Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-09, 21:42   #31
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Troligen kan du sy med tvillingnål på din gamla Husqvarna, men bredden på tvillingnålen kan inte vara större än den bredaste zigzag du kan sy på den.
Jag tror att du skulle ha glädje av/med en overlock och det är inte speciellt svårt att lära sig sy på en ovelock. Det blir så mycket roligare och bättre speciellt när du syr i trikå. Resultatet blir så mkt proffsigare.
Under många år hade jag bara ett fåtal färger på stora koner till overlocken och det tycker jag att jag kom långt med, oftast behöver inte tråden passa perfekt som när du syr raksöm mm. Numera har jag kompleterat med fler färger sedan jag hittat Dor tak tråden. Jag har köpt tusen metersrullar som bla Bibbi säljer till ett bra pris.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 16:32   #32
Carogia Carogia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
Tack för alla råd.

Nu har jag köpt ett nummer av Ottobre design och läst igenom sömnadsbeskrivningarna för de plagg jag tänkte sy (body, leggings, klänningar etc.) i ett försök att klura ut om det räcker med min husqvarna och en ny overlockmaskin. Det är dock en del som jag inte förstår... Hur skulle ni göra bandkantningen i halsringningen med mina maskiner, skulle det gå? eller behöver jag då låna en modernare symaskin?

Är det förresten någon som har något tips på en bra vanlig symaskin som är bra på fejkoverlock?
Carogia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 18:08   #33
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan göra en smal mudd istället för bandkantning. Det blir smidigare i halsen, och det ser nästan ut som band.
Har du en maskin med elastisk söm kan du använda den. Du kan även sy med zigsack, då blir sömmen mer elastisk. Hur du ställer in zigsacken får du prova dig fram. Sömmen ska tåla att töjas så mycket den behöver.

Linningar kan du sy genom att vika tyget och på så sätt att du lägger i gummibandet Viker tyget upptill över gummibandet och sedan viker du tyget ned till mot kanten och syr där (unvik att sy i gummibandet, men sy n nära det. Detta gör du med overlocken, som skär bort överflödigt tyg.

Istort sett alla moderna maskiner har fuskoverlock, och dom vanligaste nyttosömmarna.

Senast redigerad av bila den 2012-11-10 klockan 18:33.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 19:07   #34
Carogia Carogia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
tack för tipsen!

Har nu bestämt mig för att chansa och köpa grisen (Brother 3034D) i säcken från SMD... En tidig julklapp till mig själv!

Är det något särskilt som jag inte får glömma att beställa med? Tänkte komplettera med en beställning av tråd och tryckknappar från Bibbi också.
Carogia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 19:20   #35
Carogia Carogia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
Extra synålar kanske..?
Carogia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 20:22   #36
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Jag beställde en likadan maskin i torsdags så väntar spänt nu på den! Köpte tråd, nålar etc från Bibbistextil i fredags så väntar på det paketet också. Jätteskoj ska det bli att komma igång!

Angående Ottobre så har jag ett par tidningar liggandes som ska börja användas nu så började läsa sybeskrivningarna. Jag tappade jag nästan lusten att sy för oj vad det nämndes maskiner och annat i mitt tyckte helt oväsentligt däri. Insåg att jag får tänka som förr om jag ska klara av deras mönster utan att bli tokig! Har man grunderna i sömnad kan man göra som Bila skriver utan att krångla till kanter osv. Sen att det ser otroligt proffsigt ut med allt som föreslås i beskrivningarna håller jag med om!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 20:31   #37
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
Carogia skrev: Visa inlägg

Men nu till mina frågor, alla pratar om att man kan använda tvillingsöm/nål på en vanlig symaskin till att fålla/kanta tröjkanter etc. Kan jag göra det även på min äldre maskin? eller kommer jag få besöka grannen/mamma med en modernare maskin när jag behöver kanta mina arbeten? Jag antar att jag kan använda muddar istället för fållar på en del barnplagg. Finns det andra smarta lösningar på alternativa "fållningar"?
Det går utmärkt att sätta i en tvillingnål och använda den för att sy snygga kanter och dekorationer, i alla fall i min gamla symaskin. Eller sy så rakt du kan två gånger bredvid varandra, det funkar också. Det gör väl inget om det inte ser ut som köpt alla gånger? Din symaskin behöver en hållare för en trådrulle till men det brukar finnas att köpa till om du inte har. Eller så får du fixa till det bredvid maskinen på något sätt. Viktigast är väl att maskinen kan hantera att du drar två trådar i trädningen - det är inte mitt område alls dock.

Skoj att du har bestämt dig för en overlock också! Spännande väntan verkligen!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 20:38   #38
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
När det gäller sybehör finns även http://www.lundins.info/default.aspx som har en del trevliga saker Ännu mera i butiken än på hemsidan.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 21:18   #39
Carogia Carogia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
Ska bli spännnande att höra vad du tycker om maskinen!

Ang. Ottobre tyckte jag att det var käckt att få lite grundmönster för babykläder att utgå från vad gäller storlekar och formkänsla på plaggen. Är ju första bebisen för mig så det är lite svårt att föreställa sig hur hon kommer att se ut om ett halvår eller så!
Carogia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 23:38   #40
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Red face

Citat:
Carogia skrev: Visa inlägg
Ska bli spännnande att höra vad du tycker om maskinen!

Ang. Ottobre tyckte jag att det var käckt att få lite grundmönster för babykläder att utgå från vad gäller storlekar och formkänsla på plaggen. Är ju första bebisen för mig så det är lite svårt att föreställa sig hur hon kommer att se ut om ett halvår eller så!
Ja, oh ja, man får mycket för pengarna verkligen! Tidningarna är i regel prisvärda. Vad roligt med din bäbis, min son är vuxen nu men jag har en brorsdotter jag tänkte sy lite till för att komma igång mer med att sy igen. Och så nya maskinen förstås...

Jag sydde mycket till min son när han var liten med min vanliga singer-maskin, det gick jättebra med overlock-sömmen på den men det tar lite tid och är flera moment jämfört med den nya som kommer nu....
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 15:18   #41
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Lycka!
Posten företagspaket ringde på dörren i morse och levererade overlocken! Inte hunnit testa än men så roligt att det gick så fort som det gjorde. Uppackad och inspekterad i alla fall.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons