Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-31, 14:47   #1
Barbamamma Barbamamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1
Huskvarna 6570, trassel och klonk!!

Jag har en Huskvarna 6570 (selektonic), en mycket opålitlig gammal vän.

Dagens problem: Sydde i en ny dragkedja på ett par jeans, gick alldeles utmärkt tills jag hade 3 cm söm kvar att sy. Maskinen rasslar till, trasslar undertråden och nålen bryts av.

Nu vill den inte alls. Den syr två, tre stygn (med trassel) och sen tjorvar den ihop totalt. Det låter lite oroväckande från vridgrejen (vet inte vad det heter, sorry) på sidan, den som snurrar när man syr. Det verkar som om nålen tar i pressarfoten också ibland. NÅn som vet vad problemet kan vara? Egentligen borde man gå en kurs och lära sig meka med symaskiner när man syr så mycket...

Ett annat problem är att tråden ibland fastnar mellan trådspänningsskivorna, det är inget trådspänningsproblem, utan tråden bara "gräver" sig för långt in.

Hoppas någon har kunskap att dela med sig av!!

(jag skulle bli väldigt glad om någon hade en bruksanvisning också, min är försvunnen)
/Hanna
Barbamamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 10:02   #2
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Trä om med ny tråd och ny nål..

Hejsan Hanna

Börja med ett byte av nålen, tänk på att platta sidan på nålen skall vara vänd bakåt.

Trä maskinen med en annan trådrulle och spola på av den på undertråden också.

Tänk på att billiga nålar och sytråd som man inskaffat sig kan orsaka problem, kvaliteten på billiga varor varierar mycket.

Titta efter så att du även trär symaskinen rätt, övertråden skall gå i mellan trådspänningsbrickorna - ner till Trådledaren/trådgivningsfjädern - upp igen till trådtilldragaren och sen ner till nålen.
När du ställer ner pressarfoten skall trådspänningsbrickorna gå ihop och övertråden skall gå tungt att dra i ovanför nålen.

Undertråden skall rotera som klockan går när du lägger spolen i spolkapseln och drar i tråden, för sen in den under fjädern....

Får du i alla fall inte till sömmen eller maskinen fortsätter att låta illa bör du kontakta någon återförsäljare intill dig eller kontakta oss på telefon.

Hälsningar:
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Tel. 026-253674 eller 026-252808
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons