Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-19, 14:37   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Sälja utan att vara företag? Startkapital?

Jag älskar att sy (annars skulle jag inte vara här ) och syr nu till kompisar och kompisars kompisar. Det blir gardiner, kjolar, en och annan jacka och en hel del kläder som bara ska ändras på.

Jag skulle jättegärna vilja sy upp lite små kollektioner och annat smått för att kunna sälja till en större krets av människor, men utan att vara ett företag, för jag tror inte att jag skulle ha tid med allt som kommer med det ansvaret. Jag vill däremot gärna kunna bidra till affärer som arbetar med designers. Kan jag designa utan att vara ett företag? Vad är för- och vad är nackdelar?

Och om jag nu ska börja sy upp en kollektion, får jag inte råd till allt som krävs med de 950:-/mån som jag också ska köpa annat för. Finns det något sätt att få till ett startkapital att börja med? Banken, stipendier, annat?

Jag kommer att bli arton snart och räknar i de här funderingarna med att jag är myndig.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 09:21   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Hej!

Vad kul att du har sådana idéer, spinn vidare på det....!!

Mitt tips: Många företag, både stooora som pyttesmå, har någon gång börjat vid ett köksbord eller liknande med lånade pengar från släkt och vänner. Har man bara en bra idé så brukar man komma långt. Se bara till att inte dra på dig stora skulder utan utöka "företaget" efterhand som det går bättre och du får in pengar. Visst kan det behöva köpas in maskiner och annan utrustning med det är ju investeringar (engångskostnad) och betingar ju ett värde OM du mot förmodan skulle behöva avveckla rörelsen igen. Om du börjar lite försiktigt så finns det säkert någon i din bekantskapskrets som är intresserad att ställa upp med ett startkapital. Erbjud dom något i gengäld så att dom bibehåller sitt intresse för din verksamhet, och då har du möjlighet att återkomma om det behövs.

Det kan underlätta avsevärt att ha en egen firma jämfört med att agera som privatperson. Dels så uppfattar blivande leverantörer att du menar allvar med din idé och det kan också bli lättare för dig att få till lite bättre priser, villkor osv. när du ska köpa in material m.m. Du kan starta en enskild firma, registrerad eller inte. Detta deklareras ihop med dina andra inkomster. Läs mer på www.startaeget.se eller www.nutek.se. Skatteverket har också bra info om detta (www.skatteverket.se). Det är bara så kul att driva företag (jag är själv företagare fast ännu inte inom sömnad.... ).

Lycka till och ta vara på dina idéer!! Ditt största framgångsrecept är att skynda långsamt, tro på dig själv och inte ge upp!

Mvh,

Senast redigerad av millsing den 2006-04-20 klockan 09:25.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 14:22   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack så jättemycket! Nu får jag verkligen inspiration. Det låter ju bäst att starta ett företag, och om man registrerar får man väl "patent" på företagets namn också? Det blir helt enkelt till att se om det går några kurser i sommar då Angående pengar umgås jag mest med andra fattiga studenter och familjen är inte heller så värst rik, men jag ska nog inte sluta drömma för det. Drömtillfället kan ju komma upp
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 14:32   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Registrerar du en enskild firma får du ensamrätt på namnet i ditt län, men det går att registrera i flera län fast det kostar extra (vet ej hur mycket). Om man däremot startar aktiebolag så skyddas namnet i hela Sverige.

Även utan rika släktingar och vänner kan man komma långt - så länge man är rik på idéer. Du kanske kan byta tjänster med dina kompisar eller kompisars kompisar osv. Lägg ut trådar överallt och tala om för alla vad du har för mål så öppnar sig nog den ena möjligheten efter den andra. Det står ju inte direkt skrivet i pannan på en vad man behöver och det glömmer man ibland.

Men som sagt, det finns nog mer användbara kontakter och annat i din närhet än vad du tror...

Det går ju att köra som hobby ett tag (hobbyverksamhet får inbringa max 30000:- och vara utan vinstsyfte) men personligen tycker jag det blir mer seriöst och på riktigt med i alla fall en enskild firma. Och du vill väl tjäna lite pengar på dina idéer och din kunskap, eller...?!

Lycka till igen!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 15:02   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hej
En sak som inte diskuteras är möjligheten att fakturera utan att ha registrerad firma. Det är omöjligt och ett företag handlar inte av privatperson utan momsredovisning. En F-skattsedel är ett måste om man jobbar mot andra företag.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 19:04   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Helt klart är det så. För mig är det självklart med F-skattesedel men så är det ju inte för alla

Hursomhelst så behöver man ju inte det om det enbart handlar om hobbyverksamhet där man säljer till privatpersoner. Men jag tycker ändå att man ska skaffa sig en F-skattesedel. Skatteverket har en särskild broschyr om hobbyverksamhet med regler m.m. Alla Skatteverkets informationsbroschyrer går att ladda ner direkt från hemsidan. Man kan också beställa broschyrer och blanketter via den så får man allt smidigt hem i brevlådan.

Hej hopp igen!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 14:04   #7
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
måste man vara företag/enskild firma för att skaffa fskattesedel?
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 16:14   #8
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Citat:
letw83 skrev:
måste man vara företag/enskild firma för att skaffa fskattesedel?
Japp, det måste man.
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 16:19   #9
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
Hej!
tack för ditt svar Anna!
Jag hade tänkt börja sy lite barnkläder och sälja som hobbyverksamhet...dock funderar jag på om det spelar ngn roll då om jag är enskild firma eller bara säljer som privatperson till privatperson. Finns det ngn risk att de som köper av mig måste betala några avgifter om jag inte har f-skattsedel?
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 17:42   #10
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Hej letw83,

Jag tror att det beror på om du säljer med vinst eller inte. Om du inte gör det så kan du ha det som hobbyverksamhet, (som nån skrev om tidigare) om du får in mindre än 30 000 kr per år (men du måste ändå skatta på pengarna, tror jag. Som vanlig inkomst). Då behöver du inte ha nån egen firma.

Men jag är långt ifrån nån expert. Kolla lite om hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se, eller ring deras servicetelefon. De är otroligt hjälpsamma, faktiskt! Och kan allt om alla möjliga former av verksamhet.

Om du inte har företag, eller hobbyverksamhet, och säljer tjänster till privatpersoner så riskerar de att få betala arbetsgivaravgifter för dig. Det vill de antagligen inte... ;-) Risken för upptäckt kanske inte är så stor, men ändå?
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 21:34   #11
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Man behöver inte skatta sålänge man inte går med vinst. det ska gå +-0 i årsskiftet så spara alla kvitton o skriv upp det i en kassa bok o se till att du har många utgifter tex symaskiner o så... men så fort det går med vinst måste man skatta och då är det lika bra o starta företag...
och tänk oxå på att kostaderna för EN sak (tex om du köper en symaskin) måste vara mindre än 5000 +moms för att kunna dra av det annars går det som investering ...

lite små tips
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons