Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-14, 12:57   #1
chikabi chikabi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 3
Question Stickmaskiner!

Hej!

Jag funderar på att köpa en stickmaskin, men jag har upptäckt att det är en hel djungel med massa konstigheter som jag inte fattar något av.... Skulle vilja ha svar på några frågor och någon här kanske kan hjälpa mig. Jag har läst trådar om stickmaskiner som har funnits här på forumet, men jag känner mig ändå som ett frågetecken...

Kan man sticka allt möjligt med en stickmaskin? T.ex vantar som man vanligtvis stickar på strumpstickor?

Hur mycket kostar maskinstickningsgarn och vad är det för skillnad på sånt garn och vanligt?

Vad är hålkort?

Vad är skillnaden på olika maskiner. T.ex. för standardgarn och grövre garn? Kan man inte sticka olika grovleker med samma maskin?

Hur snabbt går det att sticka med maskin?

Jag har nog fler frågor men just nu får det räcka såhär...hoppas någon kan svara mig!!

Kram kram /Ida
chikabi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 13:21   #2
helenaziethen helenaziethen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 16
Hej Ida
Jag har en stickmaskin Brother men det är 5 år sedan jag använde den sist.
Har man en del kan man sticka slätstickning ska man sticka resårstickning måste man ha en del till som man hänger på maskinen,
Det finns maskiner både till mindre och större maskstorlekar jag har en som kan ha garn till max stickor 6-7.

Du kan bara sticka släta stycken.

Hålkort är så man kan göra mönster. Det går fort att sticka på maskin du ska bara dra en släde(tror det heter så) fram och tillbaka.

Vad det är för skillnad på stickmaskinsgarn och vanligt vet jag inte men man kan använda vanligt garn man måste bara linda om det så det löper bättre.

Jag hoppas du blir hjälpt av detta.
Kram Helena
helenaziethen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 14:26   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Instämmer...

Har stickat på handstickmaskiner i min utbildning. Det går fort och är enkelt. Man kan bara sticka slätstickning, resår etc. Inga vantar eller sockor. Kan säga att det blev i stortsett bara halsdukar för mig och hela klassen.

Du kan använda vilket garn du vill, bara att det ska spolas på stora spolar, typ plaströret som overlock-tråden sitter på. Man är ganska begränsad då nålstorleken är den samma på hela maskinen och man byter dem inte om beskrivningen anger stickor med ex. grövre tjocklek.

Det är inte så att du kan sitta framför tv:n och sticka som avkoppling precis. Den ska sitta fast på ett bord och det är en helt annan teknik än med vanliga stickor när du ska avmaska, öka maskantal osv. Stickar du inte mkt skulle jag inte rekommendera dig att köpa en.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 14:47   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det ska gå att maska av för ärmhål m. m. men det har jag inte provat så jag vet inte hur man gör. Man kan ju sticka olika mönster med olika färger eller hålmönster.

När jag höll på på skolan så exprimenterade vi ganska mycket med olika hålmönster som man kan skapa med hjälp av hålkort och vi stickade in olika garner i stickningen m.m. Det blev riktigt häftiga grejer fast det slet rätt mycket på maskinerna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 14:53   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Jag har haft en stickmaskin en gång i världen,
Och det går visst sticka vantar och sockar, men då får man sy ihop dem. "toppen" på vanten eller sockan kan man sticka med hoptagningar och sedan sy fast mot den raka avmaskade kanten.
Jag gjorde många vant-par till mina pojkar när de var små.

Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 20:47   #6
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Det går att sticka sockor och vantar på den, men för att sticka runt och resår (om du inte vill plocka upp för hand) så behövs det en dubbelbädds maskin. Det som inte e så lyckat med en stickmaskin är att minska eller öka en eller flera maskor mitt i ett stycke, eftersom man då måste flytta allar maskor, det finns hjälpmedel för det, men det går att göra om mönstren så att de passar en stickmaskin. Nålarna till stickmaskinen är ju alltid lika stora, men det finns en ratt på släden, där man kan ställa in spänningen.

Om du vill kunna sticka med vanliga handstickningsgarn rekommenderar jag en mellan stickmaskin, den har 6,5 mm mellan nålarna. en standard stickmaskin har 4,5 mm och grovbädden 9,0 mm mellan nålarna. Själv äger jag för tillfället tre stickmaskiner varav den ena är en standard brother och den andra en grovbädds Silver Reed och den tredje är en Singer med 5,5 mm mellan nålarna.
Det går alldeles bra att använda handstickningsgarn precis som de andra här har påstått, bara du först antingen har rullat det på kon eller till ett speciellt nystan med en nystmaskin.

När man börjar bli lite van och och det inte krånglar så går det bra att sticka en tröja på några timmar, det tar längre tid att montera ihop den.

Jag rekommendera att du skulle gå en liten kurs i maskinstickning, eftersom det inte är så lätt som det ser ut och man kan stöta påmånga små problem.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-15, 19:30   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Ska försöka besvara en del av dina frågor som de andra inte skrivit om. Hålkort tex. Det är en remsa där man klipper hål med en håltång. En maskin som är utrustad med detta mönstersätt kan sedan sticka mönster efter hålkortet. Man brukar ha en rapport på 24 maskor så alla mönster måste alltså gå jämt upp med 24. Att en standardamaskin kallas just detta beror på att de garner man använder var de som var vanliga handstickningsgarner på 40 och 50 talen. Allstå mycket tunnare än dagens vanliga handstickningsgarner. Som någon skrev är det en mellanstickare som är den maskin man kan använda till våra handstickningsgarner. De har inte funnits så länge på marknaden. Ingen har hålkort och få finns att köpa begagnat. Det finns en elektronisk men då får man ge ut en förmögenhet på datorprogram och maskin. Själv har jag en manuell LK-150. Mycket lättanvänd och bra maskin. Resårerna brukar jag sticka förhand framför tvn. Jag har också stickat massor med sockor på denna maskin.
Jag har också en gammal Empisal 360 med resårbädd som är en sk. standardstickmaskin och så har jag Bond som är helt manuell och stickar tjockare garner.
Garner till standardmaskinerna är svårare att få tag i. Helst skall de vara på kon. Jag köper på postorder från olika ställen. Till LKn är det bara att gå in i vilken garnaffär som helst. Men det är inte bara garn man skall ha, man skall ha någon slags beskrivning också. Det är nästan ännu svårare att hitta. Finns en del på internet annars får man beställa eller skaffa ett dataprogram som gör mönster. Det finns också ett tillbehör till vissa maskiner där man ritar upp mönstret i halv eller hel skala och stickar efter. Då kan man rita själv i rätt skala efter någon tidning.
Lättast att köpa på begagnatmarknaden är standardmaskiner.
Det finns hur mycket till som helst att skriva om detta ämne. Du får gärna maila mig privat eller ställa fler frågor här.
Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons