Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-15, 12:37   #1
HansO HansO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Övermatningsmaskin för amatör

Hej alla!

Har träffat på sysidan då jag var ute och letade information - verkar som det kan vara ett bra forum att, lite försynt, ställa en fråga i! Hoppas någon har en minut över.

Jag ska klä om ett par fåtöljer hemma. Tyget är på väg, och det rör sig om ett relativt tjockt och dyrt ylletyg.

Så vi tänkte ta och uppgradera maskinparken hemma en smula. Jag behöver en symaskin jag kan ha till detta projekt, nere i garaget. Frågan min är ganska enkel (för er som vet):

Finns det något bra alternativ i val av billig och bra äldre symaskin om man vill ha möjlighet till övermatning? Varierar övermatningens "kvalité" med valet av symaskin, eller är det bara att försöka hitta billigast möjliga?

Jag är nämligen less på att tyget blir "mindre" på ovansidan - som det har varit under åren då jag har provat att sy grejer. Som ni fattar är jag en amatör, så alla svar tas emot med tacksamhet.

/Hans

Senast redigerad av HansO den 2006-02-15 klockan 12:42.
HansO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 14:02   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
om du har väldigt tjocka tyger skulle det hjälpa om du kunde ändra pressarfotstrycket .om du fixerar tygerna tråklar ,nålar etc så hjälper det litegrand.en gammal industrimaskin med övermatningsfot kanske .det finns nog många bra.det gäller att hitta dom .det måste vara en stark maskin som orkar dra tyget även om det är motstånd.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 16:38   #3
HansO HansO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Tack för inputen Ann-Christin!

Mja, jag har inte plats för en industrisymaskin, måste kunna slänga upp på hylla då arbetet är avslutat.

Jag har sett att även lite äldre Singer och Husqvarna-maskiner kan utrustas med övermatningsfot - frågan är bara om sådana fötter på sådana maskiner är bäst lämpade för att sy lapptäcken, typ, eller om de klarar av lite grövre sömnad?
HansO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 16:45   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En gammal trampmaskin, kan vara bra att sy i kraftigare material, de tål en hel del också.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 18:18   #5
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej
Jag har en Pfaff Jeans & Stretch med övermatning, en mycket stark maskin, Jag syr allt möjligt med den, den klarar även skinn och läder, lika bra som tunnt siden.
Jag har även en Janome som man kan sätta på en övermatning, men den går inte att jämföra med Pfaffen. Lycka till med ditt maskinval!
Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 23:14   #6
HansO HansO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Mmm. Jag har efter mer surfande börjat luta åt att det får bli en Pfaffmaskin. Som jag fattar det så kom deras övermatning på 70-talet, så det blir till att försöka hitta en gammal sådan maskin (har inga behov av elektroniska finesser).
HansO är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons