Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-23, 22:06   #1
MER MER är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 40
Hjälp, min stickmaskin har slutat fungera

Min gamla Brother KH840, hålkort med resårbädd, "vill inte" då jag sätter patentarmen på släden(huvudbädden). Nålarna verkar inte åka "tillbaka" utan fastnar. Det är nålar på huvudbädden, resårbädden är i viloläge. Maskinen har varit min tjänare i över 20 år och den har fungerat klanderfritt. Jag vet att Brother inte tillverkar hem-stickmaskiner längre. Jag har rengjort, smort, kollat och flyttat runt nålar. Kan jag göra något mer? Känner någon till någon bra "service-gubbe" som kan trolla? Är det lönt att försöka fixa till min gamla maskin? Har svårt att tänka mej vara utan en stickmaskin med dubbelbädd. Om jag ska köpa en ny vad ska jag då välja och vad kostar de i dag, ska man nöja sej med hålkortsmaskin eller ska man satsa på en elektronisk,(känns dyrt)?
MER är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 17:43   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Usch så tråkigt att den inte fungerar. Jag har egentligen inget bra tips på vad du skall göra mer. Du verkar ha gjort det jag skulle föreslå. Jag skulle kolla tryckstången ocskå. Jag antar att Brother också har något sådant. Tyvärr vet jag inte om någon "servicegubbe" heller. Bara hoppas att någon annan gör det.
Om du inte vill köpa en ny maskin finns det många begagnade på blocket. Du kan få en komplett dubbelbäddsmaskin ungefär som den du har för 3000-4000 kr. Stickmaskineer, speciellt de icke-elektroniksa har ju en väldigt lång livslängd.

Hoppas iallafall att du får din maskin att fungera!

Lycka till

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 18:37   #3
MER MER är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 40
Tack Nina
Men jag undrar vad tryckstången är? Jag har ingen,tror jag, vad har den för funktion./MER
MER är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 20:51   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det är en stång som ligger över nålarna och håller dem på plats. Jag vet inte hur det ser ut på en Brothermaskin eftersom jag har en gammal Empisal föregångare till dagens Silver Reed. Den här stången har skummgummi på sig och den brukar torka. Då kan man få problem att sticka. Min trycksgång ligger inte synligt utan i rännan där nålarna löper. Tvärsöver nålbädden. Knepigt att förklara märker jag. Hoppas att det är lite begripligt.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 22:30   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej Jag har 2 st elektroniska stickmaskiner som jag kör över ett datorprogram en standard 200 nålar och en grov 110 nålar .Ang tryckstången Den sitter pricis innanför metallbädden, när du skall byta nålar måste du dra ut stången i den andra sidan mot vad dom nålarna sitter du skall byta .Då fjädrar dom upp och blir sladriga och lösa så du kan föra ut nålarna och byta .när du skall föra in stången igen måste du hålla ner nålarna så stången kan föras över dom .stången håller ner nålarna i bädden .Stång finns på resårbädden också,det borde vara likadant på din maskin .om du köper någon annan maskin i framtiden finns det bara ett märke och det är silver reed. om du har en stång och inte får tag på en ny kan du kanske byta skummgummit om det inte ser bra ut. Men kontrollera att det inte är någon lös grej på släden eller nålbädden
Hälsningar Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 20:53   #6
MER MER är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 40
Tack alla. Jag har använt tryckstången utan att veta vad den kallas. Jag måste dra ut den vid nålbyte. Nu leker livet igen, jag har fått hjälp av Birgitta på Jämtstick hon tipsade om att höja patentarmen/avstrykaren lite vilket jag gjorde med 2 egenhändigt tillverkade brickor av plast.Nu fungerar den perfekt igen./MER
MER är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 19:12   #7
judy judy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 2
Hej MariAnne, jag läste om din stickmaskin en sådan måste ju bara fungera jag har själv en likadan. Nu till ditt problem har du bytt den stången som sitter under nålarna den kan vara utsliten. Du kan ta kontakt med Birgits stickbod som ligger i Lilla Edet hon har reservdelar till sådana maskiner och kan säkert hjälpa dig. telefon nr. dit är 0520-660622
judy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons