Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-03, 09:10   #31
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Angry

Bli inte så stötta. Det är trots allt en valmöjlighet precis som Roland sagt. Han sa det så bra, man måste inte röka för att överleva.

Ja det finns många andra dåliga saker, men det är dåligt att skylla på dem för att få sin lilla last berättigat. Om grannen under äter nötter så är det oftast ingen fara för dig. Och så är väldigt få allergiska mot nötter. Rökning däremot är farligt för *alla* människor. Så det går nog inte att jämföra då andra allergier är mot saker som normala folk inte lider av t.ex. nötter, mjölk, pollen. Men rökning skadar alla.

Rökarna har valt att röka och förgifta sina kroppar. Helt OK, men då bör det ju vara så att de som inte vill förgifta sina kroppar slipper det, åtminstone i sitt eget hem.

På det sättet är ju snus bättre. Då kan man hålla sitt gift för sig själv.

Nu handlar det här om rökning. Rökare drar jättegärna in andra dåliga saker för att berättiga sin dåliga vana. Det är väl dumt, eller hur?

Men så är det ofta med missbrukare, man försöker försvara sitt missbruk och resonera och komma på dåliga svar. Självinsikten är dålig. Bara man får sitt drog så är det bra! Även om rökare vet att de har fel så försvarar de med dumma ursäkt.

Jag förstår inte varför rökare gnäller att de blir påhoppade? Det är ju en valmöjlighet, inte en rättighet att röka. Och om man gör så att oskyldiga lider och blir förgiftade i sina egna hem är det väl en fruktansvärt egoistisk gest? Var är sympatin och förståelse för andra? Nej just det, man måste ju ha sin drog, därmed basta.

Och leningrad, jag har tyvärr försökt kontakta hyresvärden ett antal gånger, men alltid fått svaret att det är tillåtet att röka på balkongen. Och det är svårt att be grannar att inte röka även om jag har försökt göra det, eftersom det är fler än en hushåll som röker. Och varför ska det vara en riktig företag för MIG att i god tid skriva och be om rökuppehåll bara för att jag ska kunna vädra eller nyttja balkongen 3 dagar därpå?

Jag tycker det är lite elakt att be mig att flytta när det är jag som lider och blir förgiftad? Rökning är ju inte någon nödvändighet som t.ex. el (elallergiker) utan en jäkla last och valmöjlighet, så om man vill röka i fred kan väl rökarna själva flytta? Ja?

Ja, sympati och förståelse, vad är det? *himlar* Det går verkligen utför för folket nu för tiden och det MÄRKS. Tack så mycket för mig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 09:28   #32
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Rökare drar jättegärna in andra dåliga saker för att berättiga sin dåliga vana. Det är väl dumt, eller hur?
Vad i hela friden betyder det här?

Citat:
Men så är det ofta med missbrukare, man försöker försvara sitt missbruk och resonera och komma på dåliga svar. Självinsikten är dålig. Bara man får sitt drog så är det bra! Även om rökare vet att de har fel så försvarar de med dumma ursäkt.
Nu börjar du spåra ur och döma.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 10:03   #33
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Det är ju så här att dom som inte röker ser det som en självklarhet att yttra saker till/om en rökare, om rökningen mm. Som rökare känner man att man får försvara sej ständigt och man tar kommentarer personligt.

Varför tycker du att det är elakt att jag/vi säger att du ska flytta? Jag skrev att JAG hade flyttat och tycker faktiskt synd om dej som har det så här besvärligt i ditt hem men för att du ska få det drägligt så tror jag tyvärr att du får flytta därifrån.

Du kan inte stoppa folk, hur mycket du än vill, från att röka på sina balkonger eftersom dom får röka där.
Då har du ju att välja på att stå ut eller flytta. Och jag skulle inte ens bemöda mej med att lägga någon energi till att reta mej på det jag inte kan ändra på.
Men det är jag det.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 10:34   #34
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En del går inte att ändra på

Gud giv mig sinnesro
att accepera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

Jag kan välja att sluta röka det går att förändra. Men andra människors val och liv går tyvärr inte att ändra. Även om man vill.

Senast redigerad av Delfintua den 2009-07-03 klockan 10:56. Anledning: Glömde det viktigaste
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 10:39   #35
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Nu handlar det här om rökning. Rökare drar jättegärna in andra dåliga saker för att berättiga sin dåliga vana. Det är väl dumt, eller hur?

Men så är det ofta med missbrukare, man försöker försvara sitt missbruk och resonera och komma på dåliga svar. Självinsikten är dålig. Bara man får sitt drog så är det bra! Även om rökare vet att de har fel så försvarar de med dumma ursäkt.

Jag förstår inte varför rökare gnäller att de blir påhoppade? Det är ju en valmöjlighet, inte en rättighet att röka. Och om man gör så att oskyldiga lider och blir förgiftade i sina egna hem är det väl en fruktansvärt egoistisk gest? Var är sympatin och förståelse för andra? Nej just det, man måste ju ha sin drog, därmed basta.

Det märks att du inte vet vad du pratar om utan bara har åsikter om det. Är man rökare så finns det ett behov. Det är inte bara att låta bli. Vi har ingen dålig självinsikt. skriver mig som rökare nu fast att jag inte rökat på två dagar, och du ska veta Helen att jag har ett helvete som jag inte önskar någon annan. Du skriver att det är en valmöjlighet. Det var det när jag började. Jag hade att välja mellan att vara ensam eller med i gemenskapen. Jag valde gemenskap.DÄREFTER UPPHÖR VALMÖJLIGHETEN. De flesta är inte egoistiska, men som ilsken motståndare eller som i ditt fall allergiker så tycker man oftast det, för man ser det man vill se. Förståelsen för andra har krossats i takt med att förföljelsen har blivit värre. För varför ska "vi" ha förståelse när inte "ni" har. Du skriver att vi kommer på dåliga svar för att försvara oss. Vem bedömmer om svaren är dåliga? Kan det inte vara så att ickerökarna inte vill lyssna på dom förklaringar dom får, för att dom inte förstår det utan reagerar precis så som du. Genom en massa förutfattade meningar och antagande om rökare och hur dom är.

Såg att det inte blev citat som det skulle varit. Ber om ursäkt för det. Översta delen av inlägget är Helenas.

Senast redigerad av chery den 2009-07-03 klockan 10:59. Anledning: Påekan att det inte blev citat eftersom Helenas inlägg gått ihop med mitt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 16:45   #36
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan ju inte annat än hålla med Ichigo att många av argumenten inte håller.

Citat:
Tesanfesan skrev: Visa inlägg
Vart och vem ska dra gränsen för vad som är ok och inte. Det finns ju folk som är allergiska mot allt. stark parfym, djur, nötter,, ja ska vi inte få servera nötter på krogen heller längre... näää rena rama fjanterierna.
Fast här handlar det ju inte enbart om allergi, utan om något som är allmänt hälsofarligt. Och det finns faktiskt en del förbud även mot parfym och djur, inte lika stor utsträckning som mot rökning förvisso men de är ju å andra sidan inte hälsofarliga för de flesta. Sen tycker jag att man helt klart ska ha en öppen dialog om var, när o s v och det gäller både parfym och rökning m m

Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Du kan inte stoppa folk, hur mycket du än vill, från att röka på sina balkonger eftersom dom får röka där.
Då har du ju att välja på att stå ut eller flytta. Och jag skulle inte ens bemöda mej med att lägga någon energi till att reta mej på det jag inte kan ändra på.
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Jag kan välja att sluta röka det går att förändra. Men andra människors val och liv går tyvärr inte att ändra. Även om man vill.
Nä man kan inte tvinga andra att sluta,men man kan be dem visa hänsyn och röka mindre på t ex balkongen. Och man kan kanske påverka deras val så att de försöker sluta, kanske hjälpa dem att sluta också om man har möjlighet till det (se till att det alltid finns sån där sprej hemma t ex). Så även om det kommit en dom på att man får röka på balkonger så kan man ju försöka att påverka sin omgivning, ha mod att förändra.

Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Du skriver att det är en valmöjlighet. Det var det när jag började. Jag hade att välja mellan att vara ensam eller med i gemenskapen. Jag valde gemenskap.DÄREFTER UPPHÖR VALMÖJLIGHETEN.
Du kunde ju ha valt gemenskap utan cigg (inte lätt kanske när man är ung men det går) och du kan välja att sluta (inte heller lätt men det går det med och om jag förstår rätt är det just det du nu försöker, jättebra!). Men man kan faktiskt inte sluta vara allergisk hur mycket man än försöker.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 19:25   #37
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Som vanligt så sticker jag ut hakan och ser hela diskussionen urflippad som vanligt när det handlar om detta ämne. Det märkliga är att ni som inte röker har mest att komma med och en massa råd för oss som faktisk valt att röka. Det gör mig lite förbannad för några pekpinnar av småskolefröknar vill man inte ha när man är en vuxen individ och vet faran själv. Som rökare tar jag enorm hänsyn. Röker aldrig i andras närhet och jag går alltid ut även i bitande kyla. Som icke rökare får du finna dig i att jag faktiskt existerar och jag tänkte fortsätta med det till min död.

Alvan... ska du ge dom rökplåster eller vilken hjälp hade du tänkt. Störtlöjligt!

Glömde säga att jag dör av parfym!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 19:33   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok nu kan vi leka lite jämförelse!

Låt oss säga att du älskar dunka dunka musik och inte kan leva utan det. Du sätter gärna på full volym lite då och då dygnet runt.

Det stör självklart grannarna, och man förstår hur elakt det är av personen att göra så? Då är det att flytta någonstans man inte stör.

Tänk då på rökning, varför är det då OK att störa andra boende?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 19:46   #39
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lägg ner nu ditt gnäll om rökning. Du har kört en vända och kör en till men avreagera dig nån annanstans.

Blanda inte in grannar med dunka dunka heller för då får du flytta ut i skogen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 20:01   #40
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tycker också att det är dags att lägga ner nu. Det börjar bli absurt. Att jämföra rökberoende med att vilja lyssna på dunka dunka blir bara löjligt. Det är ju överhuvudtaget inte ens jämförbart. Du tycks inte fatta att det är ett beroende det handlar om. Man blir ju faktiskt inte beroende av musik på det sättet som det handlar om här. Det är lätt för en ickerökare att ha åsikter när man inte klarar av att förstå vad det handlar om. Jag tror inte vi kommer längre med diskussionen utan att den spårar ur.Den är på god väg nu.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 20:25   #41
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag flytta ut till skogen? Jag har inga problem med musik.

Tråden spåra ur? Det är ni också bra på att bidra till det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 20:30   #42
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Bra slutpoäng Pia.
Hoppas det slutar här för jag är hjärtligt trött på sånt tjafs nu.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 20:40   #43
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
rökning = missbruk = sjukdom
allergi = sjukdom

men endast allergiker har existensberättigande blev det väl här då eller????
sicken jädra tur att jag "bara" haft lunginflammation(i 3månader) då och lyckats med rökstopp!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 20:52   #44
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skillnaden är att rökning är en sjukdom som man själv vållat (såvida man inte är en stackare som utsatts för passiv rökning) emedan allergi är någonting man inte kan vålla själv (för det mesta).

Sjukdomen med missbruk är tråkigt, men det går att botas genom att man slutar röka. Då minskar också sidproblemen kring rökning (båda det att man utsätter andra för fara, och det att man slipper sjukdom såsom cancer och problem med lungorna). Allergi kan inte riktigt botas, och man kan inte komma ifrån det faktum att rökning är skadligt. Allergi är inte skadligt för andra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 20:58   #45
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Man kan ju inte dra alla över en kam, ni kanske är hänsynsfulla men det är trots allt väldigt många rökare som inte är det, tyvärr. Och om det stämmer det som Ichigo skriver att de röker så ofta som de gör på balkongen så tycker jag att det låter som om Ichigos grannar verkar höra till den kategorin som inte visar hänsyn.

När man bor i lägenhet så är det många saker man får visa hänsyn för och att man lider av ett beroende är, enligt mig, ingen ursäkt för att man inte ska visa hänsyn. Sen finns det ju faktiskt andra som lider av andra typer av beroende som faktiskt blir utslängda för att de stör sina grannar med sitt beroende så det argumentet håller ju inte heller.

När jag skrev att man kan hjälpa menade jag naturligtvis inte att jag skulle springa runt till alla rökare och dela ut plåster (formulerade mig kanske lite otydligt där). Men nog kan man hjälpa de som försöker sluta, vilket man kan göra på olika sätt beroende på vem man har att göra med. Så så himla störtlöjligt tycker jag inte att det är!

Sen har jag aldrig riktigt förstått hur man kan säga till någon att sluta disskutera i ett fritt forum (så länge man inte går till personangrepp och det har ju inte gjorts här vad jag kan se). Gillar man inte disskusionen så kan man ju bara strunta i att läsa/svara. Så varför skulle hon inte kunna få avreagera sig här för...strunta i det om ni inte tycker om det och sluta elda under brasan.

Jag hoppas verkligen att du Ichigo hittar en lösning på problemet, förstår att du tycker det är jättejobbigt. Tycker att det borde finnas en lösning där ni kan mötas på mitten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons