Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-06-02, 17:59   #1
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 45
Jag tror jag får spader - kanta en body

Lätt som en plätt trodde jag, att kanta en bebisbody är väl inget. Men, det blev fult och skevt och passformen usel. Jag tror det är fel på mönstret... För det kan väl aldrig vara jag som klantat mig
Skämt o sido. Finns det några bra sidor med smarta kant-bandnings-instruktioner?
I kväll ska jag sprätta sömmar på det dyra tyget....
nillisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 19:57   #2
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Om du googlar på bandkanta och tutorial så finns det massor att se. Men det ÄR ju svårt. Det är väl därför alla verkar ha en sån där cover pro med bandkantningsapparat då blir det fint.
Jag känner inte att det är motiverat för mig för jag syr bara några plagg om året men sydde jag mer skulle jag absolut köpa en.
Jag har dock köpt en pressarfot som är väl nån budget alternativ och inte alls samma men det blir sådär tusen gånger bättre än när jag försöker utan för då ser verligen inte klokt ut på ena sidan. Sist slängde jag alltsammans och köpte sedan den där pressarfoten och övar nu med den.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 20:21   #3
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 45
Citat:
FannyN skrev: Visa inlägg
Om du googlar på bandkanta och tutorial så finns det massor att se. Men det ÄR ju svårt. Det är väl därför alla verkar ha en sån där cover pro med bandkantningsapparat då blir det fint.
Jag känner inte att det är motiverat för mig för jag syr bara några plagg om året men sydde jag mer skulle jag absolut köpa en.
Jag har dock köpt en pressarfot som är väl nån budget alternativ och inte alls samma men det blir sådär tusen gånger bättre än när jag försöker utan för då ser verligen inte klokt ut på ena sidan. Sist slängde jag alltsammans och köpte sedan den där pressarfoten och övar nu med den.
Vad för pressarfot? Vad kallas den för?
nillisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 21:17   #4
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Innan jag hade en cover pro så bandkantade jag genom att lägga kantbandet räta mot räta på kanten där den ska sitta.
Sydde fast bandet och sträckte lite på det under tiden.
Sen viker man över bandet och syr från rätsidan antingen med förstärkt raksöm ( som blir lite elastisk ) eller sick-sack eller med tvillingnål.
Efter det renklippte jag på avigsidan. Det blir faktiskt bra det oxå. Det innebär att det blir bara tre lager medans det blir fyra lager om man bandkantar med tex cover pron. Jag tycker att tre lager blir smidigast ...

Hoppas att du förstår hur jag menar, annars får du höra av dig så ska jag guida dig ...

Lycka till / Mari Wimsan Kids
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 13:42   #5
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag gör som WimsanMari. Här är en länk med lite bilder, iofs en halsringning men principen är densamma: http://hellosblogg.blogspot.com/2009...ar-vidare.html.
Men ett tips är att inte sträcka kantbandet för mycket när man kantar en body.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 16:34   #6
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 45
Tack för er hjälp. Nu ska jag ta tag i sprätten o göra ett nytt försök. Ska tänka på att inte sträcka för mycket på kantbandet, tror det är där felet ligger.
nillisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 15:39   #7
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
Nånting som är rätt viktigt oxå är att inte ha för högt pressarfotstryck. jag har på noll på min maskin när jag syr kantband, annars töjer det sig och blir fult och bubbligt.

Jag har en cover, men tycker det verkar så meckigt med kantbandsgrejen, och blir dessutom så nöjd med resultatet när jag gör det på min vanliga maskin att jag inte ens gett mig på att testa på covern.
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 09:32   #8
J-Olsson J-Olsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 44
Ett tips är att köpa en kantbands-pressarfot till din symaskin.
Läs även http://kokalal.blogspot.com/2008/09/...nd-i-trik.html där står det jätte bra hur man gör och finns även bilder.
Lycka till!
J-Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 11:31   #9
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
här finns oxå en variant på hur man gör

http://nabbgadda.blogspot.com/2009/0...d-i-trika.html
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons