Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-26, 14:07   #1
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Huskylock 936 eller Pfaff Coverlock eller...?

Hjälp, jag håller på att bli tokig på overlockdjungeln!
vad skall man ha för maskin?!
vill kunna sy täcksöm och förstärkt tcäksöm samt mer vanliga overlocksömmar. gärna 4 eller 5-trådigt.

...men sedan finns ju alltid den där pfaff "creative coverlock 4874" men priset på den vet jag inget om..bara att den har 30 sömmar!

efter allt man läst om inställningar på overlocker så verkar det praktiskt med automatisk trådspänning och differentialmatning, därav funderingar på huskylock 936. Huskvarna är jag mer insatt i än alla andra märken så jag är tacksam för så mycket info och åsikter från er som har overlocker!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 15:19   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Testa maskinerna och kolla hur svårt det är att ställa om till coversöm. Jag har haft 936:an och blev aldrig överens med den. Så det är nog mitt hetaste tips att kolla hur svårt det är att bygga om till olika sömmar.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 16:12   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har en pfaff 4862 och har haft en huskylock 936, båda klarar av att sy täcksöm.

Jag hade bara problem med täcksömmen på 936:an så jag lämnade tillbaka den och köpte pfaffen i stället. Pfaffen ställer även den in trådspänningen själv och har fungerat jättebra (så länge man kommer ihåg att lätta på pressarfotstrycket ordentligt när man syr täcksöm). Den är också en aning lättare att ställa om mellan de olika söm sorterna än 936:an.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:32   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag tycker du ska kolla in Janome 1200d. Det verkar var en ny kombinationsmaskin med både overlock och coversöm, den har också topcoversöm. Det står om den i nya symagasinet som man kan ladda ner från janomes hemsida www.janome.se.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:44   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tycker du skall kasta ett öga på Singer 14T957DC. Det är min första overlock (5-trådig som även syr upp till tretrådig täcksöm) och jag syr utan större mankemang samtliga sömmar på den. Den är antagligen väldigt robust eftersom jag som är novis på sånthär får riktigt bra resultat utan att bråka med maskinen. Dessutom har den en go mekansik känsla.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:40   #6
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Å tack för alla bra svar! Verkligen synd att sonen fick tänder när det var syfestival, planen var att kolla runt där, alla på ett och samma ställe liksom!!
Men ni har gett mig bra input!
Har ju läst en hel del om folks meck med 936an...jag har varit tekniker om det är något sådant som ställer till det...men bäst är väl att testa!

känns lite som man är otrogen om jag byter märke! Pfaff och husqvarna är i alla fall WSM-group!!

må bästa maskinen vinna!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons