Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-29, 07:01   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Sömsmån, blixtlås och foder - smakråd

Jag syr efter ett Vogue-mönster och där är det 15 mm sömsmån. Eftersom det är taft i tyget så MÅSTE jag sicksacka innan jag syr. Men, ska jag behålla alla sömmåner efter jag har sytt ihop klänningen. Det är 5 stycken i framstycket och 6 i bakstycket, så det blir en ohygglig massa tyg.

Nästa fråga är blixtlåset. Enligt mönstret så ska det sitta i ryggen. Men igår så provade jag festkläder och NÄSTAN alla hade faktiskt blixtlåset i armhålan och neråt. VÄldigt praktiskt för då kunde man ta på sig kläderna själv. Finns det någon jag borde tänka på om jag väljer att byta placering av blixtlåset. Hur långt måste det vara och så...?

Slutligen. Jag ska sätta foder i klänningen också. Jag har INTE tänkt att sy 11 våder och sy i kilar längst ner i kjolen på fodret. Så, jag tänkte spara mig lite jobb. Hur mycket kan jag spara?? Räcker det med att jag syr ihop själva klänningen och ritar av den och klipper foder efter det, eller måste jag pilla lite mer?? Det är ju som sagt en festklänning, så slitaget blir väl obefintligt i princip, men passformen behöver ju vara hygglig. Jo, det finns mönsterdelar så att halslinningen ska vara fodrad med samma tyg som klänningen.

Just nu så går det riktigt bra med klänningen. Jag har två veckor på mig att ro iland detta projekt och det börjar se "inte helt hopplöst ut" i alla fall. Trots om det nog är ett av de svåraste projekten jag har gett mig på så finns det hopp om livet!!

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 16:30   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Dragkedjan ska gå lika långt ner (mät från midjan och nedåt) i sidan som det skulle ha gjort bak. Annars är det väl inget särskillt att tänka på. Ha inte för stora invik vid sidorna bara, eftersom sidsömmen normalt är betydligt kurvigare än mittsömmen bak.

I alla fall i livet måste du nog göra fodret i samma form som klänningen, men kjolen kan du nog förenkla om du vill.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 18:43   #3
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag har hört att dragkedjor under armen slits sönder fortare än de mitt bak, det kan va värt att ta med i beräkningen
/Sara
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons