Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-08, 16:37   #1
willa willa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 2
symaskinsval för klädsömnad

Hej
Jag är alldeles ny här och kan ingenting om någonting, men vill gärna lära mig.
Har länge sytt på min lilla no-name maskin som knappt fungerar. Mitt stora intresse är att designa kläder och jag skulle vilja kunna sy upp dem själv, främst är det underkläder. Har ni några tips på maskin jag borde köpa? Vilken prisklass som helst så jag vet vad som finns. Bör inte vara alltför komplicerad att hantera då jag inte är särskilt insatt.

tacksam för svar!
willa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 17:15   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det bästa du kan göra är att gå till en symaskinsåterförsäljare där du bor och gå och in och hör vad dem har. Egentligen ska du besöka ett par så du kan jämföra olika märken etd. Be och få broschyrer.

Nämn att du vill ha en enkel maskin. Ev. om du kan tänka dig att köpa en begagnad. Vad är du beredd att lägga? Du kan få tag på en billig maskin från Ellos eller Rusta för 900kr och en mkt avancerad för över 10 000kr. (De billiga rekommenderar jag inte!)

Du bör kanske till att börja med ha en vanlig hushållsmaskin med raksöm och zick-zack och en del andra sömmar (finns en del trikåsömmar på dem), men om du ska sy mkt underkläder, i trikå kanske en overlock är att föredra. De enkla kostar runt 4-5000 kr nya.

Det flera märken, Bernina, Bernette, Husqvarna, Jarnome, Elna etc etc... De är likvärdiga i funktion, men kanske inte i priset. Vissa är avancerade med mkt elektronik, med andra är enkla och mkt mekaniska.

Besök en försäljare och få lite broschyrer. Smaken är som baken om vad man tycker är bra och erfarenhet. Hos en försäljare har du även möjlighet att provsy maskiner.

Lycka till!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 20:30   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Ett tips!
Ta med de tyger du brukar sy i eller de mest besvärliga tyger du sytt i och provsy i butikerna. Då kommer du snart att känna vilken maskin du tycker bäst om och där sömmarna blir snyggast. Spara dina provlappar i högar och granska sömmarna från fler maskiner hemma. Försäljarna har oftast provlappar i lättsydd bomull som blir bra på vilken maskin helst.
Många maskiner syr bra men det är lite "personkemi" också. Därför är det bra att vara noggran när man väljer så att man får en maskin som man gillar att anävnda. Lycka till/ Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 16:17   #4
willa willa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 2
tack för bra svar! jag har kollat runt lite och kommit på att jag skulle vilja kunna sy mycket elastiska sömmar och brodera utifrån egna mönster..

kan man få tag på en maskin som klarar både och och är relativt billig? (under 20 000kr begagnad)

vad skulle det tänkas vara? några bra alternativ? vad kan de kosta?
willa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 16:28   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det låter som du söker en overlock och en broderimaskin. Tror även att man kan använda broderimaskinen för vanlig raksöm etc. Har inte ngn sådan själv, så jag kan inte säga. Inte heller vad det finns för olika varianter.

Det borde gå att få tag på begagnade maskiner för under 20 000kr.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 20:32   #6
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Jag har en Pfaff creative 2134 som är både en vanlig maskin och broderi i ett. den har jättebra sömmar för trikå. Jag använder min splitter nya overlock allt mindre sen jag köpte min broderimaskin. Kan verklige rekommenderas!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 09:15   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
För 20 000 kr borde du kunna köpa alla maskiner du behöver. En Janome 300E som är en ren broderimaskin kostar ca 11500 kr, en jätte bra maskin.

När man syr underkläder använder man ju mest vanlig sicksack eller trestegssicksack och då funkar ju en vanlig symaskin jättebra och de finns ju i många prisklasser. En EasyJeans som kostar ca 5 300 kr borde täcka det mesta.

Om du ska sy annat än underkläder som är elastiskt så är det ju bra med en overlockmaskin och om man väljer en hyfsad utan täcksöm ligger de på ca 5 000 kr. Med täcksöm så blir det dyrare ca 9 500 kr. Även här har janome en del att välja på.

Om du skulle köpa alla från en och samma försäljare så borde du få en bra rabatt. Och jag tycker det är en fördel med en separat broderimaskin och vanlig maskin för då kan de gå samtidigt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 21:13   #8
evamk evamk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Thumbs up

Det är roligt och sy underkläder. Många små detaljer så jag har svårt att tänka mig att du klarar dig med bara en overlock. Däremot klarar man sig med en "vanlig" symaskin som har zick-zack och trestegs zick-zick är suveränt till underkläder. Jag syr på en Husqvarna Lily och har sytt trosor, BH, linnen på den med fint resultat. Lycka till!
evamk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons