Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-16, 18:54   #1
Karinska Karinska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 9
Handtag till kasse

Hej
Jag håller på att sy en tygkasse och har nu samma problem som jag alltid får i det här läget!
Jag ska sy handtagen, ganska smala korvar som man sen vränger. Problemet är att när jag vränger korven upptäcker jag alltid ett litet hål. Det slutar med att jag får sy om 100 gånger tills det håller. Hur gör ni? Om man har mycket sömsmån blir det ju svårt att vränga?
Karinska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 18:59   #2
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Varför inte ha mer sömsmån när du syr och sen klipper ner den, då brukar det inte bli hål.
Ett annat alternativ är att sy typ med pressarfotsbredd eller nåt annat stadigt (jag har syfötter med guider) och ha vikningen till höger mot kanten då brukar det också klara sig. Att klippa rakt hjälper också.

Lycka till!

MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 19:17   #3
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Våga vägra att vränga! ;)

Jag har personligen tröttnat på att vränga sådana handtag, pga att det oftast blir så som du skriver Karin. Det är inte värt besväret (tiden och irritationen) när man bara gör en tygkasse resonerar jag. Istället så brukar jag pressa in kanterna och sy ihop med en synlig söm ton i ton med tyget utanpå precis på kanten. Ibland gör jag en på varje sida för symmetrins skull... Det ser helt ok ut tycker jag och en annan fördel är att
det går att "fodra" handtaget med något annat tyg lättare, så att det blir skönare att bära kassen för händerna. Mycket tacksamt när man ska släpa hem tunga matvaror tex!

Om jag gör större projekt där jag absolut måste vränga får jag naturligtvis bita ihop och kämpa med det...
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 19:19   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sen finns det ju vrängnings verktyg att köpa i sybutiken. Har själv inte provat, men jag har suktat efter sådana ett tag för det verkar bli så mycket enklare att få runt allt speciellt om det är smalt och långt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 20:37   #5
tk81 tk81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 99
dom verktygen är jättebra blir så mycket lättare att vända banden så. de går även att an vända när man sy gosedjur med smala häner, fötter och svansar som annars är svåra att få ut.
tk81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 13:48   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Enklare handtag

Jag har 2 tips.
1.Använd overlookmaskin.Sy en lång "trådfläta" lite längre än handtaget du skall sy, klipp inte av den.Lägg nu trådflätan inne i ditt ihopvikta
hantag.Låt enden sticka ut. Sy i hop sömmem med overlooken se till att du inte syr fast trådflätan någon stans.Nu kan du försiktigt dra i trådflätan när du vränger handtaget det blir genast mycket enklare.

2.Jag jobbar med barn i skolan. Så här låter jag barnen göra handtag: Klipp handtagsremsan 4 ggr färdig bredd.Pressa och vik in kanterna så de möts på mitten.Vik sedan handtaget på mitten.Handtaget blir alltså vikt 4 ggr.
Sy raksömsstickningar på båda sidorna.
Det blir ett stadigt bra handtag utan krångel.
Lycka till Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 21:12   #7
Karinska Karinska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 9
Tack!

Tack för alla jätte bra tips!
Ska snart ge mig på en kasse till!
Karinska är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handtag, kasse, väska


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons