Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-27, 21:18   #1
yolenaur yolenaur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Sy balklänning

Hej, jag funderar på att sy min klänning till studentbalen. Har dock ingen aning om vad jag ska börja, var hittar man mönster, vilket tyg ska man använda, hur mycket kommer det kosta, etc etc. Klädkoden kräver att den ska vara hellång.
Någon som har något tips?
yolenaur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 21:58   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Smile

Hej.

Mönster köper du i tygaffärerna. Burda är det vanligaste mönstret, men även Buttrick´s, McCall´s och Vogue finns i större affärer eller på nätet

http://www.mccall.com/

Det står normalt på baksidan av mönstret vilket tyg som är lämpligast för just den modell du valt. Siden och sammet är fint men tyvärr dyrt. Man kan också använda satin som är glansigt eller bomullssammet som är betydligt billigare. Hur dyrt det blir beror på mönstret och tygvalet. En lång klänning, som du ska sy, kommer att bli betydligt dyrare med dyra tyger så om man är ovan att sy så är det nog bäst att välja ett billigare material. Stoff och stil har en hel del fina tyger och en del mönster:

http://www.stoffochstil.se/

Vad det kommer att kosta är jättesvårt att säga men räkna med minst 400 kr eller mer om du ska ha "allt" dvs: Mönster,tyg, tråd, blixtlås, foder m.m. Det var ungefär det jag betalade när jag sydde en festklänning i satin.
Skriv gärna igen och lycka till med klänningen och hoppas att du får en underbar studentbal!

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 07:28   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Om du bor i närheten av en tygaffär kan du gå dit och bläddra i mönsterkatalogerna, och se om du hittar något du gillar, annars går det som sagt att titta på mönster på nätet. På länksidan här kan du hitta en hel del sidor.

En balklänning kan kosta allt från några hundralappar och uppåt, hur mycket det blir beror som sagts ovan på materialvalet, men ofta går det att göra ekonomiska val så när du väl har hittat ett eller flera alternativa mönster kan det vara klokt att fundera över dels vad för tyg som är lämpligt att använda men också vad du tycker att du har råd med.

Det kommer säkert att bli jättebra till sist, du verkar ju ha väldigt bra framförhållning och tid att leta efter den perfekta modellen och det perfekta tyget.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 10:08   #4
mimmione mimmione är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 1
jag gillar burdas mönster, de har en bra sybeskrivning som är lätt att följa, särskilt om du inte är så van sömmerska. Tyg är ju som allt annat finns från jättelite till jättemycket, jag har turen att bo i tygriket så här finns mycket bra tyger till bra pris.
mimmione är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 16:30   #5
yolenaur yolenaur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Tack så mycket för era utförliga och snabba svar. Var och kollade i en tygaffär idag, och har bestämt mig för att sy en själv. Blir definitivt mycket billigare än att köpa, och kul också
Återkommer när jag valt mönster
yolenaur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 18:47   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag vill bara utfärda en liten varning för Stoff och Stils mönster, de har ofta väldigt luddiga beskrivningar så om det är första gången man ska sy kan det blir svårt. Tygerna är dock inget fel på.

Mitt första större egna projekt var också en balklänning, och det är otroligt roligt att komma i en balklänning som skiljer sig från mängden.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons