Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-18, 07:46   #1
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Ris o Ros

Hej,
alla quiltare!

Jag har länge velat få kommentarer på mina quiltar (inlagda i albumet) som inte bara är postivt hållna. Naturligtvis blir jag glad över era positiva kommentarer.
Jag är helt ensam i mitt intresse här i norra Sverige där jag bor. Allt jag lärt är från internet och böcker som jag köpt. Jag har inte gått andra kurser än på Quiltuniversity online.

Jag skulle gärna vilja få konstruktiva kommentarer typ tygval, färgval, alternativ, syteknikfrågor, komposition etc för att kunna gå vidare.
Finns det intresse blir jag glad! Jag ställer gärna upp om andra önskar samma sak.

Jag reser bort 4 dagar, så mina svar låter vänta på sig.

Gunilla Sundström
Bifogade bilder
 
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 08:27   #2
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Jag kan känna igen mig lite i dina funderingar, för det är ju klart att man undrar om det är snyggt eller ej. Och har en bara karln till hands så vill man ha lite andra åsikter också!!!
Men det är ju det som är styrkan i detta forum att man får "träffa" likasinnade och byta åsikter.

Ditt gärgval är underbart.
Sömmarna kan ju inte granskas på bara ett foto, men allt ser väldigt proffsigt gjort ut och det är därför alla har så snälla saker att säga!

Därför, acceptera att det du gör är jättefint och fortsätt med det du gör!
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-19, 11:39   #3
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Tycker väldigt mycket om ditt lapptäcke just för att det är ett oregelbundet mönster och färgval och man måste titta länge för att se alla rutorna.
Har många gånger lite svårt för de mer"tradionella".
Fortsätt i den stilen - jag är redan nyfiken på nästa!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-19, 11:49   #4
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
hej

Det kan bli olika svar . en del har ju olika smak på tex färger. jag gillar mönstret i ditt tecke men inte färgerna för jag gillar inte orange och brunt. så det är så olika kram suss
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-19, 11:57   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
som enstaka färger betraktat gillar jag heller inte brunt och orange och inte heller grönt, men i täcket finner de tillsammans en alldeles utsökt harmoni, tycker jag.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-19, 12:39   #6
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Det jag tycker är intressant med denna quilt är det oregelbundna. Att blocken tillåts vara snedvridna och färgerna får vara lite spretiga. Att det inte alltid behöver vara "gulligt" matchat i tyg och färg.

Själv hade jag förmodligen även jag valt en annan färgskala. (Men som sagt var, vi är ju olika.)

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-19, 12:45   #7
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Jag gillar också ditt täcke men hade kanske valt en annan "ram" runt. Kanske en enfärgad mörk för att lyfta fram rutorna? Eller också är det den oregelbundna ramen som gör att täcket blir intressant? Det är jättesvårt att veta.

Hälsningar Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 10:20   #8
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Hej quiltvanner,

Svarar er fran Lissabon. Finns inte dom tre sista bokstaverna i vart alafabet med pa tangentbordet.

jag ar glad for era kommentarer.
Oftast ar mitt syfte att inte gora regelbundna quiltar utan overraskningar eller saker i quilten sim bryter av.
Mina quiltar ser kanske ut som tacken ,men jag har tankt dom som vaggquiltar.
Jag kanner att jag ofta vill provocera lite i det jag syr.
Jag kan inte gora 'snalla' repetitiva lappar som sammanfogas.
Det finns en bangstyrig sjal i mig.

Jag ar en manniska som klar mig i gratt, vitt och svart hela dagarna. Sa jag har nastan begatt vald mot mig sjalv for att anvanda dessa starka farger.
Jag har aldrig gillat 'pynt' och har ett yrke dar allting maste goras i tur o ordning och valdigt strikt, sa jag kanner mig kanske instangd???

Med denna quilt och min foregaende(albummet) har jag brutit mig loss fran mina invanda banor.

Jag tror ocksa att fargvalet kunde vara battre,
harmonisera battre. Jag har forstatt lite battre, att anvanda mellan och ljusa farger sa att gapet melllan olika nyanser inte blir forstort, som i forra quilten, for da blir intrycket for hetsigt.

Jag borjade med en mork ram runt quilten, men ville bli djarvare, sa det blev sa har.

http://www.dsquilts.com/

Min inspiration kommer harifran.

Tack alla Ni.
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 13:17   #9
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag tycker den är jättefin på grund av alla färger och oregelbundenheten. Men jag skulle ha valt en annan ram, en enfärgad eftersom jag inte tycker att rutorna kommer fram när ramen också är i rutor. Det blir lite kaka på kaka på något sätt. Men det är min personliga smak.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 08:29   #10
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Jag tycker - helt ärligt! - den är jättefin!
Jag gillar oregelbundenhet i quiltar. På nåt sätt är det det som är vitsen med dem tycker jag, om blocken är regelbundna följer man linjerna med blicken och helheten går förlorad.
Färgsättningen är glad och klatchig. Beror på vad man ska ha quilten till. Jag har dem ofta i inredning, och då föredrar jag personligen svagare färger.
Summa summarum - du gör jättefina alster! Fortsätt med fler i samma stil!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 09:07   #11
skylthaxan skylthaxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 61
Tänkte bara säga att ett jättebra ställe att få tips och kreativ kritik är på quiltolapptekniklistan.Gå bara ut på yahoo och sök på grupper quiltolappteknik och anmäl er där!
Ett härligt gäng med massor av tips och inspiration och sy tillsammans på nätet./Skylthaxan
skylthaxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 10:07   #12
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Quilt o Lappteknik

Hej Susanne,

jag är med i den gruppen,
Men jag har tröttnat eftersom medlemmarna sällan håller sig till ämnet. Dessutom har man en tendens att bli väldigt privat och bilda smågrupper,vilket 'utestänger andra'.
Yahoo's system är inte överskådligt och det tar så mycket tid att återfinna det som man är intresserad av.
Sysidan är den enda sidan som jag har varit medlem i så länge och alltid fått ett utbyte av.
Jag får ju bara mail om det som jag själv har varit engagerad i. Jag kan ju alltid välja och söka upp nya ämnen och diskussioner, vilket jag föredrar.
Det är synd bara, att vi är så få på quiltsidan.
Tack i alla fall för ditt engagemang!!

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:42   #13
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej Gunilla!

Jag vill gärna kommentera din quilt, trots att quiltning inte riktigt är mitt område.

Vid första anblicken tyckte jag inte om den, men ju mer jag tittar, desto charmigare tycker jag den är! Den påminner om ett data-spel jag spelade som yngre, där hus, människor och saker hade helt förvridna proportioner, och udda färger.

Jag skulle helt klart vilja se mer av vad du gör efter att ha sett denna quilten! Det känns som att jag skulle kunna betrakta din quilt länge, och ändå hitta något nytt!

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 14:30   #14
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Se mer

Hej Emma,

Tack för att Du utvecklade för mig vad Du associerar till. Du tycks också vara en person som stannar upp och reflekterar över det Du stöter på.
För mig är det en dröm att kunna göra en quilt som man inte tröttnar på att titta på.
Ungefär som att upptäcka en bit i sänder av en ny människa tills man har en komplettare bild.
Dvs en levande bild, inte en färdig och avslutad.

Du säger att Du vill se mer av mina alster.
Titta då gärna i mitt fotoalbum på denna websida.

Tack än en gång och jag fick faktiskt inspiration från Dig om en ny bild.

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 18:20   #15
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Det är svårt att säga nåt negativt, helt enkelt omöjligt.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons