Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-09, 10:32   #1
Epoxy77 Epoxy77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Overlock för nybörjare!

Jag har sytt lite i mina dagar fast aldrig på en overlock. Har förstått att man helst ska ha en sådan då man vill få fina sömmar i tex trikå.

Så ni som kan sy med en overlock, kan ni ge lite tips på vilka maskiner som är bra och relativt enkla? Vilka är bra pris på och passar en nybörjare? Är det svårt att lära sig sy med en overlock?

Behöver alla tips jag kan få för jag vill inte köpa en dyr maskin som jag sen inte kan använda...
Epoxy77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 10:49   #2
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Hej!

Här är en tråd från oktober som svarar på samma fråga:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15065&highlight=overlock+nyb%F6rj are

Finns många fler snarlika diskussioner i forumet om du söker på "overlock" och "nybörjare". Nästan längst upp på denna sida så finns den en liten flik som heter "Sök i forum" och med den kan man hitta en massa bra diskussioner.

Lycka till med köpet!

Mvh Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 11:12   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
utmärkt svar!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 13:31   #4
Epoxy77 Epoxy77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Tack för svar :-)

Jaha, okej... jag är ny på sidan och har inte tittat runt så mycket än... såg efter jag skrivit detta inlägg att det fanns underrubrik med "overlock" och skrev frågan där med. Ska spana vidare :-)
Epoxy77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 20:55   #5
loma68 loma68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 13
För några må¨nader sedan hade jag samma problem som du. Surfade runt, hittade info och försökte sammanställa. Vilket märke och var skulle jag köpa den; i Sverige eller i England. Jag blev inte så mycket klokare efetrsom de flesta som har overlockmaskiner är nöjda, oavsett märke.

Till slut bara bestämde jag mig för en janome 744 som jag beställde från england (thesewingcompany tror jag att det heter). Det gick snabbt och var ganska billigt, i vart fall om man jämför med priset för samma maskin här i Sverige. Jag älskar min maskin.Jag hade sytt lite tidigare när jag var yngre (läs för 20 år sedan) men aldrig varit i närheten av en overlock. Den här maskinen var enkelt att lära sig. Lite klurigt i början att få kläm på hur man trär men det gick bra efter några försök. Har inte testat mer än den vanliga fyrtrådiga overlocken men så här lång är jag toppen nöjd.

Lycka till!

***Lotta***
loma68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 21:48   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Roligt! Jag velar fortfarande och det är ju roligt att få veta om folk blir nöjda med sin köp.

Optimalt är förstås att testa, men det är lite knepigt för mig att hitta 644-744 uppställda för test. Speciellt när man tänkt köpa från UK ändå...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 14:45   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
loma68 skrev: Visa inlägg
För några må¨nader sedan hade jag samma problem som du. Surfade runt, hittade info och försökte sammanställa. Vilket märke och var skulle jag köpa den; i Sverige eller i England. Jag blev inte så mycket klokare efetrsom de flesta som har overlockmaskiner är nöjda, oavsett märke.

Till slut bara bestämde jag mig för en janome 744 som jag beställde från england (thesewingcompany tror jag att det heter). Det gick snabbt och var ganska billigt, i vart fall om man jämför med priset för samma maskin här i Sverige. Jag älskar min maskin.Jag hade sytt lite tidigare när jag var yngre (läs för 20 år sedan) men aldrig varit i närheten av en overlock. Den här maskinen var enkelt att lära sig. Lite klurigt i början att få kläm på hur man trär men det gick bra efter några försök. Har inte testat mer än den vanliga fyrtrådiga overlocken men så här lång är jag toppen nöjd.

Lycka till!

***Lotta***
Det kunde ha varit jag som skrev det här inlägget.
Jag gjorde nämligen på precis samma sätt, beställde samma maskin från samma ställe och har också bara positivt att säga. Jag är istället förvånad över hur enkelt det var att trä och trä om, jag hade förväntat mig så mycket svordomar och trassel att jag trodde att jag skulle behöva skicka ut både gubben och sonen.

Om du beställer från ovan nämnda ställe, glöm inte bort att be om att få videon på DVD, tror de skickar på VHS annars.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:10   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Någon dag ska jag köpa min! Jag vet att jag alltid tjatar om att alltid provsy först, men har inte kunnat hitta att provsy på så jag litar på er.

DVD istället för VHS.. Bra att tänka på. Har visserligen VHS-bandspelare, men den är halvsönder och visar alltid mycket grynigt bild (båda på kanalerna och vid in- och avspelning). Ingen idé att köpa ny nu då VHS hör till stenåldern.

Och DVD kan man köra på datorn och jag har datorn i mitt hobbyrum.

Men jag tror jag har sett någon youtube-klipp på hur man trär 744. Kanske är det samma.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:21   #9
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Och DVD kan man köra på datorn och jag har datorn i mitt hobbyrum.
Det var just det som jag tyckte var så bra. Jag har förvisso en bärbar dator också men det är större skärm på den stationära datorn. Jag bytte bara sida av bordet, spela upp, pausa, backa och så höll jag på. DVD:n var mycket, mycket bättre att förstå sig på än instruktionsboken. Nu behöver jag bara titta en snabbis i instruktionsboken om jag blir lite osäker men DVD:n var jättebra att ha de första gångerna.

Maskinen är dessutom trädd från fabrik och är du extra feg kan du först kika på hur den är trädd och sedan trär du om maskinen genom att knyta fast den nya tråden i den gamla. En del säger att det inte är bra för maskinen men det tipset visas både på DVD:n och i instruktionsboken så då tänkte jag som så att det borde vara okej på i alla fall just denna modell.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:44   #10
loma68 loma68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 13
Jag fick en DVD utan att jag bad om det. Däremot bad jag dem skicka med en adapter och det fick jag en.

Håller med om att DVD är mycket lättare att förstå. Jag knyter trådaran och drar igenom det funkar bra, men första gången jag skulle byta tråd hade jag naturligtvis knutit en tråd lite slarvigt och det var bara att lära sig att trä maskinen .

Tänk på att om det är den bortre tråden som går av , den längst till höger, måste du se till att din vänstra nåltråd inte är trädd. I annat fall blir det lätt trassel. Jag gör så att jag drar ut den vänstra nåltråden ur ögat, trär den högra undertråden och sedan trärjag nåltråden igen och så funkar det. I annat fall finns det risk att nåltråden går om kniven som du ska trä den högra undertråden i. Oj då vilken rappakalja
Allt detta står i instruktionsboken om jag inte minns fel.

P.s. akta dig för knappnålar eftersom de kan skada kniven. Jag glömde ta ut en nål som fastnade i kniven men som tur var gick kniven inte sönder. Har läst att man kan byta kniv själv men då måste man ju först få köpt en någonstans. Vi har ingen Janome-säljare i stan där jag bor så jag hoppas att jag slipper köpa reservdelar än på ett tag D.s.


Lycka till. ´
loma68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:57   #11
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
loma68 skrev: Visa inlägg
P.s. akta dig för knappnålar eftersom de kan skada kniven. Jag glömde ta ut en nål som fastnade i kniven men som tur var gick kniven inte sönder. Har läst att man kan byta kniv själv men då måste man ju först få köpt en någonstans. Vi har ingen Janome-säljare i stan där jag bor så jag hoppas att jag slipper köpa reservdelar än på ett tag D.s.
Någonstans i bakhuvudet ringer det en liten klocka om att det faktiskt följde med en extra kniv. Kanske oslipad??? Måste kolla tillbehörslådan.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 16:00   #12
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ploppan skrev: Visa inlägg
Någonstans i bakhuvudet ringer det en liten klocka om att det faktiskt följde med en extra kniv. Kanske oslipad??? Måste kolla tillbehörslådan.
Halleluja, det finns faktiskt en extra kniv i tillbehörslådan och den ser dessutom ut att vara slipad. Skönt att ha i bakhuvudet om olyckan skulle vara framme... *peppar peppar...*
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 16:07   #13
loma68 loma68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 13
Hmm, det har jag missat. Jag undrar om jag verkligen har det. Måste kolla! Tack för upplysningen.
loma68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 11:25   #14
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
loma68 skrev: Visa inlägg
Hmm, det har jag missat. Jag undrar om jag verkligen har det. Måste kolla! Tack för upplysningen.
Säg är det inte sanslöst att jag samma kväll som vi diskuterat detta gör kardinalfel nummer 1 och kör på en nål!!! Aaaarrgghh - man ska ju inte göra så.
Nålen blev fastkilad ordentligt, såpass att jag var tvungen att ta bort kniven. Så långt allt väl, men huuu när jag skulle montera dit den igen inser jag att jag inte klarar av det. Inte för att jag inte är praktisk men tydligen behöver man vara högerhänt för att få dit den igen (jag kunde iaf inte).
Så ni som är vänsterhänta och tänker montera bort kniven, kolla att ni har en högerhänt assistent i närheten som kan rycka in om det går åt fanders.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 11:51   #15
loma68 loma68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 13
Åh vad typiskt! Jag tycker verkligen synd om dig. Det finns inget så frustrerande som när maskinerna krånglar. Jag glömde alldeles bort att kolla om jag har en extra kniv måste komma ihåg att göra det ikväll när jag kommer hem. Lycka till med bytet. Hoppas att du hittar en högerhänt hjälpreda!

***Lotta***
loma68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons