Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-06-06, 21:26   #1
Lillan2 Lillan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 1
Question Tärn- och brudnäbbsklänningar

Hej!
Har gjort ett jobb som jag nu inte vet hur mycket jag ska ta betalt för.: Det är så himla svårt att ta betalt.
Jag har sytt en Tärn och brudnäbbsklänning. Kunden har köpt materialet men ej mönstret. Kunden visade en bild på klänningen som hon gärna ville att den skulle se ut. Jag Har då ritat om ett gammalt mönster som jag hadde + att jag även har hållit en del material bl.a. Spets.
Har lagt ner många timmar på dessa efter som jag först har sytt upp dem i lakan för att få bästa passform.
Klänningarna har infällda veck med spets på den stora. Den stora har även skenor och den lilla har tyll under. Båda är fodrade.
Är det någon som kan ge mig tipps på hur mycket jag kan ta betalt för dessa två.
Se bifogad bild
Tack på för hand.
Bifogade bilder
 
Lillan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 08:05   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Oj vad söta! Men visst är det svårt att värdera sitt arbete. Jag brukar hålla reda på hur lång tid det tar och sedan räkna på ca 150kr/tim. Det brukar vara rätt ok! Men då gäller det att inte vara för noggrann dvs för långsam...

Jag sydde en lång balklänning med släp o snörning i ryggen o drog till med ca 1500 och fick även sy en kortare enklare helfodrad studentklänning och sa ca 3-500 men eftersom 300 innebär 2 tim ändrade jag till 500 och sänkte balklänningen till 1200 vilket godtogs!

Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 08:23   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Mitt bästa tips är att komma överens om ett fast pris i förväg. Då slipper man våndas över prissättning i efterskott.

Jag sydde en kort balklänning på beställning. Det var ganska mycket arbete och jag fick också bidra med material som skenor osv.

Jag satte prislappen till 1500 kr och kan i efterhand konstatera att det var aldeles för billigt med tanke på alla timmar jag lade ner.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 00:45   #4
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Smile

Vilka fina klänningar...
Jag kommer alltid med prisuppgift innan. Separat uppgift på sömnadskostnad och separat för material. Så kunden inser att materialet är inte billigt. Jag tar mellan 2000-8000:- i sömnadskostnad beroende på hur stort projektet är och hur många timmar. Men det innefattar konsultation och flera möten innan för bästa resultat, provningar, ofta tillbehör också och att jag livnär mig på mitt företag.

Vill kund ha specialplagg så är det ju kostnader för detta, det är också de flesta införstådda med innan de kontaktar mig första gången.

Lycka till med prissättning och våga ta plats och värdera ditt arbete.
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 12:26   #5
Kivicar Kivicar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 10
Beställningsjobb

Hej!

Är det en kompis eller en kund du har sytt till?
Det är ju faktiskt ett beställningsjobb du har gjort och verkligen synd att du inte tala om priset innan du gjorde jobbet.

Tärnklänningen kanske du har jobbat 10 timmar med, eller?
1500 kr tycker jag du kan ta för den och 800 kr för den lilla klänningen.
Har du även haft kunden hos dig för provning?
Du kanske rent av kan ta 2500 kr för båda? Tänk på att du ska betala skatt också, eller?

Tycker som övriga, du ska ta betalt för det jobb du gjort och för material du bidragit med.

Du kan också fråga vad kunden tycker det är värt!

Ha det fint
Kivicar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons