youtu.be/rzYE2NE5zeY

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
malajo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:47   #17
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Svar: Nu vet jag inte exakt var dessa kugghjul sitter, men smörjmedel som är snälla mot plast är exempelvis vaselin, silikonfett och olika typer av "vita fetter" ...
...
Men ofta så klarar sig plastkugghjul utan smörjning då många plaster är "självsmörjande". Om kugghjulen havererar kan detta bero på att plasten är gammal och vittrar sönder eller att någonting kärvar så att kugghjulen får för hög belastning.
[/url]
Den här rekommendationen var inte så lyckad. I det här fallet är det inga kugghjul som kärvar, det är kamhjul av plast och de ska aldrig smörjas. De liknar inte kugghjul. Däremot är det sant att plasten är gammal och vittrar sönder.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 10:54   #18
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Den här rekommendationen var inte så lyckad. I det här fallet är det inga kugghjul som kärvar, det är kamhjul av plast och de ska aldrig smörjas. De liknar inte kugghjul. Däremot är det sant att plasten är gammal och vittrar sönder.
All plast vittrar sönder med tiden. Så är det.

Det kan finnas andra delar som kan behöva smörjas och det är en viktig allmän kunskap att ha med sig överhuvudtaget vid all meckande och smörjande av olika delar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 11:02   #19
malajo malajo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2018
Inlägg: 17
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Den här rekommendationen var inte så lyckad. I det här fallet är det inga kugghjul som kärvar, det är kamhjul av plast och de ska aldrig smörjas. De liknar inte kugghjul. Däremot är det sant att plasten är gammal och vittrar sönder.
Vet du vad som felar i min maskin?
Eller missförstår jag dig?
Har du någon lösning i så fall?


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
malajo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 14:18   #20
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
malajo skrev: Visa inlägg
Det e ju alltså ratten för stygnbredd som inte funkar som den ska, men bara när den är utdragen. Vanlig bredd går att justera som den ska.

Reparatören jag snackade med igår hade noll lust att hjälpa till med frågor angående olja/smörj av plastdetaljer. Det enda svaret jag fick av dom vad är jag gärna fick lämna in min maskin till dom för service.
Dom hade inget annat än symaskinsolja att sälja.
Som jag nämnde tidigare så gör de flesta reparatörer inget åt såna här fel. Men det finns några få som tillverkar nya detaljer med 3D-skrivare. En sådan finns på Vintervägen i Tyresö. Han tar tid på sig, men är mycket duktig och klarar av många sorters fel.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-16, 18:48   #21
Palmen58 Palmen58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2023
Inlägg: 1
Sent svar

Jag hade samma fel på min husqvarna 2000.
Hittade följande YouTube video som löste problemet.
https://youtu.be/mPfnx0F7968?si=dFDfCoeq2mBo2Eir.
Palmen58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons