Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-09, 16:38   #16
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vet inte om jag uppfattar din fråga rätt men med täcksömmen så behöver du inte overlocka kanten innan utan det räcker med täcksömen. Antingen så ser man till att kanten hamnar mitt i virrvaret på baksidan eller så syr man en bit in och klipper bort överflödigt tyg så nära sömen som möjligt, första alternativet är att föredra om man har tyger som fransar sig.

Kan tillägga att man även kan sy med täcksömmen från avigan för att få virrvarret som en dekorativ söm, men då måste man overlocka kanten först.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 20:18   #17
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej jag har en 5-trådig pfaff hobbylock 4870.Den är helt underbar Jag har 3 olika nålar. Kan sy 21 olika sömmar,den har 3 olika pressarfotstryck,Jag kan koppla bort knivarna om jag inte vill skära tyget.Den har differensialmatning tex om du syr i stickat .denhar tex flatlock,rullsöm om du vill göra kanter i tunt organsa.chiffong.overlocksöm 2,3,4 trådar samt kedjesöm med eller utan overlock ,Den har dessutom friarm. Jag har haft den i 8 år Den gör fantastiska sömmar .Det enda minuset ör att jag måste ta fram bruksanvisningen varje gång jag skall trä om den för att ändra sömmarna.Men detär det värt .När jag köpte den kunde jag inte hitta något som var bättre,Den var förstås dyr.10.000:- efter prutande.Varje gång jag använder den säjer jag : vilka fantastiska sömmar.Du måste också justera trådspännigen efter en tabell.Som du märker älskar jag maskiner därav mitt namn Teknikfreek.Densom mest liknar min idag är 4842.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-02-09 klockan 20:54.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 22:24   #18
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jo, jag har ju nu blivit väldigt sugen på en pfaff faktiskt. Det är ingen som jag hört haft problem med sin och den är ganska lätt att trä.

Frågan är bara om dom finns begagnade att köpa?

Angående fållvikare eller täcksöm.....På min orchidea kan man ju köpa till en fållvikare som man kan sy fållar med. Då viker den dubbelt och syr samtidigt en raksöm. De blir väl lika snyggt som en täcksöm även fast det inte är som tvillingsöm? Eller varför väljer många täcksömmen i stället? Vill ni eller folk som handlar uppsydda kläder gärna att det ska se fabrikssytt ut?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-10, 00:23   #19
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Fast det är ju inte riktigt samma sak. Täcksömmen=något elastisk,
vanlig raksöm med fållvikare på vanlig maskin=inte elastisk alls,
tvillingnål= ytterst lite elastisk.

Täcksömsmaskinen använder man för fållning på tex trikåtyger för att stygnen inte ska spricka när man tex tar på sig en tröja. Och säljer man kommersiellt så är det ju inte gångbart med sömmar som går sönder så lätt.
Kram Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-10, 15:20   #20
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Jag har också en Pfaff 4862. Ganska nyinköpt men helnöjd så här långt. Hade en Singer innan och ångrar inte att jag bytte. Jag inhandlade Pfaffen på Symaskinsagenturen i Gbg. och Lasse tog min gamla i inbyte. Fick genomgång på maskinen i affären. Han har även begagnade maskiner också.
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 12:43   #21
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Citat:
KarinA skrev:
Fast det är ju inte riktigt samma sak. Täcksömmen=något elastisk,
vanlig raksöm med fållvikare på vanlig maskin=inte elastisk alls,
tvillingnål= ytterst lite elastisk.

Kram Karin
Hm, men det borde väl gå att sy med elastisk söm med tvillingnål eller med fållvikaren? Eller det kanske inte går. Och det jag syr i mest är ju stretchtyger.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 12:51   #22
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Helen
Töm Din email-box, den är full, mailen går inte fram
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 14:30   #23
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Jag tycker fållvikare och tvillingnål verkar knepigt tillsammans. Fållvikaren gör vikningen på ovansidan av tyget, där även de två raksömmarna kommer med tvillingnål. På den sidan som normalt skulle betecknas rätsidan så blir det ju tvillingnålens sicksack. Det kanske är snyggt, vad vet jag, med då jämför vi inte med täcksömsmaskin längre.

Sedan är det oklart om tvillingnålarna får plats i pressarfoten med det kanske den gör, det finns ju smala tvillingnålar. Och om man använder en bred tvillingnål som kommer den ju inte träffa fållvikningn i pressarfoten pefekt.
Kram Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 19:02   #24
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Med en tvillingnål kan du endast sy med raksöm inställt. Börjar du syr andra sömmar lär det antingen bli väldigt trassligt på undersidan eller så förstör du din maskin när nålen/nålarna börjar gå i sidled.

Ska du sy i stretchtyger och sedan sälja dessa är du i princip tvungen att använda täcksöm, åtminstone enligt mig. Alternativet tvillingnål är bra när man syr till sig själv och närmaste bekantskapskretsen inte kommersiellt, det blir helt enkelt inte tillräckligt bra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 12:19   #25
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Citat:
Dahlia skrev:
Helen
Töm Din email-box, den är full, mailen går inte fram
Aina
Ojdå, de ska jag göra så fort det går att logga in på min mejl för nu går inte ens det. =)
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 23:24   #26
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Intressant diskussion det här!
Jag har sytt massor av trikåplagg och baddräkter till folk, även betalande.
Något behov av täcksöm har jag aldrig upplevt. Inga sömmar har spruckit!
Så här gör jag:
Ser till att nålen är ny ofta.
Syr ihop med vanlig tretrådig overlock.
Syr fast baddräktsresårer med tvillingnål, sträcker då lite på resåren.
Fållar med det som kallas "Dubbel overlockssöm" på min symaskin, det blir snyggt och spricker aldrig.

Fördelarna med täcksömmen är att den går snabbare, fördelarna med vanlig symaskin är att man lättare får exakt rätt färg på tråden, overlockstråd finns inte i alla färger (utom för syfabriker) och man slipper köpa 3-4-5 stora koner av en färg.

Jag är också lite symaskinsfreak, naturligtvis kunde man tänka sig en maskin till, och ett trådskåp med alla färger i världen. Tid, pengar och plats...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 06:07   #27
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Allt beror väl på vilket uttryck man är ute efter. Visst går det bra att sy en tröja eller liknande med overlocksömen på en vanlig maskin. Men om man vill ha en söm som ser ut som två raka sömmar bredvid varandra, vilket jag uppfattade att Hellebelle ville, är täcksömen den som blir snyggast, och mest hållbar.

Inte behöver man köpa specialtrådar till det heller. Det går utmärkt att använda vanlig sytråd till täcksömmen, två rullar till de övre trådarna och en neutral overlocktråd till den undre brukar jag ha.

Baddräkter och bh:ar syr jag aldrig med overlock, förutom någon enstaka sidosöm. Jag använder endast tre olika sömmar där, raksöm, smal sicksack och trestegssicksack. Om man tittar på den typen av plagg i butik så är de sömmarna också mycket vanliga.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons