Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-20, 18:00   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
En tanke om magnetbord... (vill ha konstruktiv kritik)

Jag har gått med de här tankarna i någon vecka. När jag ska överföra mönstret till mönsterpapper blir jag bara så irriterad när nålarna man sätter för att hålla fast allt samtidigt gör att det buktar åt alla möjliga håll och kanter. Alltid blir det en förskjutning när jag ritar av mönstret på någon/några millimeter och ska man ha perfekt passform blir ju det jättesvårt. Kanske är jag också perfektionist men det vore skönt att slippa den där osäkerheten.

Så... jag började fundera på om magneter kunde vara lösningen. Man har ett bord med magnetisk yta, lägger upp mönstret och allt annat, fäster arken med någorlunda starka magneter (det får ju inte glida) och ritar. Arken buktar sig inte så man slipper den här förskjutningen, och har man ett litet bord så riskerar man ju inte att den extra centimetern papper utanför får allt att ramla i golvet.

Med min (o)tur finns det här säkert redan och det här blir ett meningslöst inlägg, men om det inte är påkommet, finns det någon med åsikter om den här frågan? Själv ser jag nästan bara positiva saker, som alla nålar man inte kommer att tappa t ex.

/Alexpalex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 18:19   #2
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tycker det låter som en bra ide, en sak som också vore bra är om bordet dessutom är ett ljusbord. Då kan man ju rita av mönstren till tjockate papper eller tyg, det skulle jag gilla.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 18:24   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Jo, det skulle nog fungera om tyget inte är för tjockt. Jag brukar använda tyngder t.ex stora metallbitar som jag köpt där de säljer metalldelar och som jag tvättat av (funkar utmärkt)
Men det mesta som är tungt fungerar bra tycker jag. T.ex prydnadssaker i glas m.m (man tager vad man haver)


Det vore kul att få veta hur andra gör för jag tycker också det blir buckligt och att det drar sig när man nålar.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 18:35   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag brukar köra med maskeringstejp.
Båda när jag ritar mönster och när jag ska få ut mönstren.

Jag har också rullkniv i 2 storlekar och jag placerar skärbrädan underst (givetvis är tyget tejpat mot bordet och jag petar runt brädan under), och skär ut mönstren.

Visserligen gör jag mina mönster av ritpappergrovlek för jag har köpt en rulle ritpapper ni vet för barn som ritar massvis, jag avskyr de sladdriga toapapper-silkespapper.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 18:50   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Vad roligt att ni uppskattade idén! Då tror jag att jag nästan ska försöka investera i lite magnetduk om det inte är alltför dyrt

freja71: Tanken är mest att man ska använda det när man ritar av mönstret på annat papper. Vid ganska tjocka tyger som ylle hjälper ju tyngden i tyget till med att släta ut vecken i papperet när man nålar. Annars tror jag att magnetlösningen skulle gå att använda till tunnare tyger som siden, bomull och annat

catta: Ljusbord? Har jag aldrig hört talas om men det låter intressant
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 19:11   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vad kul med lite roliga idéer!! Tyvärr är magnetduk hur dyrt som helst..... Kollade upp det för ett par år sedan när jag ville ha magnetduk i större bitar än de som finns på typ Panduro och i pappershandeln, och jag nästan svimmade av priset

Ett annat tips är annars att ha ett strävt underlag typ gummiduk. Inte så himla dyrt heller och ett bra underlag för många typer av pyssel...

Mvh,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 19:41   #7
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Lightbulb

Det finns ju magnetfärg som nog inte är så dyrt. Sen är det ju bara att ta ett gammalt bord eller en träskiva och måla på. Borde inte kosta så mycket.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 20:45   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej. Kan man tänka sig att göra en skiva av tunn plåt ,som man lägger under tyget och bra magneter ovanpå.
ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 21:36   #9
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Och så får man höra att tjejer inte kan!! Men era ideer är ju helt suveräna tycker jag. Ljusbord har ju arkitekter, så om det finns magnetfärg som är genomskinlig så går det kanske att lösa det med.
Åsa.
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 09:43   #10
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
gullum skrev:
Det finns ju magnetfärg som nog inte är så dyrt. Sen är det ju bara att ta ett gammalt bord eller en träskiva och måla på. Borde inte kosta så mycket.
Allting är relativt. Vi målade en vägg på förra jobbet med magnetfärg för att ha som anslagstavla. Har för mig att det var jättedyr färg.
En annan idé.
Det finns superstarka magneter. De funkar om man har en på varje sida om bordet/skivan.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 09:47   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
En kompis köpte magnetfärg den kostade 600 spänn och räckte till ca 2 m²
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 12:40   #12
tjockisen tjockisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 35
Snabbtving

Hejsan!
Själv så använder jag snabbtvingar, kallas även limklämmor, att klämma fast med. De har funkat både att klämma fast papperet i bordet eller att bara klämma fast mönstret och mönster pappret.

På tal om mönsterpapper som prasslar... Jag köpte mönstermellanlägg från Stoff och Stil som inte prasslar eller rivs av. De är tåliga för mej som är lite klantig!
tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 14:53   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
[FONT=century gothic]För att inte förvilla så är magnetfärg inte magnetisk utan den gör det möjligt att fästa magneter på tex, en vägg.

http://www.byggole.se/sortiment/farg.htm har Alcro Magnetfärg En grundfärg som ger fäste för magneter på väggar och andra ytor. Övermålas med valfri kulör. 0,5 liter. 389:-

Så om man ska ha ett portabelt magnetbord där man kan fästa magneter på så kanske det är enkare med en plåt?

Det är säkert en bra ide att ha något att fästa tyget i för att inte få förskjutningar.[/FONT]

Senast redigerad av MonikaW den 2006-04-21 klockan 14:56.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 15:26   #14
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Citat:
MonikaW skrev:
[FONT=century gothic]För att inte förvilla så är magnetfärg inte magnetisk utan den gör det möjligt att fästa magneter på tex, en vägg.

http://www.byggole.se/sortiment/farg.htm har Alcro Magnetfärg En grundfärg som ger fäste för magneter på väggar och andra ytor. Övermålas med valfri kulör. 0,5 liter. 389:-

Så om man ska ha ett portabelt magnetbord där man kan fästa magneter på så kanske det är enkare med en plåt?

Det är säkert en bra ide att ha något att fästa tyget i för att inte få förskjutningar.[/FONT]

Nu blir jag nyfiken, på vilket sätt fäster magneterna då, om det inte är en magnetisk färg?

/Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 21:30   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Magneter fäster på vissa metall. Så namnet magnetisk färg är egentligen fel. Färgen innehåller förmodligen hög koncentration av metall.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons