Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-15, 17:28   #16
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
kelda skrev: Visa inlägg
En till sida, har aldrig handlat här så jag vet hur de är men priserna är lägre än SMD.

http://www.sewingmachine-sales.co.uk...ker/baby-lock/
De är helt OK men levererar inte fraktfritt !
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 19:52   #17
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
[URL="http://www.sewingmachines.co.uk/"]http://www.sewingmachines.co.uk/[/URL
Och
www.gursewingmachines.com/]

Båda har fri frakt. SMD måste man handla för minst 20£ och Gur för minst 30£ för max 30 kg.

Fördelen med dom andra var att man kunde köpa Janome maskiner.
Jag rekomenderar dock inte att du köper en Janome overlock via nätet utan att få utbildning på maskinen. Maskinen är jättebra men brukanvisning och DVD är mycket bristfällig.
Däremot Brothers maskiner som är likvärdig med Janomes har en bruksanvisning och DVD som en normalkorkad nybörjare klarar av att följa.

Gå in på SewingMachine Direct eller Gur ta fram Brothers 3034D så hittar du en film om två delar om maskin. Den visar hur du trär den ställer in den och syr på den.

Ska du själv betala frakt så får du nog räknar med minst 400 kr.
Det fick jag betala när jag köpte min provdocka från England.

Till Brothers maskiner kan du ladda ner svensk brukanvisning gratis.

På youtube.com, kan du lära dig mycket om att sy på overlock. Du kan även kolla in olika maskiner. Det finns massor av filmer om sömnad på youtube.

Senast redigerad av bila den 2012-08-15 klockan 20:04.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 21:27   #18
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Hej igen Bila med flera snälla svarare på forumet!

Jag har läst flera overlock-trådar här under flera månader och funderat och stött och blött och ska snart beställa min första overlock-maskin.

Det sista jag skulle vilja veta innan jag bestämmer mig helt och hållet är om jag kommer att sakna en 2-trådig söm till overlocken om jag köper Brother 3034D?

Tydligen har både Pfaff och Husqvarna den sömmen. Husqvarnan gillade jag inte alls, Pfaffen har ingen jag varit till hemma (eller med på mässan) så det går att prova den vilket är trist. Brother 4234D var den som vann mitt hjärta men vill ockå spara lite pengar till en vassare symaskin framöver så försöker vara klok. Jag gillar att så många är nöjda med sina 3034-maskiner här på forumet
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 22:27   #19
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tror inte du kommer att sakna två trådig overlock. Det är den 4 trådiga man använder mest. Det är den som ger en stadig sömn. Du får 3-trådig och rullfåll och det är dom sömnar man använder mest.

Brothers overlocker är lätta att sköta och syr bra. Brukanvisningen är mycket bra. Så bra att en normalkorkad nybörjare begriper sig på hur man gör.
3034 och 4234 är ganska lika maskiner, det är bra några små saker som skiljer dom åt.

Jag hade en 3034D, som min första overlock och var mycket nöjd med den. Min Ove var mycket snäll och skötte sig mycket bra. Förde mig på overlockandes väg och gjorde mig så helttänd att jag köpte mig en babylock evolution efter ett tag.

Så slå till, jag tror du gör rätt val.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 01:05   #20
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Tack Bila! Då ska jag göra det. Är trött på att fundera och vänta verkligen, vill börja sy! Du har ett fantastiskt tålamod som gång efter annan svarar på alla frågor från oss alla!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 12:27   #21
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Oj, ska beställa tråd samtidigt fick jag för mig, tittade på 1000 m - är det bra tråd för £1? Gutterman £6.35. Hjälp!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 16:39   #22
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köper du minst 10 rullar dortak(behöver inte vara samma färg) från Bibbis texil får du som för 10 kr st. Annars kostar dom kostar dom 13 kr.
Köper du maskinen från SewingMachineDirect (england). Får du tråd i vitt oblekt och svart på köpet plus lite andra sysaker.
Så jag vet inte om det är billigt.
Bibbi har också 2500 konor för 19 kr st. Bra till dom färger man använder mest.
Lite jämförelsepriser
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 17:17   #23
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Köper du minst 10 rullar dortak(behöver inte vara samma färg) från Bibbis texil får du som för 10 kr st. Annars kostar dom kostar dom 13 kr.
Köper du maskinen från SewingMachineDirect (england). Får du tråd i vitt oblekt och svart på köpet plus lite andra sysaker.
Så jag vet inte om det är billigt.
Bibbi har också 2500 konor för 19 kr st. Bra till dom färger man använder mest.
Lite jämförelsepriser
Tack, visste inte att de skickar med tråd, tänkte jag måste ha något att starta med också!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 18:02   #24
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Jippie jippie, min maskin är äntligen beställd!

Inom 8 min hade de packat den så hej nu är det bara att vänta!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 18:23   #25
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Väntan brukar inte bli så lång, ungefär en vecka ibland knappt det.
Går du in på sidan så hittar du en grön flik som står Free Gifts, så ser du vad du får med, tråd och andra sygrejor.
Under tiden får du nöja dig med att titta på dom två filmerna som finns vid maskinen Brother 3034D, så att kan trä och komma igång med maskinen direkt.

Jag förstår att du lider av overlockfeber och klättrar på väggarna och drömmer om din nya kompis.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 18:32   #26
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Väntan brukar inte bli så lång, ungefär en vecka ibland knappt det.
Går du in på sidan så hittar du en grön flik som står Free Gifts, så ser du vad du får med, tråd och andra sygrejor.
Under tiden får du nöja dig med att titta på dom två filmerna som finns vid maskinen Brother 3034D, så att kan trä och komma igång med maskinen direkt.

Jag förstår att du lider av overlockfeber och klättrar på väggarna och drömmer om din nya kompis.
Tack - ska kolla på free gifts!

Filmerna kollade jag på igår och kände att nej, nu får min tvekan vara slut! Så ja.... absolut, väntar ivrigt! Ska sticka lovikka-vantar hej vilt medan jag väntar!
Och beställa tråd och nålar från bibbi!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 22:13   #27
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Nålar använder du vanliga symaskin nålar och den vanliga jersy eller stretchnålen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 20:07   #28
Carogia Carogia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
Smile

Hoppar in lite i denna tråden eftersom jag har ungefär samma funderingar som tidigare diskuterats i tråden...

Jag har en gammal Husqvarna Zigzag 19A (mintgrön maskin) som fungerar bra med raksöm, sicksack och den kan tom sy knapphål, det har jag däremot inte prövat.

Nu funderar jag på att förnya/utöka eftersom jag känner att jag gärna vill kunna sy i trikå, bland annat baby/barnkläder. Jag tycker även att det är lite bökigt att sicksacka längre längder med den gamla maskinen. Jag har därför också funderat på att köpa Brother 3034D från SMD, och sedan komplettera med att byta ut min äldre symaskin när denna går sönder längre fram.

Men nu till mina frågor, alla pratar om att man kan använda tvillingsöm/nål på en vanlig symaskin till att fålla/kanta tröjkanter etc. Kan jag göra det även på min äldre maskin? eller kommer jag få besöka grannen/mamma med en modernare maskin när jag behöver kanta mina arbeten? Jag antar att jag kan använda muddar istället för fållar på en del barnplagg. Finns det andra smarta lösningar på alternativa "fållningar"?

Eller bör jag överge mina tankar på en overlock? Fast jag tror ju att jag kommer att sy mycket mer och roligare med en overlock än en ny maskin. Dessutom är det ju synd att pensionera Husqvarnan när den faktiskt fungerar bra.

Nu blev det mycket frågor... Hoppas på era kloka råd och tips!
Carogia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 20:23   #29
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gillar du din gamla maskin så behåll den. Du kan fålla med stegs zigsack dom du har den på maskinen. Annars kan det fungera raksöm med en liten zigsack för att göra den mer elastisk. Hur du ska ställa in maskinen får du testa dig fram, stetchtyger är väldigt olika.
Testa om det fungerar med tvillingsnål på din maskin.

Köper du en ny maskin så behåll den gamla. Använd finesserna på den nya maskinen och växla mellan maskinerna och sy det som varje maskin är bäst på.

Även när du syr på din blivande overlock så behöver du ha din vanliga maskin framme och trädd, så att du kan växla mellan maskinerna och sy det dom är bra på. En overlock kan i princip bara sy raka overlocksömmar (men den är jättebra på det), så din vanliga maskin behövs till det andra.

Overlock är svår att sprätta, sömmar som jag är osäker på syr jag först på symaskinen och sedan när jag vet att den är okej syr jag den med overlocken.

Funderar på om du behöver en overlock, har du plats för den också i syhörnan (för att verkligen använda den behöver du ha plats för den vanliga symaskinen också), en overlock kräver 4 rullar tråd helst böär du ha 5 (en till den vanliga symaskinen också), tid och intresse av att lära sig en ny maskin. En overlock 4 trådar som ska träs i olika banor och måste vara rätt trädda och ha rätt trådspänning. Du bör inte heller vara nybörjare inom sömnad.

Kan du ge overlocken vad den behöver har du en fin vän. Annars har de en onödig pryl som samlar damm. Jag skrev ett inlägg om overlockempedimi för ett tag sedan kolla in den länken.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26726

Senast redigerad av bila den 2012-11-09 klockan 20:34.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 20:54   #30
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Köp en overlock. Det blir så mycket bättre med den. Jag var ingen expert på att sy när jag köpte min overlock men det blir alltid fint när den syr. Man behöver lära sig lite grann men är man läskunning och följer instruktioner så går det och man blir van efter ett litet tag.
Dessuton så tycker jag att det är skönt med overlocken när man har långa tygstycken som behöver sicksackas i kanten, det går så mycket fortare med overlocken.

Man måste dock investera i tråd efterson den oftast behöver 4 rullar samtidigt.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons