Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-18, 13:06   #1
Angepange Angepange är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 8
Vilken broderimaskin?

Förut trodde jag att jag ville ha en Husqvarna ruby, men nu sneglar jag på en Brother innov-is I. Den är visserligen mycket dyrare, så jag antar att det är det som är min budget.
Men herregud vilken ska jag välja? Känns som om Husqvarna är vanligare än Sverige, såklart, men Brother har jag aldrig hört så mycket om. Japanskt märke, det är väl det enda jag vet. Någon som har några tankar på detta?

/Agneta
Angepange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 14:10   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother är ett märke på framgång här i Sverige. När man köper brother så brukar man få mycket symaskin för pengarna och dom är användarvänliga. Håller samma klass som Janome.
Husqvarna var gjorde för jättebra symaskiner, men har väl inte hängt med så bara i utvecklingen.
Men gå till en symaskinsaffär och provsy och se vad som passar dig bäst.
Symaskiner är personliga så det gäller att hitta någon som passar just dig. Det är din allra bästa vän du är ute och söker och då är det viktigt att ni trivs riktigt bra ihop.
Ta ordenligt med tid att kolla runt och se vad som passar just dig. Ni ska ju fungera och trivas ihop i många år.

När det gäller broderimaskiner så glöm inte att du behöver köpa program till datorn för att kunna ladda ned broderier, göra egna stygnsättningar och att kunna ändra på borderier som du laddar ned.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 14:19   #3
Angepange Angepange är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 8
Nja, man måste ju inte köpa tillhörande program, inte i första taget i alla fall, men det är klart det är kul!
Problemet är att där jag bor finns inga symaskiner att prova överhuvudtaget. Jag gillar verkligen att brother kan lyfta på pressarfoten med knät. Kanske inte det nödvändigaste man tänker på i första hand, men smidigt!

Det känns som om Husqvarna lever mycket på sin storhet.

Janome har jag ingen erfarenhet av alls. Någon som kan säga några inspirerande ord?
Angepange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 15:32   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Husqvarnas maskiner håller lika bra standard som de alltid gjort.

Både när det gäller sy och att brodera på, numera så lyfter man pressarfoten med ett knapptryck.

Janome har mycket bra maskiner både för att sy och brodera på.
De har kombinerade sy och brodermaskiner och även de som enbart broderar.
Janome 6600P har även knälyft.
Men det är ju inget man använder vid brodering.

Jag broderar både med en Husqvarna Viking Designer Ruby och en Janome 350E
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 18:24   #5
titti49 titti49 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 68
Jag har en Janome Memory Craft 9000 som är 15 år och är en kombinerad sy och brodermaskin, den har knälyft som jag sällan använder. Har dessutom en Janome 350 E som är en broderimaskin och den köpte jag för 2,5 år sedan och fördelen är att man laddar mönster på USB vilket inte går till min gamla maskin.
Tycker dessutom att det är bra med en broderi och en symaskin då man kan sy annat samtidigt som man broderar.Har även en Pfaff samt en liten Janome Jem 760 som jag har på syträffar och kurser.
Tycker mycket bra om mina maskiner, dom har inte krånglat ännu,peppar,peppar
titti49 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 20:30   #6
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Jag har med haft en hel del funderingar men sitter nu med min brother innovis-1 eller quattro som den heter i usa.
Den syr helt unerbart och broderar suuuper fint!
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 07:35   #7
mollan mollan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 95
Smile Min Favorit

Jag köpte en begangnad Janome 1001 för säkert fem år sedan.
Det är en kombinerad sy och brodermaskin. Många, många mönstersömmar.
Stadig symaskin, syr jättefint. Ingenting att "bygga" om för att kunna brodera.
Kopplas till datorn via kabel.Behöver inget extra program för att kunna ladda hem brodermönster från nätet.
Program för själva överföringen mellan dator och symaskin följer ju med maskinen.
Är jättenöjd med min "Janne".
mollan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 10:40   #8
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
har en mindre modell av Brother Innovis 1500 kombinerad sy/brodyr maskin

är mycket nöjd med den och när det gäller brother maskiner så fins det massor av tillbehör väldigt stor marknad i tex USA
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 12:59   #9
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Är inne på min andra Brother maskin, hade först en Inovis 500 och efter ett par år bytte jag upp mig till en begagnad 4000.

Det är en kombinerad sy/broderimaskin och jag använder den till allt jag syr/brodrar. Jag är mycket nöjd och har fått bra service i Helsingborg där maskinerna är köpta.

Hör gärna av dig om det är något du undrar över.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 13:25   #10
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Husqvarna tillverkar fenomenalt fina maskiner - precis lika
hög kvalitet som de alltid har hållit.
Suverän produktutveckling både när det gäller brodermaskiner som symaskiner.

Själv har jag en Designer 1, Sapphire 875 Quilt, samt
en pärla från 70-talet och overlockarna S15 och S21.

Ett annat bra märke som också hållit måttet genom åren
är Bernina.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 15:56   #11
annah29 annah29 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 55
Jag är kanonnöjd med min Janome MC 350. Har dock ingen erfarenhet av någon annan brodyrmaskin.
annah29 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 19:01   #12
Gumpis Gumpis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 13
Har bland andra en Innovis One. Har haft den i ett par år nu och är nöjd. Den broderar väldigt snyggt.
Gumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 07:28   #13
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Hej! vet inte hur långt du kommit i ditt val...
men husqvarna har ju kommit ut med en ny maskin,
Husqvarna H Class 600E, 15,000kr i introduktionspris och då ingår dataprogram i paketet. Jag beställde en sådan och fick även program att göra broderi av foto....du har 2 olika ramar där den ena kan göra oändliga broderier...

mvh. Lisbeth
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 07:42   #14
Angepange Angepange är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 8
tack

tack för era svar, jag har bestämt mig att vänta ett tag med detta stora inköp. Jag köpte en ny hushållsmaskin helt enkelt. Broderandet får vänta ett tag till Men det lutar nog åt en Husqvarna.
Angepange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 10:29   #15
Ess Ess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Jag har nyligen köpt en kombimaskin (Janome 11000, med knälyft! ), och har ingen större erfarenhet av andra brodermaskiner. Janome är mycket bra, andra kan jag inte uttala mig om. Men om jag förstått saken rätt så kan det skilja en del på storleken på ramar som finns till modellen. Så det kanske kan vara något att fundera över när man väljer maskin. Rätta mig gärna om jag har fel, ni som har större erfarenhet än jag

Jag provade en Pfaff som hastigast (har ingen aning om vilken modell). Den gjorde tråckelstygn först runt hela broderiet. En fördel med detta är väl att man ser var broderiet kommer att hamna, och har möjlighet att stoppa och ändra om det visar sig bli lite fel.

Några av de kriterier jag gick efter var att det skulle finnas ingång för USB-minne, gott om ramar som tillbehör och det finns en försäljare i närheten som är bra att ha att göra med (viktigt att bli bra bemött när man får problem tycker jag).

Lycka till när det är dags att välja!
Ess är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons